Ny proposition till djurskyddslag

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8597

    Ny proposition till djurskyddslag

    Hej

    För ett par dagar sedan kom regeringens proposition gällande ny djurskyddslag i Finland, efter åratal av beredning och bråk. Lagen föreslås få ett nytt, tidsenligare namn, Lagen om djurens välbefinnande.

    För oss centrala punkter (har ännu bara skummat igenom propositionen):
    - Positivlistor. För fiskar kommer de att ges på förordningsnivå
    - Generellt förbud att fånga ryggradsdjur för att hålla i fångenskap (för att äta är det fortfarande ok, tydligen anser man bakom byråkratens skrivbord att det medför mindre lidande för djuret). Lyckligtvis ser detta förbud ut att bara gälla inom Finland, och jag har inte heller hittat något förbud att importera vildfångad fisk.
    - Yrkesmässigt eller annat storskaligt hållande av akvariefiskar,
    - för försäljning, regelbundet fler än 10 akvarier
    - bara hållande, regelbundet mer än 30 akvarier
    - Skyldighet för den som håller djur yrkesmässigt eller annars storskaligt att förbereda sig på störningar. Detta är inressant och i princip helt riktigt! Om man således har mer än 30 akvarier (mer än 10 om man säljer), är det inte acceptabelt att t.ex. ett elavbrott leder till lidande eller död för fiskarna, utan man måste ha beredskap för en sådan situation. Närmare bestämmelser kommer att ges i en förordning.

    Propositionen kan läsas här: http://mmm.fi/documents/1410837/6017...%C3%B6rslag+ti ll+lag+om+djurs+v%C3%A4lbefinnande_+21.12.2017.pdf/c1edb046-752a-427b-8fc9-c6a1239196b3

    Mer info här: http://mmm.fi/sv/artikel/-/asset_pub...tokierrokselle
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)
  • mikoto
    NCS Medlem
    • mars 2014
    • 314

    #2
    Förbudet mot att fånga egna djur hoppas jag inte kommer hit någon gång då jag håller svenska fiskar i akvarie.

    Undrar om förbudet mot fiskarna är en bieffekt av att hålla folk från att hålla grävlingar och andra landdjur. Eller har ni redan sådant förbud(är ganska säker på att vi har det i Sverige på just landdjur) och den här ändringen är specifikt för att även innefatta fiskar?

    Spännande lag mot störningar, den blir lite tuff men jag håller med om att det är en ganska självklar sak. Det är något jag skulle behöva bli bättre på själv, eller jag är förberedd i den mån att mina akvarier inte är befolkade så hårt att ett strömavbrott leder till någon död eller ens större lidande. Men jag har ingen generator, ups eller liknande. I mitt fall skulle nog någon form av sms varnare som säger till om proppen går vara en sund investering för fiskarnas säkerhet.

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8597

      #3
      Japp. I den gamla lagen är det förbjudet att ta däggdjur och fåglar i naturen för att hålla dem i fångenskap, nu avses detta utvidgas att gälla alla ryggradsdjur. (Vissa ytterligare djur är därtill fridlysta i naturskyddslagstiftningen.)
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      Arbetssätt...