Mycket mat = fetma eller snabbare tillväxttakt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Mycket mat = fetma eller snabbare tillväxttakt?

    Jag har några ciklider av okänd art som är riktiga matvrak, de stoppar i sig kanske 3ggr så mycket mat som de andra fiskarna under samma tid, de ser ut som golfbollar med fenor efter varje matning och får kort och gott i sig på tok för mycket mat. Men matar jag mindre så hinner inte de andra fiskarna få i sig tillräckligt med mat så det är svårt att göra något åt saken.

    Nu funderar jag om detta kommer att resultera i att tillväxttakten på matvraken blir onaturligt hög eller om de istället blir feta? Eller blir de kanske både feta och börjar växa onaturligt snabbt?
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    om man drar en liten parallel med hund. så ska man inte mata valpar för mycket när de är små för de växer de för fort , leder, skellet o sånt påverkas negativt. men om det stämmer för fisk vet jag inte . bara att överdrivet matande kan ge leverskador.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Jag vet faktiskt inte heller, men vuxna amerikaner kan få problem med fetma.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Jag vet inte heller, men min erfarenhet är att det är svårt att mata växande fiskar så mycket att de blir feta, även om det känns som om det borde vara möjligt. Jag kan inte påminna mig jag nånsin har lyckats.

        Däremot växer de helt säkert snabbare om de får mer mat.

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #5
          Är fetma farligt för fisken eller är det främst ett utseendemässigt problem?
          Hur som helst så är det värst då jag matar med räkmix så jag ska se om jag kan ersätta det med något annat bara för att begränsa de eventuella skadorna litegrann.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

            Jag vet inte heller, men min erfarenhet är att det är svårt att mata växande fiskar så mycket att de blir feta
            Jag lyckades rätt bra med mina jaguarciklider.
            Men de fick rätt mycket oxhjärta under deras uppväxt och sånt använder jag inte längre.

            citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

            Däremot växer de helt säkert snabbare om de får mer mat.
            Snabbare än deras normala tillväxttakt? (om det nu finns något sånt)
            Kan de alltså växa t.ex. 2 cm per månad om man överdriver matningen även om deras normala tillväxttakt är 1 cm per månad? Eller är det bara marginella skillnader?
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • davide
              Användare
              • december 2003
              • 335

              #7
              Jag är inte så kunnig i detta men går det inte att dra paraleller med oss människor? Det vill säga att energin som de tar in måste ta vägen någonstans...
              -lagras som fetma(?)
              -Förbrukas under tillväxt(?)
              -förbrännas under fysisk aktivitet (simmar de massor? typ tränar )
              MVH David
              www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

              Kommentar

              • GoSatta
                Användare
                • februari 2003
                • 1686

                #8
                citat:
                Jag vet faktiskt inte heller, men vuxna amerikaner kan få problem med fetma.
                Jaha jag trodde vi snackade om fiskar här, men det är sant hela västvärlden ligger väl i en fetma epedemi?
                /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                http://www.gosatta.org

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  citat:
                  Däremot växer de helt säkert snabbare om de får mer mat.
                  Snabbare än deras normala tillväxttakt? (om det nu finns något sånt)
                  Kan de alltså växa t.ex. 2 cm per månad om man överdriver matningen även om deras normala tillväxttakt är 1 cm per månad? Eller är det bara marginella skillnader?
                  [/quote]Tja, de har förstås en maximal tillväxttakt nånstans, men om man med normal tillväxttakt menar genomsnittlig tillväxt i naturen, då är svaret ja, det går att få fisk att växa avsevärt snabbare än så genom att ge mer foder.

                  Kommentar

                  • ZakatH
                    Användare
                    • april 2004
                    • 313

                    #10
                    Hahaha, ja, vuxna amerikaner har ju definitivt problem med fetma =)

                    Edit: Dvs dom som köpt för mycket billig och fet snabbmat som kejorna påstår är nyttig..

                    Kommentar

                    • endymion

                      #11
                      Vad ni glömmer bort är att fiskar har helt unik ämnesomsättning, en fisk slutar aldrig att växa och detta är helt unikt i djurvärlden. Därför borde det enda sättet en fisk kan bli fet på, att ge den för mycket fett och för lite proteiner. Men men det kanske finns undantag ....

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

                        Tja, de har förstås en maximal tillväxttakt nånstans, men om man med normal tillväxttakt menar genomsnittlig tillväxt i naturen, då är svaret ja, det går att få fisk att växa avsevärt snabbare än så genom att ge mer foder.
                        Ajdå, det var precis det där jag inte ville höra... Fetma hade jag kunnat acceptera, om det nu inte gör att fiskarna dör eller nåt, men en överdrivet snabb tillväxttakt kommer att ställa till med en massa problem eftersom de då riskerar att växa ifrån de andra fiskarna.
                        Fast å andra sådan så vet jag som sagt inte vad det är för art ännu så jag kanske oroar mig i onödan, de kanske maxar vid 15 cm... Men jag minskar nog ändå utfodringen av räkmix till ett par gånger i veckan bara för att vara på den säkra sidan.
                        Tack för hjälpen.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Karon
                          Användare
                          • april 2002
                          • 880

                          #13
                          För lite foder har det sagts mig kan ge som konsekvens att kropp och ögon inte växer i takt, så att ögonen blir propertionerligt sett för stora i förhållande till kroppen.

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #14
                            Jo det har jag också hört, jag tycker mig även ha sett detta på yngel jag själv fött upp som inte fick tillräckligt mycket och näringsrik mat.

                            Men fiskarna vi pratar om nu får alltså för mycket mat så det är väl snarare det andra scenariot som är aktuellt, att fiskarnas ögon blir proportioneligt sett för _små_ i förhållande till... magen.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av endymion

                              Vad ni glömmer bort är att fiskar har helt unik ämnesomsättning, en fisk slutar aldrig att växa och detta är helt unikt i djurvärlden.
                              Mja, rätt många djur slutar aldrig växa, krokodiler t.ex... Däremot sjunker tillväxttakten med tilltagande ålder, så en tiokilos gädda kanska bara blir några millimeter längre per år.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...