Varför troffar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boffe
    Användare
    • februari 2003
    • 102

    Varför troffar

    Hej har hållt upp ett tag efter att ha haft malawi ciklider i flera år, och ska börja snart igen, men så har jag läst här på forumet hur alla pratar så varmt om troffar. Så man blir ju lite nyfiken.
    Vad är det som gör just de så speciela om man jämför tex med malawi?.

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=288348
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 4122

    #2
    Sättet man har dem på är en stor skillnad. Det är inte ofta du tar 30 malawiciklider av samma sort och ger dem ett stort akvarium.

    De är iallafall riktigt livliga fiskar.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      De slår ju alla trökiga malawis med hästlängder. Det finns inga andra fiskar som visar upp så många olika beteenden m.m
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • malawi_voodoo
        Användare
        • juli 2002
        • 790

        #4
        diskus?....
        /Glenn Wouda

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #5
          citate slår ju alla trökiga malawis med hästlängder. Det finns inga andra fiskar som visar upp så många olika beteenden m.m
          måste fråga vilka malawisar du testat då?

          Skulle dessutom vilja veta vilka "alla" dessa beteenden är

          Kommentar

          • Ante
            Användare
            • november 2002
            • 571

            #6
            det händer något hela tiden, dom är individer med många intressanta beteenden, det är snyggt med ett stim av stora firrar, och dom är så j*lva snygga!!!

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #7
              Jag har gått några varv och det går bara inte att slå Tropheus vad det gäller underhålningsvärde (tycker jag).

              Jag tycker inte alls att Discus är en tråkig fisk tex. Det har inte alls med i vilken hastighet fisken rör sig med att göra och det säger ju sig självt faktiskt. Ibland kan man få för sig att folk verkligen tar sig liten tid till att betrakta vad som verkligen sker i burkarna. Discus rör sig långsamt och med otrolig precision. Det är vansinnigt fascinerande att se hur deras sätt att buga inbjudande till partnern eller psyka skiten ur varandra med extremt små rörelser elller lutningar av kroppen framkallar exakt samma resultat som en Troffe åstakommer genom 8-10 rusningar runt karet.

              Beträffande Troffar talar vi om ett samhälle i miniatyr i vilket det finns en, två eller kanske tre ledare som dels vill ha de bästa honorna och de bästa "lekplatserna" och har en inbördes rangordning som kan skifta beroende på små händelser i karet. Det är nästan pinsamt att nämna det(eftersom folk tror att jag inbillar mig) men jag tycker mig tydligt ha sett hur en hona kan bli ratad av alfa-hanen följt av att han leker med en annan varpå den ratade honan spöar på den hona som fick vara med honom osv...

              Ovanpå detta så är fisken (enligt mig) fantastiskt vacker. Jag har ju alltid varit svag för "trubbnosar" och detta är nog den trubbigaste av dem alla.

              Jag har även en ytterligare anledning till att jag gillar Tropheus men den har nog mer med att göra hur jag fungerar som person. Om någon berättar för mig att det finns en fisk som är svår att hålla, fruktansvärt aggressiv, har lätt att får soten, har längsta ruvningstiden, största äggen, minsta kullen och är en av de få arterna som faktiskt har rena "web comunitys" som behandlar enbart denna fisk, så blir jag genast väldigt intresserad.
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • So
                NCS Medlem
                • augusti 2003
                • 177

                #8
                Förutom att jag håller med övriga argument som nämnts här, vill jag gärna också nämna att man hela tiden kan bli överraskad. För en vecka sedan lekte min alfa-”hane” i min T. sp. Red ”Kiku” grupp och visade sig vara...en hona! Jag har haft gruppen sedan december och var tvärsäker på att det var en hane. ”Han” var ju dessutom utan tvekan den som bestämde i gruppen, vilket vanligtvis betyder en hane. Nu går ”han” alltså och ”tuggar” och det är sådant, som även efter många år med dessa fiskar, gör att man aldrig tröttnar.

                Bilder på just denna leken kan ses här:

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag har faktiskt ännu inte stött på någon art som fångat mig så enormt som Tropheus.

                  Tyvärr är de även svåra att sköta och det har gjort att jag inte vågat mig på denna art igen...ännu iallafall. Jag kommer definitivt att starta om ett Tropheus-kar. Men då kommer man till nästa "hinder"...så många snygga arter så beslutsångest är en garanti innan man köpt en grupp. Det tredje hindret är...pengar! Det kostar en hel del att införskaffa en stor grupp av Tropheus.

                  Trots alla "hinder" så finns det ingen art jag skulle välja före Tropheus...

                  Kommentar

                  • malawi_voodoo
                    Användare
                    • juli 2002
                    • 790

                    #10
                    Jag säger det igen, ingen fisk slår disuks vad gäller beteende.
                    /Glenn Wouda

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      Du är bra på att utveckla debatten och föra den vidare malawi_voodoo

                      Jag håller med, tropheus är otroligt intressanta fiskar och så fort jag inhandlar ett par 375r är iallafall den ena bokat åt tropheus. Vilken blir jobbigt att bestämma... Jag hart haft tropheus tidigare och har längtat efter dem otroligt

                      Tricella... De är egentligen inte svårare att hålla än nån annan fisk, bara man ser till att ha bra ös i vattnet, byter det ofta och matar med grönt..
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Zaphi...alla säger så, men jag har hitills haft otur/oskicklighet med Tropheus. Det kommer dock inte att hejda mig när jag gör nästa satsning på denna underbara ciklid.

                        Kommentar

                        • malawi_voodoo
                          Användare
                          • juli 2002
                          • 790

                          #13
                          Det e klart, om jag en dag kommer ha ett 540 till övers så kommer jag nog att testa troffar för att se om de nu är så fantastiska som alla säger

                          Är det skillnad på beteende mellan de olika grupperna? tex dobosi å black etc.?
                          /Glenn Wouda

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2695

                            #14
                            Tricella: jag har inte heller "grön tumme" med Tropheus. Jag stör mig faktiskt på fisk som hatar alla andra av samma sort och konstant försöker mörda varandra, men inte ens försöker försvara sig mot andra fiskar som är 1/2 så stora.

                            Min röst för mesta/bästa beteende går till Neolamprologus multifasciatus, Tropheus totala motsats i allt.

                            Kommentar

                            • spec_mats

                              #15
                              som sagt Tropheus är komplett, färg-form-beteende. ang beteende variationer så har de olika varianterna vissa skillnader, jag tycker att de sk black (körsbär,ikola,pemba,kiriza etc) är mer aktiva och därmed aggressivare än de flesta andra, brichardi sägs vara aggressiva men min erfarenhet är att de är ganska moderata-har haft tropheus "kalemie" och "karilani" och dessa var ganska "snälla", ang duboisi så har jag ingen aning enligt folk så är den alltifrån den mildaste till den mest aggressiva..har även goda erfarenheter av tropheus moliro o chimba dessa röda varianter verkar tillhöra de mer milda tycker jag, har nu tropheus kalambo (citron2) och dom är betydligt fredligare än "black" varianterna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...