Yngel föda??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrgreed
    Användare
    • juli 2002
    • 494

    Yngel föda??

    Har precis fått yngel (Sebraciklider)och lyckades lyfta över ett 50-tal till ett 37 liters-akvarium.
    Då är frågan vad man matar dem här små fiskarna med.
    Dem kanske är 1,5-3mm långa,och honan och hanen håller fortfarande på att ta hand om resterande yngel i stora akvariumet.
    Kan man mosa vanligt ciklidfoder och ge dem eller finns det bättre alternativ?
    Tacksam för svar.
    Mvh
    Danne

  • mrgreed
    Användare
    • juli 2002
    • 494

    #2
    Finns det bra chanser att dem klarar sig eller tog jag upp dem för tidigt?

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Artemia är väl det klart bästa men du kan ju prova Liquifry no 1nu direkt. Som tredje och "sämsta" alternativ kan du pulvrisera vanligt foder men min erfarenhet säger mig att detta int brukar funka så bra.

      Glöm inte göra vattenbyten ofta om du vill att dina yngel ska växa på ett bra sätt. När ynglen växer bildas ett ämne i vattnet som hämmar tillväxten (har jag läst nånstans)


      /Peter
      Nr 431

      Kommentar

      • Jonas.
        Användare
        • april 2002
        • 142

        #4
        Hej.

        Sebraciklider är väldigt snälla föräldrar och ynglen klarar sig minst lika bra om inte bättre med föräldrarna, så jag skulle rekommendera dig att låta ynglen stanna hos mamma o pappa

        Mvh// Jonas.

        Kommentar

        • mrgreed
          Användare
          • juli 2002
          • 494

          #5
          Jovisst Sebracikliderna är jättebra föräldrar...
          Det är bara det att mina andra fiskar (Red devil,Guldsömmciklider och Cichlasoma Alfari inte är lika snälla
          Sebracikliderna får slåss hela tiden för att bekämpa dem onda krafterna så det blir nog inga kvar av dem i stora avariet.

          Kommentar

          • Machine

            #6
            Jag har också sådana yngel och jag undrar hur fort dessa växer?
            Tacksam för svar.

            Machine

            Kommentar

            Arbetssätt...