Hur göra vid övergången av 250 liters - 720?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Hur göra vid övergången av 250 liters - 720?!

    Vill veta hur ni andra har gått tillväga med vatten/bakterier/medel (RUBBET alltså) när ni bytt till större kar.

    Jag var till en ciklidbutik idag, men så var det ju en semester.vik där som jobbade och jag fick inget ordentligt svar tyckte jag, han verkade mest tycka att jag var underlig som frågade om sånt, på honom lät det som om man bara skulle hälla över dem däri och köra direkt ungefär, men jag misstänker ju att det inte blir så vidare bra....

  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    #2
    Hur som helst är det bra om du kan ha i lite av ditt gamla vatten i det nya. Det hjälper till att få igång bakteriefloran. Jag antar att du har lite nya pumpar och grejer också. Men om du kan använda din gamla pump ett litet tag så är det bra. Men den skall inte stå avstängd emellan, då dör bakterierna.

    Hur du än gör så blir det ju väldigt mycket nytt vatten, karet är ju mycket större. Om du har möjlighet att köra båda karen samtidigt ett tag är ju det idealiskt. Då kan du ju när flytten sker köra över det mesta av det gamla vattnet, men givetvis haft i lite av det gamla redan några dagar tidigare.

    Om du måste göra flytten från ditt gamla till det nya över en dag och inte har möjlighet att ha det gamla igång bredvid eller i ett annat rum, så skulle jag göra ett rätt rejält vattenbyte i det gamla samma dag eller dagen innan, så att fiskarna redan går i rätt mycket nytt vatten. Då borde inte chocken bli för stor när de kommer i ditt nya.

    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • Ralph
      Användare
      • maj 2002
      • 736

      #3
      Håller med Prayerman på alla punkter. Ett litet tillägg: Om jag ska dra igång en ny balja så brukar jag om möjligt ta ett av filtren som ska vara i den nya, och köra det i en inkörd burk nån vecka. Då har jag automatiskt med mig en fungerande flora till den nya burken.

      Kommentar

      • spaceace
        Användare
        • februari 2003
        • 93

        #4
        När jag bytte så vred jag ur det gammla filtret i filterkammaren i nya burken.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99418

        Kommentar

        Arbetssätt...