Kompisar till mina sajica?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dragonfly2Rock
    Användare
    • juli 2004
    • 20

    Kompisar till mina sajica?

    Mitt sajicapar går tillsammans med ett par A.dolichopterus i ett 110L. Ska nu skaffa ett 222L zooline och funderar på att skaffa lite sällskap till sajicorna. Har inte någon stor erfarenhet av CA ciklider och skulle va tacksam om någon kunde ge mig några tips på lämpliga fiskar.
  • Jorsa
    Användare
    • december 2003
    • 199

    #2
    Jag har Sajicor tillsammans med Colombiatetror och Hantelciklider, och det fungerar utmärkt. Kommer att inhandla en L-260 inom kort.

    Multispinosa passar nog rätt bra i ditt kar med tanke på storleken, och ett litet stim med Corydoras samt ngn L-mal.
    Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Hantlar som föreslås blir nog lite för stora. De flesta av de mindre snällare centralerna (de är inte så många) bör gå t ex Thorichthys. Sajica, septemfasciatus och myrnae (septemfasciatus "yellow topaz") är de som är bäst för små akvarier, men de är alla nära släkt och det står ofta att de inte ska hållas ihop pga. korsningsrisken, men jag gissar att det är lite överdrivet om man har jämna par och parar de ihop med fel så är det bara att sära på dem.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Dragonfly2Rock
        Användare
        • juli 2004
        • 20

        #4
        Spanade lite Theraps coeruleus och Thorichthys helleri på zoopet. Skulle ett par av någon av dessa funka ihop med mina sajica. Har inte sett någon av dessa arter i affären där jag brukar handla och undrar då om dom är svåra och få tag på. Ett ungefärligt pris på vad dom kostar skulle inte va helt fel och veta om någon har information om det.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Båda skulle vara mitt förstahandsval! Theraps coeruleus har jag letat efter i åratal men bara sett en gång och då bara hanar. T. helleri är inte vanlig, men auerus samt eliotti/maculipinnis ser man ibland. Maculipinnis ska vara den snällaste, men de jag har haft har varit psykopatiska mördarmaskiner. Auerus lägger jag alltså min röst på, men alla Thorichthys är bra val på papperet.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Dragonfly2Rock
            Användare
            • juli 2004
            • 20

            #6
            Fick ett tips på en annan ciklid som tillhör samma grupp som T.coeruleus. Den hette Nicaraguensiscikid. Det låter intressant, men fick också reda på att dom blir uppemot 20cm och det låter lite stort för ett akavarium på 222L(b110*h50*d40). Nu undrar jag om man skulle kunna skaffa sig ett par som ännu är ungdjur. Om detta är möjligt då skulle jag vilja veta om dom växer fort och vid vilken storlek dom anses vara för stora för mitt akvarium. Dom ska funka med mina sajica också och det kanske dom inte gör.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Hypsophrys nicaraguensis heter den men den ser ut som en Theraps. Den är på tok för stor och växer dessutom snabbt. http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=218
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Dragonfly2Rock
                Användare
                • juli 2004
                • 20

                #8
                Då blir det inga H.nicaraguensis, för det skulle va jävligt taskigt och trycka ner dom i ett för litet kar. Bläddra igenom artbeskrivningarna på zoopet för mellanstora CA och kollade upp med "min" handlare vad han hade inne. T.meeki och A.multispinosus var vad han hade och erbjuda. Det kommer att bli ett par av en av dessa fiskar. Vilka passar bäst tror ni med ett par sajica i ett 222L.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Eldbuk är ofta i uselt skick, troligen pga "sönderavling" eller broileruppfödning. Om de inte ser perfekta ut och beter sig ordentligt mot varandra och har börjat med parbildning (om de är stora nog) så tycker jag nog altispinosa. Titta efter klara färger, tydliga fina prickar, "nyfiket" beteende mm. Är det fina fiskar så spelar det nog ingen större roll.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Dragonfly2Rock
                    Användare
                    • juli 2004
                    • 20

                    #10
                    Det verkar som många håller en ensam hanne av en stor CA ciklid i sina akvarium. Skulle jag kunna ha en ensam hanne av de mindre guapotes som tex JD eller Salvini i mitt 222L.

                    Kommentar

                    • Lundensis
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 2262

                      #11
                      Varför inte ett par?

                      Kommentar

                      • Dragonfly2Rock
                        Användare
                        • juli 2004
                        • 20

                        #12
                        Tror det skulle bli för mycke aggressioner mellen honan och hannen om jag skaffar ett par.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...