Äldre kar, ny silikon?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fr BuBu
    Användare
    • mars 2004
    • 126

    Äldre kar, ny silikon?

    Hej! Jag har varit och inhandlat ett begagnat kar på 160 liter. Det har dock 10 år på nacken men ser jättefint ut, nu är frågan om jag skall lägga nytt silikon eller ej. Det som finns där känns i och för sig mjukt och fint. Kan tilläggas att det alltid har stått med fisk och vatten i fram till jag hämtade det (fick hjälpa till att tömma det) nu har det stått i ca. tre veckor medan jag funderar och funderar vilket jag skall göra.
    Karet är väldigt likt ett Dalazooline kar.
    Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Faktiskt inte så lätt fråga. Det är väldigt enkelt och billigt att silikona om ett kar som sitter bra ihop och vars glas inte behöver bytas. Efter som att jag silikonat om ett antal kar så skulle jag nog ha gjort det av bara farten men jag tror nog att karet du nämner kan hålla tio åt till om du har tur.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Fr BuBu
      Användare
      • mars 2004
      • 126

      #3
      Tack det tyckte jag lät jättebra sålänge i alla fall. Det får bli som ett vinterprojekt i stället.
      Bra svar! tack igen...det var egentligen det jag ville höra ju.
      Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

      Kommentar

      • hanna
        Användare
        • april 2002
        • 118

        #4
        Ser det fint ut kan det nog hålla ett bra tag till. Jag har själv ett 75l akvarium som jag har haft i (räkna, räkna...) drygt 19 år utan att silikona om. Det har varit igång hela tiden förutom korta tider vid flytt. Jag ska silikona om det så fort jag får tid och akvariet är tomt, så jag hoppas att dina "tio år till", Fredrik H, inte ska ses som något absolut maxtal för hållbarhetstid
        Mvh Hanna

        Kommentar

        • Fr BuBu
          Användare
          • mars 2004
          • 126

          #5
          Nej jag förstår ju att det inte finns något "bäst före" datum, men i alla fall behövde jag nog lite moraliskt stöd för att inte silikona om just nu, då jag är i smått behov att få igång den för snabbväxande protomelasyngel som just nu går i ett 105L kar, de behöver plast och jag ett nytt projekt så det passade ju bra nu under semestertider.
          Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

          Kommentar

          Arbetssätt...