prinsessor med jullar i 100 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    prinsessor med jullar i 100 liter?

    Jag har 6st 100 litare jag skall fylla med lite fisk. De är tänkta som yngelkar egentligen men tänkte jag skulle försöka ha avelsdjur i två av dem iallafall...

    Vad tror ni om att kombinera prinsessor (gracilis) med jullar (kipili) i ett kar? Går det? Erfarenheter? Eller är det bästa att ha dem var för sig? Jag tänkte kanske ha nån annan snäcklekare i det andra karet så hade helst sett att de går och kombinera. Isåfall, skall man ha ett par av varje eller mer?

    Jag har nu fyra gracilis (okänt kön). Skall jag föröksa hitta ett par eller kasta i allihop med ett par jullar?

    Hur bör man inreda? Två hålstenar, en till varje par?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Ted
    Användare
    • november 2003
    • 157

    #2
    Ska du odla i det och det visar sig att det inte fungerar kan man ju alltid sätta in något som delar av akvariet mellan paren.
    Annars är Gracilisar ganska lugna för att vara prinsessor..

    Till jullarna skulle jag inreda med skiffer som man lägger på små stenar så de får en stor grotta som har lågt i tak då de jullar jag haft alltid lagt sin rom i taket.

    Prinsesserna skulle få några lerkrukorkrukor.
    /Ted
    750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      Jullar och prinsessor i ett 100 liters slutar på ett tragiskt sätt. När prinsessorna bildar par och tar revir samt får yngel blir de mkt aggro, de kommer att terrorisera jullarna totalt det kommer att sluta med dödsfall. Men har du tur kanske det funkar, man vet ju aldrig.
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • odilou
        Användare
        • april 2002
        • 308

        #4
        Dela av karet med 5 cms filtermatta eller något annat och odla de två arterna var för sig utan problem. Eftersom både prinsessor och de flesta snäckskalslekare accepterar avkomma att uppehålla sig i reviret till ganska bra (sälj-) storlek så är den lösningen helt lysande.

        [Editerad pga tillfällig förvirring]

        Kommentar

        • Björn
          Användare
          • april 2002
          • 787

          #5
          Vilken av ovanstående arter är det som skäckskalen ska vara till. Både prinsessor och jullar är ju grottlekare, eller?

          Mvh
          Björn
          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

          Kommentar

          • Ante
            Användare
            • november 2002
            • 571

            #6
            jag har haft prinsessor med jullar i 105 liter och det går tills prinsessorna börjar leka... sedan fyller dom burken, och det spelar inte någon större roll hur stor burk du har, det tar bara olika lång tid innan den fylls av prinsessor.
            -men den kommer att fyllas förr eller senare...

            Kommentar

            • ZakatH
              Användare
              • april 2004
              • 313

              #7
              Min erfarenhet av prinsessor är i ett 222l kar och det blev samma resultat där, dom tog över hela karet, grävde ut en krater utan dess like och satte igång och yngla, kull efter kull efter kull...
              Och aggresiviteten var hög

              Kommentar

              • kaj.p
                Användare
                • april 2002
                • 2294

                #8
                Jag fick ta över ett par Prinsessor Hade dessa tillsammmans med två
                J Marlieri i ett 110 liters som var nästan till ytan fyllt med sten.
                Givetvis växte princesskolonin men när det blev för trångt drabbades mest de egna. Dock gick den egna Marlerin bort och jag köpte fyra nya (något mindre) Dock tog den kvarvarande J livet av dessa inte princessorna. Så helt klart fanns det för lite space i detta karet.
                Men är fortfarande lite förundrad varför denna J jagade ihjäl sina artfränder o fortfarande lever i symbios med princessorna.
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

                Kommentar

                • Ante
                  Användare
                  • november 2002
                  • 571

                  #9
                  orsaken till att marlierin dräpte sina artfränder var med största säkerhet att dom var av samma kön.
                  det går inte att ha två av samma kön i samma burk om den inte är stor.

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    Okay, bra med lite tips! Om jag nu skall ha prinsessorna i eget kar, skall jag slänga i alla 4 (vet ej kön än) eller skall jag försöka hitta paret och köra med bara ett par?
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • Ante
                      Användare
                      • november 2002
                      • 571

                      #11
                      släng i alla, det brukar inte vara några större problem med prinsessorna generellt

                      Kommentar

                      • Ted
                        Användare
                        • november 2003
                        • 157

                        #12
                        Släng i alla 4, när de parat ut så får du ta bort de övriga då de brukar förtryckas till ett litet hörn i akvariet..
                        /Ted
                        750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

                        Kommentar

                        • ZakatH
                          Användare
                          • april 2004
                          • 313

                          #13
                          Kan tillägga att när jag hade prinsessor fick jag ganska snabbt två par, men det ena paret lekte aldrig när dom gick i samma kar som det andra. Hanen hjälpte då det andra paret med att jaga bort inkräktare från ynglen. Extremt skumt om jag får säga det själv... Det var några år sedan och har haft prinsessor fram tills för 3-4 månader sedan. Efter att paren splittrades och dog så har detta aldrig inträffat igen

                          Kommentar

                          Arbetssätt...