Frågor då jag ska byta upp mig rejält.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Frågor då jag ska byta upp mig rejält.

    Hej på er!

    Nu ni har jag fått tag i ett kar på 720 liter istället för mitt nuvarande på 250 liter.

    Jag ska köpa nytt grus/sand till det och undrar nu vad jag kan köpa.
    Jag vill ha ganska ljus botten (har grå/svart nu och det känns alldeles för murrigt).
    Det här "vita" (vad det nu är för ngt, väldigt finkornigt) är ju supersnyggt, men har hört i affären att det inte är så bra egentligen då fiskarna inte beter sig naturligt och blir då mer skygga och leker sämre etc etc. Vad är era erfarenheter av det ni som har sånt?
    Affären rekomenderade ett annat grus som var som ngt grövre sand och var gul/beiget.
    Jag undrar också om det här som jag läst flera ggr här på forumet att många verkar köra med en blästersand ifrån Biltema, hur är den och hur ser den ut?
    Kanske ngn här har en bild på sitt kar med sånt i så man får se lite?

    Alla råd och tips emottages tacksamt!
  • Gäst

    #2
    Oops....jag skrev visst på fel ställe, ber om ursäkt för det.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      tilläggsfråga...

      Hur mkt sand/grus tror ni det går åt i ett 720-liters?

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • juli 2004
        • 428

        #4
        Jag skulle tippa ca 75kg sand

        Kommentar

        • Marcus1979
          Användare
          • januari 2003
          • 404

          #5
          När jag köpte mitt kar var det korallgrus där i. Det är krossade koraller som jag fattat det å det är nästan vitt. Jag vet att de fiskar som bodde där innan färgade ut, lkte regelbundet och mådde bra så jag tror nog den övriga inredningen, (stenar, bakgrund osv.) är viktigare än grusets färg. Men det är min personliga åsikt. Tror däremot att denna "kross" numer är förbjudet att sälja så min rekomendation blir biltemas sand.

          Jag har deras sand i mitt 720L å det gick åt tre säckar. Minns inte vad en innehåller men det kanske är 25kg i varje. Men jag har en bakgrund som går ut en hel del så om du inte kommer ha det skulle jag nog köpa fyra säckar.

          På min "zoon" finns en del bilder där sanden är med.

          Mvh/Marcus
          960L Malawi

          Kommentar

          • spaceace
            Användare
            • februari 2003
            • 93

            #6
            Jag använder faxegrus, har inte märkt någon skilnad i negativ riktning på fiskarna. Sen beror det på vad du ska ha för fiskar då faxe och korall är mygcket kalkhaltigt och höjer Ph.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99418

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Hejsan!

              Tack för era svar.

              Fint kar, Marcus!
              Sanden verkar jättefin, lite mer åt det gul/beige hållet iofs än sånt jag hade tänkt ifrån början, men det här ser ju mer naturligt ut egentligen.

              Jag har Malawi´s (Röd Zebra, Demasoni, Golden, Ps.Mari Gold "Acei" och Ps.Pulpican "King Size") samt några malar.

              Ett par frågor till om blästersanden:
              *Kostar?
              *Dammar/Grummlar?
              *Rengöra först och hur?

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Nu har jag hittat ett par bilder på kar med bläster sand i över nätet, det ser mkt fint ut, så jag köper nog det och häller i mitt nya kar tror jag, såg ju att den var rätt så billig med om man jämför med andra sand/grussorter, så då har man ju råd att köpa lite mer och ha lite tjockare lager med...

                Kommentar

                • Marcus1979
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 404

                  #9
                  Tackar!
                  Ja priset är lågt och bra. Vissa vet jag har kört i sanden rakt av i karet eftersom den är rengjord när man köper den.
                  Jag spolade den, upp i en hink å duscha av, för säkerhets skull en gång för att slippa "dammet" i pumpar och filter.

                  //Marcus
                  960L Malawi

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Ok, det kan ju vara bra att skölja av den då först.

                    Ngt jag tänkte på förrut var det att den verkar ju väldigt finkornig, så åker den då inte in i pumpar/filter och riskerar att "sätta igen" det?

                    Billig är den ju som sagt och väldigt fin med för att inte egentligen vara till akvarier, så minskar sanden pga att man sugit bort vid rengöring så är det ju bara att köpa mer fylla på :-)

                    Kommentar

                    • Prayerman
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 1314

                      #11
                      Jag har varit och hämtat sand i vättern. Den är väl som rådasanden ungefär fast man får en väldigt fin mix av sand och mindre grus. Det ger en väldigt naturlig känsla tycker jag. Har även blandat i lite kalkhaltig sand för att få ph´t stabilare.
                      Om man köper fin sand kan man köpa några kg lite grövre sand också och blanda i. Ett litet tips som jag tycker är snyggt!
                      Tomas Wallengren
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Tack för tipset.
                        Det lutar väl åt Blästersanden på Biltema just nu, men det är nog fint om man blandar lite, såg i ett kar i dag på affären jag var inne i, där fanns lite stenar i olika storlekar som var utströdda i karet lite här och lite där, såg mkt snyggt ut istället än bara samma sand/grus hela vägen, så där blev jag ju lite småsugen på annat ska erkännas *ler*

                        Kommentar

                        Arbetssätt...