hjälp, fått glosögon på en fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    hjälp, fått glosögon på en fisk

    min kvarvarande salvini har sett lite sliten ut, blivt jagad mycket sista tiden, nu har dess bägge ögon stå rakt ut, ser ut som glosögon.vad är detta, är det en sjukdom eller vad där det.
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Det dät är lurigt och tyvärr måste jag säga att det inte brukar sluta bra. Det har hänt mig två gånger tidigare och slutat med dödsfall bägge gångerna.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #3
      nån som vet vad det kan komma ifrån??

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Utan att vara säker tror jag att det sitter i buken på dem. Jag har haft både malawis och koi med glosögon och det jag har kunnat se är att buken blir uppsvälld i samband med att ögonen buktar ut. Jag har någon gång lyckats få det att upphöra genom att göra 30-40%iga vattenbyten varje dag, men i de flesta fall dör fisken då det verkar vara för sent när du ser glosögonen.

        Tony Englund

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          I princip kan allt ge glosögon, men det finns en del rejät smittsamma grejer som kan gå som epidemi. Andra verkar helt enkelt bero på att fisken mår kasst. I ditt fall tror jag på det senare.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029

            #6
            konstigt att det just satt sig på salvinina o ingen av de andra. undrar om det kan komma från stress??

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              citat:min kvarvarande salvini har sett lite sliten ut, blivt jagad mycket sista tiden,
              Glosöga är ett symptom som uppstår bla när fisken inte mår bra. Det är helt enkelt vätskeödem i ögonen och inte direkt ovanligt hos mobbad fisk.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • augusti 2002
                • 3029

                #8
                okej, jag farade för buksoten el nåt, så det kan gå ner om han får vara i lite lugn o ro.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Problemet är att om det är nått sot- eller tuberkulosliknande så är ögonen propfulla med det hela och fiskarna sätter i sig ögonen på en sjuk fisk redan innan den dött och du riskerar en epidemi. Eftersom att sannolikheten är liten att den repar sig, åtminstone om ögonen sticker ut ordentligt (> diametern), så skulle jag avliva fisken om jag inte hade ett akvarium där den kunde isoleras.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  Arbetssätt...