Demasoni död??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ronja

    Demasoni död??

    2 st av mina mycket vackra demasoni har dött
    Först har de bara gömt sig under någon rot. Där står de bara och "flämtar" i ett par dagar innan de dör.
    Jag har kollat alla vattenvärden, och de är ok.
    De andra fiskarna verkar helt ok. Men de övriga Demasoni verkar lite häniga. Gömmer sig osv.
    Är det någon som har nån teori över detta. Vill ju inte att det ska smitta till de andra.



  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Det är svårt att säga vad det kan vara med de knappa uppgifterna du ger. Det kan tyvärr vara bukvattensot, mer om det kan du läsa här;



    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Tobbe

      #3
      Jag har 22 st och ingen har dött eller blivit sjuk sedan de får uteslutande räkmix sen ett år tillbaka. I räkmixen har jag blandat i ciklidpellets ( ca 25%) för att höja näringsinnehållet för de Sc.Fryeri som de delar akvarium med. Detta fungerar mycket bra, till skillnad mot tidigare, då jag gav dem vanlig räkmix och torrfodret separat. Några dog då, med samma symtom som Du beskriver.

      Kommentar

      • Ronja

        #4
        Tackar för visat intresse.

        Informationen är lite knapp, det håller jag med om. Men jag vet inte hur jag mer ska beskriva. Finns liksom inte några mer tecken på fisken. Den ser ok ut i färg mm, förutom att den flåsar och ligger gömd efter botten.
        Har gett dom mat som jag brukar, räkmix en gång om dagen. Lite pellets någon dag, även cyklops ibland. Hällde även i lite extra salt igår.
        Har inte köpt några nya fiskar på ca 2 månader.
        Om det nu skulle vara bukvattensot, ska jag medicinera?
        Undrar vad jag gör för tokigt, för det kommer ju säkert inte av sig själv.

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Har du kollat om du har nitrit i vattnet?
          Hur länge har akvariet varit igång?
          Hur stort är akvariet? Vad har du för fiskarter i det och hur många?
          Vad har du för temperatur i akvariet?
          Jag hade avvaktat med att medicinera och istället försökt hitta orsaken. Om du hittar och rättar till orsaken kommer inte fler fiskar drabbas med tyvärr kommer du att förlora de som redan är drabbade. Medicinering kan i sig vara en ytterliggare stressande faktor, därför tycker jag att det i regel är bättre att försöka att hitta orsaken och acceptera förlusten av de redan drabbade fiskarna.



          Mvh Michael Persson
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Ronja

            #6
            Nitrit är kollat, det är ok.
            Akvariet har varit igång ca 1 år, och rymmer 375 l.
            2 st delfinciklider, 7 st röd zebror, 3 st lombardio, 2 st praktbotior, 3 malar och 2 st demasoni finns i akvariet nu.
            Temperaturen ligger på 26-27.



            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #7
              Min gissning är att det beror på att du endast har 2st demasoni. Ps. demasoni fungerar bäst om de hålls i en större grupp på 20 individer eller mer eftersom deras aggressivitet då sprids ut. Med lite tur kan du rädda dina sjuka fiskar med medicinering om sjukdommen inte redan gått för långt. Dock är risken stor att problemen återkommer om du håller en sån liten grupp med demasoni's. Ett annat alternativ är att du istället satsar på en färgmässigt liknande art som fungerar bättre i mindre grupper, t ex Melanochromis cyaneorhabdos.

              Mvh Michael Persson
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Ronja

                #8
                Jag tackar Tobbe och speciellt Dig Michael för visat intresse.

                Hade 5 st demasoni från början. Men det kanske är för lite. Jag hann i allafall få 15 st yngel utav dom. De ska jag släppa i det stora akvariet när det är lite större.

                Kommentar

                Arbetssätt...