Vatten för Malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matshall
    Användare
    • mars 2003
    • 31

    Vatten för Malawi?

    Jag bor i Uppsala och har ett kar med lite malawisar i. Jag undrar lite om hur viktigt pH värdet är för dom? Uppsala vattnet är väldigt hårt som det är och buffrar bra, pH:t ligger runt 7. Det står att dom ska ha ett pH runt 8. Det vanligaste att höja pH:t med, känns det som i alla fall är med bikarbonat. Om jag gör det så ökar ju även karbonathårdheten, kan det bli för mycket hårdhet för fiskarna? Måste jag ligga runt 8 i pH för mina malawisar?


    /Mats
    ---------------
    222 l golden, rödzebra o ancistrus
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Det finns inga måsten. Medf bikarbonat så höjer du karbonathårdheten och ph kommer att stabiliseras runt 8. Det finns egentligen inga bra argument mot att docera bikarbonat i malawikar. Det går inte att överdocera, det är billigt och det ger exakt rätt ph. Tänk om det hade funnits lika lätta lösningar för sydamerikaner.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • matshall
      Användare
      • mars 2003
      • 31

      #3
      Då är det bara att införskaffa bikarbonat och börja köra med det vid varje vatten byte. Jag får väl ta med mig lite vatten till jobbet och köra lite analyser på det. Fördelen med att jobba med analytisk kemi.


      Tack för svaret


      /Mats
      ---------------
      222 l golden, rödzebra o ancistrus

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        KH´t i ditt vatten lär inte vara så högt som du tror. Med högt KH över 10 och ph 7 så dör fiskarna i koldioxidförgiftning. Och det lär du inte råka ut för utan extra co2 tillsats. Men det visste du väl redan...Kemisten.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • matshall
          Användare
          • mars 2003
          • 31

          #5
          nja det var längesedan jag läste allmänkemin, håller mest på med proteinrening och separationer nuförtiden. Jag är inte så haj på dom olikahårdheterna och vad dom innebär för fiskarna.

          Som jag förstår så tillsätter man ju bikarbonat för att höja pH:t och då ökar karbonathårdheten också. Men menar du att det kan finnas fritt CO2 i vattnet som inte har reagerat till antingen kolsyra eller HCO3- joner om man har hög hårdhet och ett pH 7 och uppåt?

          /Mats
          ---------------
          222 l golden, rödzebra o ancistrus

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            citatom jag förstår så tillsätter man ju bikarbonat för att höja pH:t och då ökar karbonathårdheten också
            Det är så jag har förstått det också, då måste det ju vara rätt .

            citat:Men menar du att det kan finnas fritt CO2 i vattnet som inte har reagerat till antingen kolsyra eller HCO3- joner om man har hög hårdhet och ett pH 7 och uppåt?
            Nja, "fritt" vet jag inte vad du menar med, jag är ju ingen kemist. Men vi som har växtakvarium tillsätter co2 i karen för att växterna skall växa. Fördelen med co2 är inte bara att det göder växterna utan även att det sänker ph utan att påverka kh, dock endast om karet är helt fritt från kalkhaltigt material.

            Det var egentligen inget du behöver veta, det jag konstaterade var att du kan inte ha så hårt vatten som du tror om ph värdet stämmer. För att få co2 i så höga nivåer att det skadar fiskarna så måste du ha avancerade co2 reaktorer eller tättslutande burk.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • matshall
              Användare
              • mars 2003
              • 31

              #7
              Kanske inte behöver fläska på med CO2 kärnreaktor för dom stackars få växter jag har i karet.

              Nu har jag snyltat lite av bikarbonaten här på jobbet för att testa och se hur det funkar innan jag köper på mig nå större mängder.

              Nu är det bara hem och göra veckans vattenbyte, intressant att se hur det går.

              Tack för disskusionen

              /Mats
              ---------------
              222 l golden, rödzebra o ancistrus

              Kommentar

              • Cyntolopia afra
                Användare
                • juli 2004
                • 29

                #8
                Tja

                När jag ska höja värdet i mitt Malawi kar så brukar jag använda en sorts blandning som egentligen är till för dammar.
                Jag tror den heter Pond sal.Dessutom brukar jag blanda i en halv tesked bikarbonat vid varje vattenbyte för att göra vattnet ännu hårdare.
                Malawiciklider

                Kommentar

                • anli
                  Användare
                  • mars 2003
                  • 3740

                  #9
                  Uppsala! Ph 7?
                  Det låter otroligt, jag bor i centrala Uppsala och har över 8 i ph och 16 dH (enligt vattenverket)
                  Jag får späda med RO-vatten (60-75%), torvfiltrering m.m. för att komma under 7.... och då har jag ett kH på ca 3 efter spädning.
                  Vad mäter du Ph med för nåt :-)
                  Anders L

                  Kommentar

                  • zekke
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 103

                    #10
                    Jag kör på vanligt kranvatten!! Krånglar inte till det.
                    Mina malawis trivs utmärkt, får till o med yngel.
                    Bor också i Uppsala

                    Kommentar

                    • rostcikliden
                      Användare
                      • november 2003
                      • 49

                      #11
                      Jag använder 1 tesked pond salt som egentligen är till för dammar. Som Cyntolopia afra gör men jag bladar i en halv matsked Bikarbonat för att vattnet ska bli något hårdare. Detta gör jag vid varga vattan byte.
                      mina akvarium 160l 110l 63l 43l 15l 2l akvarium

                      Kommentar

                      Arbetssätt...