riktning utblås

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne dansk
    Användare
    • april 2004
    • 140

    riktning utblås

    har en fundering i går bytte jag vatten och fick lite för mycket vatten i karet i dag då jag kom hem fra jobbet stod alla mina discus vid ytan och da ja tänkte till och sänkte nivåen ca 2cm så efter ca 1 tim var det normalt igen så jag tittade på utblåset och såg att det var riktat nogot neråt så jag tänkte att det är kanske viktigt att tänka på vinklen på utblåset är der nogon som vet eller?
    200l 1000l på g
    <b>
    Min Zoon</b>
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #2
    Det måste vara ordentlig rörelse på ytan för att få maximal syresättning av vattnet. Helst ska det dessutom vara vatten som hämtats från botten som pumpas ut vid ytan, så att det blir cirkulation i hela karet och så att det är det mest syrefattiga vattnet som kommer upp till ytan.

    För discus är det extra viktigt att optimera syresättningen, eftersom fiskarnas syrebehov ökar med ökad temeperatur och just diskus vill ha riktigt varmt vatten.
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • janne dansk
      Användare
      • april 2004
      • 140

      #3
      jag har insug nera till vä och utblås uppe till hö med extra pump men har frigolit bakgrund och har borrat lite neråt så om jag fyllar karet som det skall så blivar der för lite rörelse
      200l 1000l på g
      <b>
      Min Zoon</b>

      Kommentar

      • janne dansk
        Användare
        • april 2004
        • 140

        #4
        vad jag vill ha svar på med min fråga är skall jag rikte uttblåset i mit nya kar nedåt ellar uppåt i forhållande till vattenytan
        200l 1000l på g
        <b>
        Min Zoon</b>

        Kommentar

        • Bjurström
          Användare
          • maj 2003
          • 37

          #5
          Du ska rikta utblåset upp mot ytan. Det ger betydligt större ytrörelse och det ger mycket mer syresättning i vattnet. Om cirkulationen är på gränsen till för lite kan ett utblås riktat neråt eller upp vara skillnaden mellan att alla fiskar står vid ytan o flämtar och att de ska må bra.

          Kommentar

          • Ante
            Användare
            • november 2002
            • 571

            #6
            är det någon som provat att ha bottenutblås i sin burk med flera gömda rör som pekar mot ytan?
            funderar på detta i nästa burk nämligen.

            Kommentar

            Arbetssätt...