Botten i etager?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    Botten i etager?

    Tänkte skaffa en ganska stor burk om ett tag. Meningen är att det ska vara för Malawisar, men jag tror problemställningen gäller fler ciklidergrupper, så jag postar det under Akvariet-sektionen.

    Funderar på hur man ska få så mycket ciklidkar som möjligt utan att göra av med halva ytan i vardagsrummet. Som jag ser det (just nu) är problemet att ciklider behöver mycket bottenyta för att komma till sin rätt. Med att komma till sin rätt menar jag inte att man har 100 olikfärgade Mbunas som simmar fram och tillbaka som ett stort stim. Jag vill att de som behöver ett revir kan ta det, att det finns stora ytor att simma runt på, att det finns massor av gömställen för de som behöver det och att inredningen gör att alla inte behöver se varandra hela tiden.

    Om man bygger ett kar på 200x120x50 (LxBxH) så gör man av med 2,4kvm golvyta och får ca 2,4kvm bottenarea (minus glastjocklek).

    Om man istället bygger ett kar på 200x80x80 så gör man av med 1,6kvm golvyta och får ca 1,6kvm bottenarea. Om man sedan sätter in en frigolitinredd glashylla på 200x25cm ca 30cm över botten, och ytterligare en hylla på 200x20cm ca 55cm över botten, så skulle man plötsligt ha 2,5kvm effektiv bottenarea på ett kar som bara tar upp 1,6kvm golvyta. Fiskarna skulle dessutom ha en zon där de kan röra sig mer i höjdled om de skulle vilja det. Min dröm vore att kunna anpassa den egentliga botten till Haplisar och Aulonocara och hyllorna till Mbunas, och få något slags harmoni mellan de olika fiskgrupperna, men det är kanske en utopi.

    Någon som har provat något sådant? Varken ni har provat eller inte så vore det intressant att höra era reflektioner - är det en bra idé? Tror ni att fiskarna skulle utnyttja hyllorna som botten om man inreder dem på det sätt som de vill ha sin botten? En annan intressant fråga är om det kan dämpa aggressionerna genom att fiskar på en hylla kanske inte bryr sig om fiskar på den andra hyllan, om de inte ser sitt revir som något med en höjddimension.

    Jag är införstådd med att ett sådant kar skulle bli mäkta tungt, men det är ett annat problem.

    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">
  • Mikael
    Användare
    • april 2002
    • 347

    #2
    Intressant Fredrik!

    Nästan lika roligt att läsa som när du skriver vassa inlägg

    Jag förstår din grundidé men är lite skeptisk till de små mbunahjärnornas förmåga att tillämpa din idé i praktiken. Den lägsta nivån blir nog ändå en favorit bland flertalet fiskar i karet. I tvåmeterskaret hemma (standardmått 720) har vi bla stora BTN moduler limmade på botten. Såväl våra mbunas som våra copadichromis gillar att hålla sig över modulerna. En stor modul sitter uppe mot vattenytan och där skall vi nu i samband med flytt öppna upp den lite så att det finns möjlighet att simma upp i den "algskog" som bildats där.

    Jag har för mig att det finns artiklar i gamla CB där det redovisas olika "hyllprojekt". Skulle min hårt överbelastade hjärna minnas vilka artiklar det är lovar jag att återkomma. Personligen gillar jag ditt första alternativ bättre men har förståelse för utrymmesfrågans inverkan på det slutliga beslutet. Vad du än väljer ser vi alla fram emot din dokumentation av projektet och den artikel i CB som blir resultatet därav...

    /Mikael Mayer
    Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

    - Lars Falk

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Det blir ju likartat när man staplar sten till ytan, och i ett sådan tanganyikaakvarium har jag lyckats med det du skriver, fast då är det yngel i olika storlekar som tar olika nivåer. Min erfarrenhet är att prinsessgruppens ciklider undviker den nedesta biten och det har hänt att N. leleupi tagit revir under prinsessorna. Tanganyikor är försås mer bundna till sitt revir. Jag tror nog att du kan få possitiv effekt med din hylla, men att effekten är svår att förutse och att det självklart beror på fiskarna.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • fredrikr
        Användare
        • oktober 2002
        • 985

        #4
        Gamla artiklar mottages förstås tacksamt! Jag har försökt söka reda på sådana själv här på sajten, men inte funnit något. Trolig orsak: Skit bakom tangentbordet.

        Ett problem är väl att det är ett ganska omfattande projekt om man ska göra det bra (typ "vardagsrumskvalitet"), och mer svårförutsägbara effekter kan man mycket väl stå där med ett stort misslyckande som kanske t o m minskat den användbara bottenarean (om fiskarna inte vill leva under hyllorna). Skulle gärna ha lite mer kött på benen innan jag gör det på riktigt.

        Har en annan tokig idé också, men tar den i en separat tråd, eftersom den avviker från ämnet.
        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Låter som en mycket rolig ide frågan är om det kanske skulle bli lättare att få det att fungera med endast en hylla på kanske 200x50ca 40cm upp där man även har flåset från pumparna så den avdelningen blir mer turbulent vilket skapar en lungn sektion och en lite livligare... låter hur som helst som en ball ide som jag kanske kommer apa efter =)
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          Arbetssätt...