8hörningt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda A
    Användare
    • juli 2002
    • 404

    8hörningt akvarium

    Hej!

    Har någon några bra förslag vad som kunde passa i ett 8hörningt 149liters akvarium skulle kunna innehålla för ciklider ocn ev andra fiskar? I och med att jag har ett så pass högt ph och kh(8 i ph och 10 i kh) och vill hålla det så enkelt som möjligt,så kom jag att på någon ciklid ifrån tanganyika. Men vilken hade passat?

    Funderade själv lite på snäcklekare men i och med att akvariumet är 50cm högt så kommer det att bli rätt tomt uppe till.
    Finns det någon fisk/ciklid som skulle passa med dem?
    Eller har någon något bättre förslag?

    Jag tänkte att jag kunde bygga en stenhög uppåt och limma fast det med silicon så att det sitter bra. Och sätta lite växter mellan några av "hålorna" som blir. Och fylla botten med snäckor.

    Mvh Linda
    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
  • salo
    Användare
    • april 2002
    • 314

    #2
    Ett par prinsessor skulle nog vara kanonfint. Ett röse i mitten som du skriver.

    Själv har jag multisar och leptosoma i ett 160L (100x40x40) och det funkar jättebra men det kanske blir lite lite simyta för sådana i ditt kar.

    /Jonas
    540 (180x60x50) under uppbyggnad
    30L Nano under planering
    Drömmer om ett Nanorev

    Kommentar

    • Linda A
      Användare
      • juli 2002
      • 404

      #3
      Okej, det skulle ju med kunna gå.

      Men det är tillräckligt med yta för prinsessorna då?
      Och de kommer överrens med multisar?
      Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Nej, stort stenröse i mitten, gärna så att det når hela vägen upp till ytan. Till det ETT par princessor och inget annat. Med tiden så har du en liten kolloni som du måste skatta med jämna mellanrum. Sätter du i multisar i samma kar så riskerar du att princessorna slår ihjäl multisarna när dom blir fler.

        Om du tvunget vill ha multisar så rekomenderar jag samma inredning men med snäckor på bottnen. En liten grupp multisar och ett júlidocromis par, väl en av dom mindre jullarna.

        Anledningen till att jag föreslår en stenhög som reser sig till ytan i båda fallen är att både jullarna och prinsessorna lämnar aldrig underlaget. Men har du underlag på alla nivåer så har du också fiskar i alla nivåer.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Linda A
          Användare
          • juli 2002
          • 404

          #5
          Då har jag två olika alternativ att välja bland,vilket är bara bra.

          Alternativ ett: Hur ser man skillnad mellan hona och hanor hos dem? Och vilken prinsessa menar du? Slog på zoopet efter denna den och såg att det fanns ett antal olika. Och kan jag mata dem med räxmix som består av 50%grönt och 50% räkor?

          Alternativ 2: Jag hittade inte den jullen på zoopet. Men skulle inte funka någon av dessa jullar funkar annars? Julidochromis dickfeldi, Julidochromis ornatus "Kapampa",Julidochromis ornatus "Mpulungu",Julidochromis transcriptus "Gombe",Julidochromis transcriptus "Uvira"? Lite beroende på vad jag kan hitta.

          Okej det är ju sant det sista med.

          Mvh Linda
          Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

          Kommentar

          • Linda A
            Användare
            • juli 2002
            • 404

            #6
            Hej igen.

            Jag funderade lite på detta med filtreringen. Vilken hade passat bäst
            Eheim 2213 eller Eheim 2215?
            Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #7
              citat:Alternativ ett: Hur ser man skillnad mellan hona och hanor hos dem? Och vilken prinsessa menar du? Slog på zoopet efter denna den och såg att det fanns ett antal olika. Och kan jag mata dem med räxmix som består av 50%grönt och 50% räkor?
              Du kan nog testa vilken princessa du vill. Jag har bara erfarenhet av daffodil. Precis som för jullarna så är det bästa nog att köpa 5 ungdjur och låta dom para ut sig själv. 50/50 fungerar nog, men jag tror att lite mer räkor/fisk skadar nog inte. De är ju trots allt köttätare.


              citat:Alternativ 2: Jag hittade inte den jullen på zoopet. Men skulle inte funka någon av dessa jullar funkar annars? Julidochromis dickfeldi, Julidochromis ornatus "Kapampa",Julidochromis ornatus "Mpulungu",Julidochromis transcriptus "Gombe",Julidochromis transcriptus "Uvira"? Lite beroende på vad jag kan hitta.
              Nu vet jag inte vilken julle det är du inte hittar på zoopet, för jag har aldrig föreslagit någon. Jag skrev att du kan prova vilken julle du vill, bara den inte är för stor. Julidocromis transcriptus tycker jag låter som ett bra förslag. Om du har vägarna förbi Göteborg så finns dom alltid att få tag i där. Tror även att din lokala handlare kan ta hem dom. En del jullars parrelationer kan vara problematiska vid miljöbyten, det kan hända att ett gammalt ingånget par helt plötsligt vänder sig emot varandra bara för att dom har flyttats till ett nytt kar. Jag har hört extremfall där parbildningen rivs upp vid ett vattenbyte, men det är nog inte så vanligt. Bästa är i vilket fall att börja med en mindre grupp ungdjur och att göra mindre vattenbyten ofta, men det måste du i vilket fall i ett så litet kar.

              citat:Jag funderade lite på detta med filtreringen. Vilken hade passat bäst
              Eheim 2213 eller Eheim 2215?
              Svårt att säga. Men jag tänker såhär:
              1: Filtervolymen är viktigare än cirkulationen, välj därför det med störst filtervolym.
              2: Tanganyikas generellt trivs med lite mer flås i vattnet, varför kraftig cirkulation inte gör något.
              3: Om det skulle bli för mycket ström så att fiskarna uppenbart har simproblem så kan man mycket enkelt minska cirkulationen på en pump genom att strypa den på trycksidan.

              MAO, köp den större.

              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • Linda A
                Användare
                • juli 2002
                • 404

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av tropfrog



                citatu kan nog testa vilken princessa du vill. Jag har bara erfarenhet av daffodil. Precis som för jullarna så är det bästa nog att köpa 5 ungdjur och låta dom para ut sig själv. 50/50 fungerar nog, men jag tror att lite mer räkor/fisk skadar nog inte. De är ju trots allt köttätare.
                Okej men då kan jag börja med den räxmixen som jag har och lägga in lite mera kött i nästa.

                I och med att jag bara ska ha kvar ett par till slut. Ska jag plocka bort de andra när jag ser att de börjar bilda par? eller ska jag vänta till första leken med att plocka bort dem?


                citat:Nu vet jag inte vilken julle det är du inte hittar på zoopet, för jag har aldrig föreslagit någon. Jag skrev att du kan prova vilken julle du vill, bara den inte är för stor. Julidocromis transcriptus tycker jag låter som ett bra förslag. Om du har vägarna förbi Göteborg så finns dom alltid att få tag i där. Tror även att din lokala handlare kan ta hem dom.
                Okej det var jag som missförstod dig och trodde att du föreslog en spec art i och med att jag inte fick fram något när jag sökte på namnet som du skrev. Troligen så har stoby det inne så jag åker nog inte till Gbg för det.

                citat:En del jullars parrelationer kan vara problematiska vid miljöbyten, det kan hända att ett gammalt ingånget par helt plötsligt vänder sig emot varandra bara för att dom har flyttats till ett nytt kar. Jag har hört extremfall där parbildningen rivs upp vid ett vattenbyte, men det är nog inte så vanligt. Bästa är i vilket fall att börja med en mindre grupp ungdjur och att göra mindre vattenbyten ofta, men det måste du i vilket fall i ett så litet kar.
                Vad innebär ofta? Jag tänkte att jag skulle göra en gång i veckan ett på ca 50% men i och med att de kan vara känsliga för så är det kanske bättre med två små istället per vecka?

                citat:
                Svårt att säga. Men jag tänker såhär:
                1: Filtervolymen är viktigare än cirkulationen, välj därför det med störst filtervolym.
                2: Tanganyikas generellt trivs med lite mer flås i vattnet, varför kraftig cirkulation inte gör något.
                3: Om det skulle bli för mycket ström så att fiskarna uppenbart har simproblem så kan man mycket enkelt minska cirkulationen på en pump genom att strypa den på trycksidan.

                MAO, köp den större.
                Okej. Då var det avgjort i alla fall.

                Mvh Linda
                Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #9
                  citat:citat:
                  --------------------------------------------------------------------------------
                  Du kan nog testa vilken princessa du vill. Jag har bara erfarenhet av daffodil. Precis som för jullarna så är det bästa nog att köpa 5 ungdjur och låta dom para ut sig själv. 50/50 fungerar nog, men jag tror att lite mer räkor/fisk skadar nog inte. De är ju trots allt köttätare.
                  --------------------------------------------------------------------------------



                  Okej men då kan jag börja med den räxmixen som jag har och lägga in lite mera kött i nästa.

                  I och med att jag bara ska ha kvar ett par till slut. Ska jag plocka bort de andra när jag ser att de börjar bilda par? eller ska jag vänta till första leken med att plocka bort dem?
                  De som inte har turen att bli i det dominerande paret kommer att mobbas ut, det kan vara lämpligt att försöka att plocka upp dom när första leken skett.

                  citat:citat:
                  --------------------------------------------------------------------------------
                  En del jullars parrelationer kan vara problematiska vid miljöbyten, det kan hända att ett gammalt ingånget par helt plötsligt vänder sig emot varandra bara för att dom har flyttats till ett nytt kar. Jag har hört extremfall där parbildningen rivs upp vid ett vattenbyte, men det är nog inte så vanligt. Bästa är i vilket fall att börja med en mindre grupp ungdjur och att göra mindre vattenbyten ofta, men det måste du i vilket fall i ett så litet kar.
                  --------------------------------------------------------------------------------



                  Vad innebär ofta? Jag tänkte att jag skulle göra en gång i veckan ett på ca 50% men i och med att de kan vara känsliga för så är det kanske bättre med två små istället per vecka?
                  50% har jag hört rycktas skall vara tillräckligt för att paren skall spittras i vissa fall. Detta är säkert inte vanligt, men jag hade nog nöjt mig med 1/3 vattenbyte i veckan. Detta är förmodligen tillräckligt, men skaffa ett nitrat test om du vill veta säkert.

                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • Linda A
                    Användare
                    • juli 2002
                    • 404

                    #10
                    Okej då förstår jag.


                    Tack så mycket för hjälpen!
                    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...