hörnakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lollo
    Användare
    • november 2002
    • 51

    hörnakvarium

    Hej !

    Jag tänker bygga ett hörnakvarium(140x140med tre frontglas 80x80 i vinkel) och har tänkt ha glas endast framåt och har läst många artiklar om träakvarium.Jag har också läst och funderat om man inte skulle kunna bygga baksidorna+botten+ramen i aluminium,bla roger häggströms artikel i ciklidbladet+en annan på nettakvariet(EAT)men nu till saken det verkar som att aluminium släpper ut gifter och då måste man måla med tex penguard topcoat eller liknande för att klara fiskarna.Då tänkte jag som så att ska man ändå måla för att skydda, varför inte använda vanlig plåt 5-6 mm(mycket billigare)bara att måla även på utsidan,eller.Någon som har erfarenhet eller en åsikt kanske.

    mvh magnus
    _____________________________________


    Jag är ateist-men jag tror inte på det heller!


    Mvh Magnus Hässelborg
  • THOMAS.H
    Användare
    • maj 2004
    • 48

    #2
    Hur ska du fästa glaset? En kompis till mig byggde ett i rostfritt men det gick inte att få fogarna täta (han provade många gånger men han fick limma i glas innanför plåten och då blev det bra.
    TH

    Kommentar

    • lollo
      Användare
      • november 2002
      • 51

      #3
      Menar du att fogarna mellan aluminiumplåtarna inte blev täta eller att fogen mellan glaset och aluminiumen inte blev bra ?Aluminium är ju svårare att svetsa i , det vill gärna slå sig,men jag tänkte använda vanlig plåt ,helsvetsa, sedan måla den in och utvändigt med topcoat.Sedan ska väl silicon fästa mot färgen när rutorna ska in i ramen eller ?

      mvh magnus
      _____________________________________


      Jag är ateist-men jag tror inte på det heller!


      Mvh Magnus Hässelborg

      Kommentar

      • THOMAS.H
        Användare
        • maj 2004
        • 48

        #4
        mellan glas och plåt eller aluminium
        TH

        Kommentar

        Arbetssätt...