Bygga bänk !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jannemannen
    Användare
    • juli 2004
    • 306

    Bygga bänk !

    Hejsan ! Jag har tänkt att bygga mig en bänk till mitt blivande akvarium som mäter L190 X H60 x D80 CM.(912L) Jag har tänkt att bygga med Lecablock. Är det någon här som har byggt med Lecablock ? Fungerar det bra ? Jag hade tänkt att ha 5 sektioner med block. Räcker det ? Är det någon här som har dåliga erfarenheter av Lecablock ? Eller är det bara att tuta och köra ?

    Mvh/Janne
    Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    kolla Hanks zoon, han har gjort något liknande:

    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • ChipseT
      Användare
      • september 2003
      • 61

      #3
      jag hade lecablock till mitt 250liters kar, tyckte det va skit krongligt å få det precis rakt om golvet valite snett på något vis..
      men om du nu bortser från det så tror jag det räcker gott å väl med 5 sektioner, kanske tillåme räcker med 4, men ta 5 för säkerhets skull..

      MVH Oskar

      Kommentar

      • jannemannen
        Användare
        • juli 2004
        • 306

        #4
        Tack för länken tropfrog ! Precis sådär hade jag tänkt mig min bänk ! Jag tycker att det är skitsnyggt rentutsagt !

        ChipseT ! Jag får ju utgå från att mitt golv är rakt... Men du vart nöjd med lecablocken annars ?

        Mvh/Janne
        Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

        Kommentar

        • fredrikr
          Användare
          • oktober 2002
          • 985

          #5
          Det räcker inte att golvet är rakt. Lecablock är inte helt raka. Räkna med att du måste kunna justera höjden en eller ett par millimeter på olika ställen. Jag gjorde det genom att klippa till bitar av millimetertjock plåt och placera på strategiska ställen ovanpå lecablocken.
          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

          Kommentar

          • jannemannen
            Användare
            • juli 2004
            • 306

            #6
            fredrikr ! Tackar ! Mycket bra information ! Det skall jag ha i åtanke ! Det är ju smidigt att kunna "chimsa" in rätt höjd.. Hur många sektioner med block hade du per meter eller kg akvarium ? Det borde väl räcka med 5 sektioner för ett kar på ca 1000 kg ?

            Mvh/Janne
            Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

            Kommentar

            • fredrikr
              Användare
              • oktober 2002
              • 985

              #7
              Jag har tre staplar för ett 300L-kar med bottenytan 120x50. Det skulle inte kännas otryggt att ha betydligt glesare än då mellan staplarna, men två staplar hade känts för lite tyckte jag. Jag skulle nog ha använt tre eller möjligen fyra staplar för ett kar på 190x80cm i bottenyta.

              Här finns en tidigare diskussion om just lecabänkar, där jag bl a redovisat hur jag byggt upp min bänk:



              Lycka till!
              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

              Kommentar

              • jannemannen
                Användare
                • juli 2004
                • 306

                #8
                fredrikr ! Tack igen ! Jag bygger nog ngt som är väldigt likt din bänk. Fast med fyra eller fem sektioner för säkerhets skull... Det är ju ganska så mycket vikt trots allt !

                Mvh/Janne
                Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                Kommentar

                • petrol
                  Användare
                  • juli 2002
                  • 167

                  #9
                  Har fem pelare till mitt tre meters kar. Blev mkt nöjd med resultatet.
                  Har från golvet sett en rad med leka där efter en massiv träskiva (för det estetiska) där efter tre lekablock och slutligen en träskiva till. Det var struligt att få det rakt Klippte till plåtbitar som jag fick passa in mellan lekablocken.

                  Lycka till.
                  Mvh
                  Petter
                  Nu med ett 3 meters revakvarium

                  Kommentar

                  • jannemannen
                    Användare
                    • juli 2004
                    • 306

                    #10
                    Okej petrol ! Om du har fem pelare till 3 meter akvarium. Då borde det ju bli ganska så lagom med 4 för mig.. Plus att jag skall ladda upp med div stålplåt då också...

                    Förresten, man behöver väl inte limma ihop blocken ? Det räcker väl med att lägga dom noggrant på varandra ?

                    Mvh/Janne
                    Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                    Kommentar

                    • fredrikr
                      Användare
                      • oktober 2002
                      • 985

                      #11
                      Det finns ingen anledning att limma.
                      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                      Kommentar

                      • jannemannen
                        Användare
                        • juli 2004
                        • 306

                        #12
                        OK ! Då vet jag ! Då blir det till att börja bygga då....

                        Mvh/Janne
                        Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                        Kommentar

                        • ChipseT
                          Användare
                          • september 2003
                          • 61

                          #13
                          jannemannen, jo jag va relativt nöjd så sett.. väldigt stabilt å så.. rätt snyggt också.. va bara det där med att få det prima rakt

                          MVH Oskar

                          Kommentar

                          Arbetssätt...