Vad är det för fel på mina fiskar???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rio Negro-fan
    Användare
    • juli 2004
    • 10

    Vad är det för fel på mina fiskar???

    Hej, har för ett par veckor sedan startat upp ett klassiskt Marinakvarium på 165 l. kanske hade vi lite för bråttom med fiskinköpen för efter ett par dagar fick vi en nitrittopp. detta var för två veckor sedan och med täta vattenbyten och kontroll av vattenvärdena har detta stabiliserats. Dock fortsätter neontetror, smycketetror och poecilider att dö som flugor. Vissa av dessa har dessutom köpts in efter nitrithalten stabiliserats! Vad kan då vara fel, PH ligger på 7,5, NO3 på under >10, NO2 >1, KH c:a 6 och hårdhet ligger på 5. I akvariet finns både nyinköpta och gamla beprövade trärötter som har kokts/spolats med varmt vatten och rengjorts. Filter är för närvarande ett Fluval 3plus som är nästan väl kraftigt för karet.

    -Vad göra???

    tacksam för svar då mina inköp av discus förväntas till mitten på augusti då leveransen från Rio Negro kommer...
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Symptom?

    Kommentar

    • Rio Negro-fan
      Användare
      • juli 2004
      • 10

      #3
      Kippar luft och tappar färg, ganska snabbt händelseförlopp.

      Kommentar

      • Rio Negro-fan
        Användare
        • juli 2004
        • 10

        #4
        Fick av Bengt på BLDiskus i Hbg tipset att det kunde vara neonsjuka, slog upp sjukdomen och visst...symptom, utseende och händelseförlopp stämmer överens! Hoppas att det hjälper med medicineringen. Du som är ute efter fina Symphosodon och har vägarna förbi Helsingborg bör absolut planera in ett besök hos Bengt!

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          Neonsjukan drabbar enbart neon och kardinaltetror. Visst är Bengt en bra säljare?
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Rio Negro-fan
            Användare
            • juli 2004
            • 10

            #6
            Där har du faktiskt fel, Girardinus Metalicus hade exakt samma symptom med svulster under fjällen som blev öppna sår, liksom Smycketetrorna, dock kan neon- och kardinaltetror bara smitta varandra sinsemellan, övriga smittas genom kannibalism…

            Kommentar

            Arbetssätt...