Jaguar och texas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Esa_U

    Jaguar och texas?

    skulle det vara möjligt att ha jaguarer och texas ciklider i samma kar?
    Tack på förhand.
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    om det är stort nog. jag har haft texas å jaggor, de slogs jämt. men de är rätt snälla för att vara centraler så det gick rätt lugnt till.
    fish r friend

    Kommentar

    • Moga_
      Användare
      • september 2003
      • 98

      #3
      Både ja og nei.
      Det kommer helt an på hvor stort akvarie du har tenkt å ta i bruk.
      Jaguar cikliden blir ganske mye større enn texasen og er kraftigere bygd. Den tåler ganske mye mer trøbbel enn det en texas gjør så derfor er det viktig med god plass slik at svake fisker kan gjemme seg unna hvis det skal bli for harde kamper. Texasen er derimot mer krigersk av seg slik jeg har erfart det og prøver seg gjerne på å lage bråk mestparten av tiden (går ut ifra at det er carpinte du tenker på når du sier texas, da den ekte er verre å få tak i). Den ekte texas cikliden har jeg ingen erfaringer med, men har hørt at den er litt roligere enn carpinten.
      Vil tro det går bra å ha de to artene sammen i et akvarium på to meter og over. Hvis du da starter med en gruppe på 5-8 ungfisk av hver art i akvariet og lar de vokse opp sammen får du bedre par ut av det. Da plukker du bare ut de som blir igjen av gruppene etter at det har dannet seg et par av hver art. Da deler parene akvariet automatiskt inn i to revir som de desperat beskytter mot det andre paret. Det kan lønne seg å innrede det slik at det blir en liten haug med steiner og røtter på midten av akvariet slik at parene ikke ser hverandre hele tiden. Da holder de seg roligere.
      Hvis du har et ekstra karr stående med plass i ville jeg anbefalt deg å holde ei ekstra texas hunn i det som ekstra! Hannen kan bli skikkelig sinna på hunnen og drepe henne hvis en lek går galt!
      Lykke til!

      Kommentar

      • Esa_U

        #4
        Karet ligger på drygt 700 liter,Så det borde väl räcka?
        Är det något mer jag borde tänka på angående tex inredning, hur man bygger upp tydliga revir-gränser osv?
        Tack för svaren,Keep em comin.

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #5
          Längden är viktigare än literantalet men jag antar att karet är runt 2 meter om det är på över 700 liter. I så fall så tror jag det kan gå bra. I alla fall tills jaguarerna är stora arga bjässar och tycker det börjar bli för trångt på sin planhalva.
          Men det tar ju något år så det behöver du inte oroa dig för just nu.

          En liten varning bara. Det finns några problem du skulle kunna stöta på om du har otur.
          1) Att de snabbväxande jaguarerna växer ifrån texascikliderna och helt enkelt äter upp dem... Alternativt att de mobbar ihjäl dem... och äter upp dem.
          2) Att texascikliderna som blir aggressiva rätt tidigt blir för aggressiva för de små jaguarerna och mobbar ihjäl dem. Små jaguarer är ganska ömtåliga och inte särskilt aggressiva.

          Men jag hade definitivt testat denna kombination i din situation och råder dig givetvis att göra samma sak. Båda arterna är kanonfina och intressanta. Ta problemen då de kommer.

          Appropå inredningen så är det inga direkta konstigheter, precis som Moga säger så är det bra att dela av karet på mitten på något sätt, jag använde mig av stora spretiga rötter. Bildas det naturliga "rum" där de kan ha sitt revir så står de bara och spänner sig vid revirgränserna om allt fungerar som det ska. Det bör alltid finnas en sten eller rot som skymmer sikten från ena gaveln till den andra.

          Några inredningsexempel.

          Så här såg det ut i mitt kar då jag hade ett jaguarpar med en vansinnig citrinellumhona. Notera den stora roten i mitten, den sträckte sig över större delen av karets bredd.

          Det fungerade inte då jaguarerna lekte men det här karet var bara 1,5 meter, i ett större kar så hade det nog kunnat fungera även under leken.

          Här hade jag samma jaguarpar med tre Vieja bifasciatum. Samma visa här, stor rot i mitten.

          Här hade jag däremot flyt och fick hela skocken att samexistera på ett märkligt sätt utan att ta några tydliga revir, varför vet jag inte, kanske var det skivtetrorna som hjälpte till.
          Leken blev dock jobbig som vanligt.

          Mvh Fredrik
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Esa_U

            #6
            Ni ska ha tusen tack för svaren!
            Om nån har något mer att tillägga om vatten värde eller annat så är det mycket välkommet.
            Mer personliga bilder på hem-akvarium innehållande texas eller jaguarer är också välkommet.
            Mvh//Patrik

            Kommentar

            Arbetssätt...