Golden + Demasoni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spec_mats

    #16
    skaffa ett Eheim 1200l kraftpaket, tyst o pålitlig.

    Kommentar

    • Dutten
      Användare
      • juni 2004
      • 18

      #17
      hur vårdar mbunas sina yngel efter att de har spottat?
      lämnar honan ynglen helt eller vårdar hon don efter också?

      Kommentar

      • spec_mats

        #18
        beror lite på vilken art-jag har mest erfarenhet av Melanochromis, främst Auratus, och honor av den arten brukar vårda sina yngel en knapp vecka-det gäller vildfångade, med odlade är det annorlunda-där beror det på vilket sätt dom har odlats fram, om honan tvingas spotta för tidigt (som vissa odlare praktiserar) så finns risken att dom vuxna honorna sväljer sin egen avkomma! annrs tror jag dom beter sej som vf-alltså en kort yngelvård, max 1 vecka.

        Kommentar

        • Marcus1979
          Användare
          • januari 2003
          • 404

          #19
          Jag skulle nog satsa på 2+8 Demasoni och 1+4 Rödsebra. Satsa på en snygg hanne å några fina honor utav rödsebran. De kommer garanterat föröka sig med tiden. Å då är det kul att ha lite plats kvar om man vill spara något av sina första yngel.
          Enligt mina erfarenheter brukar demasonin tendera att gå åt andra hållet, d.v.s. de brukar mobba ut de svagaste som då stryker med.

          Mvh/Marcus
          960L Malawi

          Kommentar

          • Dutten
            Användare
            • juni 2004
            • 18

            #20
            jag tycker det låter lite som om demasoni inte är nån fisk att rekomendera?
            är det verkligen så vanligt att de mobbar ut varanndra?

            Kommentar

            • spec_mats

              #21
              Äsch..det är så mycket skitsnack om demasoni, elongatus, auratus mfl.. denna kritik är totalt värdelös-skaffa en grupp demasoni,de är vackra och trevliga ciklider, lite som tropheus faktiskt-om du skaffar en grupp på kanske 10 st så kommer det att fungera bra.

              Kommentar

              • fredrikr
                Användare
                • oktober 2002
                • 985

                #22
                Malawicikliderna är olika aggressiva. Det är inte skitsnack. Jag hade 12 Malawciklider i ett 160L-akvarium. En av de minsta fiskarna var en ensam Hongi-hane. Efter ca ett år hade den vuxit till sig lite och stressat ihjäl alla andra fiskar i akvariet. Det var bl a 8st Golden.
                Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #23
                  Men demasoni är väl främst aggresiv inom arten. Jag kan inte minnas att jag sett någon demasoni stödda sig mot någon fisk av annan art. Eller hart jag fel?
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • Mcoist
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 154

                    #24


                    Att just demasoni inte är aggresiva inom arten kan man glömma dom flesta jag vet har bara dåliga erfarenheter av demasoni en av dom hade ändå 30st demasoni i ett 375 + annan fisk till slut var där bara en hanne kvar ändå.

                    Jag har tagit till mig ett råd därför har jag inga demasoni däremot har jag en annan fisk som är in klara favorit och det är MAINGANO en grymt vacker fisk med betydligt bättre temperament i gemförelse med demasoni. Så mitt kar kommer i framtiden bestå mest av Maingano.

                    Kanske ett tips för dig ochså.
                    1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #25
                      Tropfrog: Det stämmer att Demasoni endast är aggressiv inom arten (vilket Mcoist missade), iallafall enligt de jag känner som har dom och efter vad som går att utröna via olika artiklar om denna art.

                      Det som Mcoist skriver angående Maingano tycker inte jag stämmer efter mina egna erfarenheter. Maingano, eller rättare sagt Melanochromis Cyaneorhabdos, är inte bara aggressiv inom sin egen art utan även gentemot andra akvariemedlemmar. Jag hade en grupp av dessa och de var vuxna. Den dominanta hanen var ständigt uppvaktande och jagande på sin egna grupp, men hade även små vansinnesutlopp gentemot andra arterna ganska ofta. Det förekom aldrig några dödsfall som jag kunde koppla samman med hanens beteende, men få av de andra arterna kom till sin rätt då "Maingano-gruppen" ägde hela karet. Denna grupp var lika stor som min grupp av Golden, så där måste jag säga att Golden var mesiga.
                      Nu när jag har Demasoni så har jag inte sett en enda attack från den dominanta hanen emot andra arter än just inom sin egna grupp.

                      Maingano är dock lättare att hålla då de inte är lika känsliga som Demasoni. Demasoni är väl mest känsliga för ombyten av miljö vilket kan trigga sjukdomar...

                      fredrikr påpekar en sak som jag också fått erfara men som nämns sällan angående Hongi. Denna art, Labidochromis Hongi, är inte speciellt lik Golden (Labidochromis Caeruleus) i sitt beteende utan är väldigt aggressiv och dominerande när de blir vuxna. Jag hade en vuxen hane som totalt övertog akvariet som de delade med Golden och Röd Zebra. Det slutade t o m att den dominanta Hongi-hanen lekte med en Golden hona som resulterade i en oönskad korsning.

                      Kommentar

                      • robb

                        #26
                        Håller med dig Tricella du är helt rätt ute i denna debatt

                        Kommentar

                        • spec_mats

                          #27
                          Att demasoni är internt-aggressiv är ju det ja menar när jag drar liknelsen med tropheus, släktet Melanochromis är mer avancerat än Pseudotropheus, de har en mer opportunistisk läggning och en aggressivitet som inte bara handlar om att försvara ett revir mot artfränder och i mitt tycke är de mer intressanta fiskar

                          Kommentar

                          • Dutten
                            Användare
                            • juni 2004
                            • 18

                            #28
                            nu blir jag helt förvirrad av alla olika åsikter om demasoni..[]
                            skulle det funka med 10 demasoni med 1+4 rödzebra i mitt 222-liters kar? eller borde jag helt glömma demasoni och satsa på nån annan fisk?

                            Kommentar

                            • tropfrog
                              Användare
                              • juli 2003
                              • 1827

                              #29
                              Jag tror att du kan ha nästan vilken annan mbunas som helst tillsammans med demasoni. Detta för att demasoni inte är aggresiva mot andra fiskar. Huruvidare du får en fungerande grupp eller inte kan ingen här på forumet sia om. Om du vill ha demasoni så tycker jag att du skall skaffa demasoni. Om du vill ha demasoni med golden så tycker jag att du skall försöka.
                              MVH
                              magnus

                              Kommentar

                              • spec_mats

                                #30
                                Om du vill ha demasoni så ska du skaffa den, visserligen verkar den vara lite mer känslig än andra mbunas men om det är ok för dej så tycker iaf jag att du ska testa, skaffa en grupp demasoni och blanda dessa med nån melanochromis istället för rödzebra, ex johanni (eastern coast)som kommer att dominera din demasoni-grupp och det tror jag är bra att demasoni inte tillåts vara i dominans för den totala balansen i akvariet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...