Billigt foder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #16
    citat: Sen att laxpellets är bra det är det absolut inte såvida det kanske funkar hyffsat till frontosor och liknande fisk men som till mbunas är det rena döden alldeles för fett och kraftigt för dom.
    Precis som jag sa, alltså: inte till växtätare.

    Känner också att jag måste lägga lite bränsle på brasan:

    Återigen inte tillämpligt för växtätare som mbunas och Tropheus, men för planktivorer och små rovdjur, som de flesta andra afrikanska ciklider är, så är nog korrelationen rätt bra.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #17
      Självklart måste det fodret som fiskarna gillar bäst vara det bästa för fiskarna för så är det ju för oss människor - dvs pizza, Big Mac och godis är ju mycket bättre mat än grönsaker och annat otyg[]

      Vilket foder som är bäst varierar självklart beroende på vilka fiskar man har.
      Billigast foder som det inledningsvis frågades efter är självklart det foder som man fångar själv eftersom det är gratis om man inte räknar sin fritid som en kostnad.
      Ciklidhälsningar
      Kjell



      Kommentar

      • Tanganyikafreak
        Användare
        • juli 2004
        • 10

        #18
        Men jag förstår inte :s... fånga själv... vad ska man fånga???

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #19
          Tanganyikafreak: mygglarver, daggmask (som du hackar), & dafnier är en bra början. Har du lite större fisk, och bor nära kusten, kan du dessutom testa mysis.

          Kommentar

          • Tanganyikafreak
            Användare
            • juli 2004
            • 10

            #20
            Det låter lite "äckligt", ska man verkligen mata sina fiskar med det?
            [?]

            Kommentar

            • spec_mats

              #21
              Jag håller med Kjell fohrmann, att utgå från att det som fiskarna prioriterar som bäst foder snarare är godast foder-och det har ingenting med kvalitet att göra.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                Ser ni att Tropical´s foder innehåller onyttigheter som är jämförbart med pizza eller big mac för människan?

                Jag fick en direkt fråga på om hur jag märker ifall fodret är bra eller inte.

                Dessa parametrar drog jag upp:

                *Fiskarnas vilja att ta fodret (direkt kopplat till Tropicalfodret)
                *Fiskarnas energi/välmående (Längre ned kopplat till räkmix bedömningen)
                *Fiskarnas färg (Längre ned kopplat till räkmix bedömningen)
                *Fiskarnas avföring (Längre ned kopplat till räkmix bedömningen)

                Så utvärderar jag foder om de är bra eller inte...men den första delen i mitt inlägg var det enda som "fastnade" tydligen. Då får jag väl be om ursäkt för att jag var otydlig och hålla med om att jag är väldigt dum som tror att ett bra foder är det som fiskarna kastar sig över...hualigen...

                Kommentar

                • Kid
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 256

                  #23
                  Tack för svaren Tricella!

                  Angående att fiskarna inte kan skilja på bra och dåligt foder: Tror nog att de flesta uppskattar att fiskarna uppskattar/slänger sig över maten! Tråkigt om det är ett dåligt foder, men visst vore det roligt/bra om det även är bra för fisken!

                  vmh
                  /Kid

                  Kommentar

                  • spec_mats

                    #24
                    Jag tror att alla kommersiella foder är mer el mindre dåliga, ett optimalt kommersiellt foder finns inte, räkmix-beroende på ingridienser kan vara ett något bättre alternativ men jag har personligen dåliga erfarenheter av räkmix.När jag hadde mbunas så matade jag med maskrosblad, sallad, spenat och lite flingfoder-detta var inte omtyckt och det tog ganska lång tid att få fiskarna "omvanda" till denna diet, men när de väl blev det så uppskattades det och det fungerade utmärkt

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #25
                      citater ni att Tropical´s foder innehåller onyttigheter som är jämförbart med pizza eller big mac för människan?
                      Jag skämtade om pizza och Big mac och inte pratat om vare sig Tropical eller inte ens nämnt ditt inlägg.
                      Kontentan med vad jag ville få fram var att orsaken till om en fisk inte gillar ett foder eller inte inte är om fodret är bra eller dåligt. Tvärtom så är orsaken att till detta vilka smakämnen som finns i fodret men detta har ju inget med kvalité eller näringsvärde i sig att göra.
                      Samma princip gäller ju t.ex. när läsk färgas för att se aptitlig ut - utan färgämnet så hade ingen köpt det.
                      I alla kommersiella fiskfoder så tillsätts smakämnen för att fiskarna skall "kasta sig över" maten.

                      citat: Jag tror att alla kommersiella foder är mer el mindre dåliga
                      Tvärtom så är alla kommersiella foder mer eller mindre bra eftersom det faktiskt finns mängder med forskning bakom och denna forskning går långt ifrån bara ut på att leta reda på optomalt efefktiva smakämnen.
                      Den stora fördelen med att tillverka sitt eget foder är självklart ekonomiska eftersom det blir billigare.

                      citat:Tror nog att de flesta uppskattar att fiskarna uppskattar/slänger sig över maten! Tråkigt om det är ett dåligt foder, men visst vore det roligt/bra om det även är bra för fisken!
                      Självklart är det en stor fördel om fisken uppskattar ett foder men som jag skrev ovan så säger det inte något om kvalitén (vare sig ur positiv eller negativ synpunkt).
                      Om en fisk ogillar ett foder så är det ofta bara att svälta fiskarna under en period så lär de sig att uppskatta ett nytt foder.
                      Ciklidhälsningar
                      Kjell


                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #26
                        Kjell Fohrman: Jag vet vad du menade...

                        Kommentar

                        • spec_mats

                          #27
                          Visst fungerar kommersiella foder men det är ändå inte ett bra val tycker jag, bra el dåligt med tanke på den forskning som förekommer så lutar det nog åt det dåliga-säkert skulle tillverkarna kunna få fram ett bättre foder om dom vågade lansera ett foder som krävde en omställning, dvs att fiskarna "tvingas" vänja sej med ett foder som annars ratas till hänsyn för alla andra kommersiella foder.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #28
                            citat:säkert skulle tillverkarna kunna få fram ett bättre foder om dom vågade lansera ett foder som krävde en omställning, dvs att fiskarna "tvingas" vänja sej med ett foder som annars ratas till hänsyn för alla andra kommersiella foder.
                            Vad menar du - förstår inte ett dyft.
                            Ciklidhälsningar
                            Kjell

                            Kommentar

                            • fredrikr
                              Användare
                              • oktober 2002
                              • 985

                              #29
                              Han verkar mena att det nyttigaste fodret inte är det som smakar godast, men att kommersiella tillverkare av försäljningsskäl måste göra foder som smakar så gott att fiskarna kastar sig över det, även utan tillvänjning. Det låter inte helt orimligt att det skulle styra valet av ingredienser så att man faktiskt inte får det nyttigaste fodret.
                              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                              Kommentar

                              • malawi_voodoo
                                Användare
                                • juli 2002
                                • 790

                                #30
                                uyuyuy här börjar vi svära

                                klat jag fatta att du mena att det är fler parametrar som spelar in, men det finns ingen anledning till att svära för det.

                                Menade som sagt att SMAKEN inte har ett dyft med om det är nyttigt eller ej...
                                /Glenn Wouda

                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                                Kommentar

                                Arbetssätt...