flera malar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per H
    Användare
    • mars 2004
    • 147

    flera malar?

    Har ett 375l med malawi och tre små malar, två ancistrus o en gibbiceps, de är bara 5-6 cm. Funderar på att köpa ytterligare en gibbiceps, lite större. Jag har nästan inga alger varför jag undrar om det kan bli kamp om födan.
    De äter ju matrester så jag tänker att de borde klara sig. Håller flera gibbiceps sams, eller kan det bli fighting?
  • spaceace
    Användare
    • februari 2003
    • 93

    #2
    Gibbshanar kan vara ganska aggresiva mot varandra och så blir dom väldigt stora ca 50 cm. Du kan mata malarna med tex gurka, ärtor och maltabletter. Själv skulle jag nog satsa på några fler Ancistrusar eller ett par Plecostomus.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99418

    Kommentar

    • rostcikliden
      Användare
      • november 2003
      • 49

      #3
      -mata dem med potatis skiver
      mina akvarium 160l 110l 63l 43l 15l 2l akvarium

      Kommentar

      • PowerMerca
        Användare
        • mars 2005
        • 173

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Per H

        Har ett 375l med malawi och tre små malar, två ancistrus o en gibbiceps, de är bara 5-6 cm. Funderar på att köpa ytterligare en gibbiceps, lite större. Jag har nästan inga alger varför jag undrar om det kan bli kamp om födan.
        De äter ju matrester så jag tänker att de borde klara sig. Håller flera gibbiceps sams, eller kan det bli fighting?
        Skönt med någon mer som tror att malar ska klara sig på rester (och skit. )
        Jag trodde jag var ensam om att tro det. Har inte fattat att det går att mata malar med egen mat...

        Kommentar

        • Nyllet90
          Användare
          • oktober 2004
          • 1133

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av rostcikliden

          -mata dem med potatis skiver
          Jag har för mig att råa potatisar inte var så värst nyttigt. Har jag fel?
          Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

          Kommentar

          • PowerMerca
            Användare
            • mars 2005
            • 173

            #6
            jag har hört att gurka med en sked igenom som läggs på botten ska vara mumsigt.

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Malar behöver definitivt egen mat om de ska överleva och ffa frodas. Ett trick som ofta funkar är att mata lite när lyset släckts, eller på en undanskymd plats i karet (mata resten av firrarna först och pytsa sen i på "malstället"). Hur det funkar med aggressionerna har jag inte pejl på, men maten är jag spiksäker på. Himla trist att se folk svälta sina malar till döds.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Midas_Tom
                Användare
                • mars 2005
                • 809

                #8
                jag kör med gurka genom en sked och det ä uppskattat!!

                //tom
                //tom

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                Kommentar

                • Hawkmoon

                  #9
                  Gurka genom en sked? [:p]

                  Kommentar

                  • BigFish
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 21

                    #10
                    Har 2 Gibbi (15-20 cm) i mitt 375l Malawi. Första månaden slogs dom infernaliskt. Delade av burken med glasskivor. Fenorna läkte bra på på bägge malarna, dock tar det tid innan fenstrålarna växer till sig. Nu går dom tillsammans igen, den mindre väjer för den större. Emellanåt ryker de ihop igen och fenorna fransar sig.

                    Dom är väldigt vackra när fenorna är hela men med facit i hand skulle jag idag inte skaffat 2 Gibbisar. De käkar rent på alger, äter också räkmix när de hinner. Går alldeles utmärkt att mata ur handen, vilket känns som om jag ibland måste. För även om jag ger dem tabletter när det är mörkt i akvariet så väcker de då mina Mbunas som genast tar tabletterna och rejsar runt i burken.

                    //Jonas
                    Vänliga Hälsningar,
                    Jonas

                    Kommentar

                    • pirran
                      Användare
                      • december 2004
                      • 186

                      #11
                      Jag har inskaffat en gibbiceps till så nu har jag 2 st på ca 20cm i mitt 720l har gått helt smärt fritt inte en konfrontation! har nu gått 2 månader så det kan funka utan problem också!!

                      I vårt 450l har jag två små gibbiceps på ca 7 cm det funkar också jättebra!

                      Bara det kommer lite mat på botten så klarar dom sej bra!
                      pirran

                      Kommentar

                      Arbetssätt...