Scalare med hål på gälarna.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikael33
    Användare
    • juli 2003
    • 69

    Scalare med hål på gälarna.

    Hej

    Har en guldscalare som har som 1mm stora hål på gälarna på båda sidorna, (exact på samma ställe på båda sidor.)det är som öppna sår annars så verkar hon må bra, ingen annan fisk har någon symptom på någon sjukdom.

    Bytte kar för några dagar sedan kan det vara stress relaterat?

    Någon ide vad det kan vara och vad jag kan göra.
    Mikael O
    450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

    112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal
  • imported_n/a
    Användare
    • oktober 2002
    • 405

    #2
    Är det gällocken som har hål? Eller hål i själva gälarna?

    Kommentar

    • mikael33
      Användare
      • juli 2003
      • 69

      #3
      Gällocken skall det vara, så går det när man har för brottom.
      Mikael O
      450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

      112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • oktober 2002
        • 405

        #4
        Enl. den litteratur jag har i ämnet kan det vara ohyra (ex.karplöss).men dessa brukar vara klart synliga. Det mest troliga är en bakteriell infektion.Men det märkliga är att det bara finns symtom på gällocken och
        på samma ställe på båda sidor.
        Själv skulle jag medicinera med Waterlife "Myxazin" (en mycket bra och "mild" medicin mot bakteriella sjukdommar)bra även mot svamp angrepp som kan komma i såren om man inte behandlar.

        Kommentar

        • Me
          Användare
          • juni 2004
          • 79

          #5
          Min kampfisk har exakt samma sak! Har letat efter vad det kan vara men inte hittat nått. Han fick det också efter att ha bytt kar...hmmm
          Har höjt temperaturen & tillsatt salt. Inte bra kanske men visste inte vad jag skulle göra... Får väll testa medicinen som bs tipsar om.

          Mvh /Anna
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

          Om man vill att folka ska lyssna är det bättre att knacka dem lätt på axeln & vänta med hammaren till senare...

          Kommentar

          • mikael33
            Användare
            • juli 2003
            • 69

            #6
            det syns inget i eller runt såren så karplöss kan jag nog utesluta, får kolla runt lite till hittar jag ingen förklaring så fårjag prova med "Myxazin" och se om det blir någon förbättring.

            det är väldigt konstigt allting, men men får avvakta och se.

            Tack bs
            Mikael O
            450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

            112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

            Kommentar

            Arbetssätt...