Palettciklidens yngel att överleva?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kaizen

    Palettciklidens yngel att överleva?

    Hej alla!

    har vid flera tillfällen fått yngel med mitt palettciklidpar men har aldrig fått dessa yngel att växa till sig.
    Jag har försökt med yngelkasse-funkade inte de dör.

    Jag behöver mer hjälp
    Tacksam för svar.


  • Fisherman
    Användare
    • april 2002
    • 53

    #2
    Palettciklider brukar inte vara något större problem att dra upp.
    Försök en gång att ha paret i ett "lekakvarium" och studera hur de växer till sig.
    I yngelkassen kanske de inte kunde äta innan maten försvunnit genom nätbotten?

    Mvh
    Fisherman

    mvh
    Fisherman

    Kommentar

    • Kaizen

      #3
      Tack Ficherman!

      Jag har under hela tiden sett denna fantastiska scen från äggläggning till att föräldrarna flyttar runt de sina till olika platser i akvariet.

      Jag har i dag lagt de 3 som är kvar i en yngelkasse men upptäckte att mina skalarer 2st sög ut 2 av ynglerna genon vatten intaget till kassen.
      Nu har jag lagt det sista ynglet i en lliten plastburk som flyyter omkring på ytan och matar med finkrossad torrfoder.

      Är detta ett bra alternativ till yngelkasse?

      Tacksam för allas svar om detta.

      Kommentar

      • Agnes
        Användare
        • juli 2002
        • 106

        #4
        Det bästa vorde väl som sagt ett odlingsakvarium, palleter tar väl hand om sina yngel? Fast det är klart det kostar ju att ställa i ordnign. Plast bunke (en stor) eller en fisk-påse fungerar kanske om man byer vatten ofta (från de stora akvariumet. Fast man måste nog had den öppen so de blir lite syre-tillförsel från ytan.

        Kommentar

        • Kaizen

          #5
          Tack Agnes

          Om jag låter naturen ha sin gång och låter fiskarna sköta allt själva tills de länmar ungarna ,kommer det då bli ungar som överlever till stor ålder?

          Blir föräldrarna duktigare och duktigare på att ta hand om sina yngel för varje kull de får ta hand om ?

          Tackar för alla svar.

          Kommentar

          • Therese
            Användare
            • april 2002
            • 196

            #6
            ja de blir dom. Då lär dom sig ju till viss del va som är bra o dåligt o gör bara de osm är bra. Sen har vissa de starkare medfött än andra. Jag tycker att det är viktgit att man låter föräldrarna ta hand om barnen i den mån dom kan o gör i naturen för att bevara. Ta scalaren det är ett fåtal som kan ta hand om sin yngel pga att man har sönderodlat dom.
            mvh

            Kommentar

            • Bilbo
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 1159

              #7
              Hej!
              Palettciklider är duktiga yngelvårdare, men Scalarer är MYCKET duktiga yngelätare. Jag har tidigare haft scalarer som gått i närstrid med Blå Gurami bara för att få äta upp deras yngel, scalaren fick mycket stryk, men han gav inte upp i alla fall.
              Jag tror på att prova med ett separat lekakvarium med någon "strykfisk" i.

              // Magnus

              // Magnus Arvidsson

              Kommentar

              • Kaizen

                #8
                Tack för svaren
                ser fram emot flera svar för att få så mycket info som möjligt.
                Har för övrigt i dag iköpt en ny ciklid :Arckoceutrus sajica.
                Mycket terevlig. Om det är någon som harmer info samt hur de leker mm mm så tacksam för svar.

                P.S bor ni i Stockholms området ta er till Akvariumlagret KANON ställe med kunnig personal

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  #9
                  Svarar här på lite fel sak i fel Ämne, men jag skulle vilja påstå att påståendet att scalarer är sönderavlade inte är helt riktigt.

                  det viktigaste man ska tänka på är vattenkvaliten, har du rätt vattenkvalite så börjar inte rommen mögla, och då äter heller inte scalarerna upp rommen, men börjar rommen mögla så tycker fiskarna inte att det är lönt att fortsätta med sin avkomma utan äter då upp rommen för att få energi till att leka igen, vilket oftast sker inom en till två veckor.

                  Jag har själv ett flertal ggr köpt vanliga scalarer i en affär och låtit dem växa upp för att så småningom flyttas till ett preparerat lekkar där de lekt och klarat yngelvården ganska snart.

                  Däremot finns det Vanskapta scalarer (vanligast med avelsvarianter som guld svart och marmor) som är missbildade i munnen och därför inte klarar av sin romskötsel/yngelskötsel ordentligt, och de kan då äta upp ägg/yngel oftast.

                  don´t drink water-fish`s ..... in it!
                  Mvh
                  Peter
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...