hjälp ????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nick

    hjälp ????

    jag undrar varför andas mina fiskar för hastigt, alltså de öppnar munnen jätte mycket som det saknas syre, eller är detta normalt ???
    är det nån som vet ???
    tacksam för svar
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    vad har du för fisk, hur stort är karet, hur är din filtrering ., hur länge har du haft karet igång , hur ofta matar du hur ofta gör du vatten byten?

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Jag har faktiskt lite av detta problem själv nu. Mina Malawi andas tungt men verkar inte lida av syrebrist då de håller till lite varstans i akvariet. Jag har även kollat vattenvärden och där finns endast lite nitrat, ingen nitrit...bra ph och hårdhet.

      Det brukar bli bättre efter vattenbyten...men ganska snart (1-2 dygn efter bytet) så är andningen tillbaka.

      Jag har inte speciellt många fiskar i karet och jag har använt mig av filtermaterial som har varit i bruk tidigare. De skrapar sig lite, men inte så att det verkar överdrivet heller...

      Jag startade om mitt akvarium efter bakgrundsbygget för ca 3 veckor sedan.

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #4
        har hänt tidigare att vattenverket har varit o fipplat med ledningar o sånt så att vatten värdena är ändrade. tempen är ju oxå en sak som är avgörande för hur mycket syre det är i vattnet . kan inte den kemiska biten men syre "varar" längre i kallt vatten.

        Kommentar

        • fredrikr
          Användare
          • oktober 2002
          • 985

          #5
          Tempen är avgörande för hur mycket syre fiskarna behöver. Vid högre temperatur gör de av med mer syre. Att skruva upp tempen lär vara som att skruva upp hastigheten på fiskarnas liv - de kan äta mer och växa snabbare, de rör sig snabbare, och de lever kortare. Fiskkroppens ökade tempo gör att den behöver mer syre.

          Någon skrev att vid 30 grader måste de i princip ha 100% syremättat vatten för att överleva.
          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Kan det vara så att min temp (som ligger på ca 28grader) verkligen inverkar så snabbt på fiskarnas andning?

            Kan det vara så att mina rör (Power Glo och Aquarelle) frånger sådan värme? Eller är det mina insatta powerhead som spökar?

            Tempen stiger ju automatiskt under denna årstid, men jag har tidigare inte upplevt det som ett problem liknande det som fiskarna verkar ha nu...

            Kommentar

            • fredrikr
              Användare
              • oktober 2002
              • 985

              #7
              Syrenivån sjunker ju drastiskt om det ligger en massa organiskt material och håller på att brytas ner. En död fisk bakom en sten, eller rikliga mängder fiskbajs eller växtdelar kan genast ge problem. Och ju högre temp man har, ju snabbare blir situationen akut. Viktigt är förstås även att man har ordentlig ytrörelse och att vattnet på botten följer med i cirkulationen.

              I mitt kar stiger ibland vattennivån så att den når över tvärstaget i mitten. Då blir det i princip obefintlig ytrörelse på ena halvan av karet, och då börjar fiskarna ofelbart gå upp till ytan och kippa efter andan. (Vattennivån stiger för att jag har en tokig filterkonstruktion.). Temperaturen kan ändå ligga så lågt som 26 grader när detta händer.
              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Ok.

                Jag har faktiskt fyllt karet mer de senaste gångerna och det har gett sämre ytvattenrörelse...det kanske kan vara en av anledningarna.

                Annars har jag inte speciellt smutsig sand...inte heller murknande växtdelar eller fiskkroppar. Jag får kolla hur jag kan göra imorgon. Funderar på att testa dra ur powerhead ett dygn för att se om de avger värme som missgynnar förhållanden i karet.

                Kommentar

                • fredrikr
                  Användare
                  • oktober 2002
                  • 985

                  #9
                  Foderrester funkar självklart bra också. Lågt räknat gör nedbrytande bakterier av med 90% av syret i karet. Fiskarna får leva på det som blir över.
                  Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                  http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                  Kommentar

                  • Mr.Fish
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 1403

                    #10
                    Att kolla nitrathalten ofta -som är bland en av de enda tester en akvarist kan annama- är bra. -Men ,som (Fredrik) berättat beror
                    syre-bristen oftast på -något som inte är enkelt att mäta för en akvarist- nämligen bakterier. Bakterierna frodas vid högre temp och närings tillgång. Detta orsakar -presis som Fredrik nämnt- syre brist; men nitrat halten kan ändå ligga normalt. Innom vatten kemin kallas detta för COD (carbonate oxygen demand)¤ Att göra en COD -test är kompliserat. -Om fiskarna börjar att "kippa" i akvariet fast det
                    annars verkar att vara i "topp trim" .Så har man bara ett alternativ. -Att bli av med COD! -Detta kan enklast ske genom att göra kontinuerliga vatten byten (chocka aldrig fiskarna; utan gör mindre vatten byten varje dag -tills symtomen försvunnit.)
                    -Den dyrare metoden är att ha i hjäl bakterierna -sedan byta vattnet. Ett bakterie dödande preparat, som jag själv använder är Myxacin.

                    Kommentar

                    • Prayerman
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 1314

                      #11
                      Jag kanske är novis, men jag har 25 grader i mina kar. Det verkar funka bra. Har visserligen inte frågat fiskarna om de tycker det är kallt

                      startade två kar i maj och juni och har inte haft några problem med fiskdöd eller andnöd. Har du testat hur det funkar om du drar ner tempen Tricella? Skulle vara intressant att veta om det gör skillnad.
                      Tomas Wallengren
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                      Kommentar

                      Arbetssätt...