byta pumphuvud?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • forssten
    Användare
    • december 2003
    • 70

    byta pumphuvud?

    Haom jag har en Juwel Trigon 350 med integrerat innerfilter(tror att det är en 204 eller 301 k) men kapaciteten räcker inte t Malawi har därför ett ytterfilter också fluval 307 .Vid sem vistelse vill jag koppla bort ytterf.. pga läckagerisken bli mindre men vill då öka pumpkap.. på "innerf.."går det och i så fall vilken pumphuvudtyp??Tacksam för alla tankar runt detta.
    mbunas
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Förstår inte riktigt frågan. Klart att du kan öka kapaciteten genom att skaffa ett innefilter/pumphuvud till. Läs gärna den infekterade debatten på http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5506
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Menar du att du skall köpa ett innerfilter för att kompensera bortfallet av cirkulation och filtrering när du stänger av ytterfiltret?

      Kommentar

      • TH
        Användare
        • januari 2004
        • 9

        #4
        Hei.
        Skal gå å bytte. Burde jo gå å kunne bruke et annet merke en det juwel bruker. Bare pass på at pumpa ikke blir for stor. Juwel har kansje noen som er litt sterkere? Fikk ihvertfall beskjed om at det gikk på mitt Rio 240.

        Kommentar

        • forssten
          Användare
          • december 2003
          • 70

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Tricella

          Menar du att du skall köpa ett innerfilter för att kompensera bortfallet av cirkulation och filtrering när du stänger av ytterfiltret?
          Precis så menade jag , eftersom det är mer riskfyllt att ha ett ytterfilter igång när man inte är hemma!Kapaciteten på mitt Juwel trigon 350 är för liten ca 1000 l/h det bör väl pumpa runt minst 4-6 gg/h för att duga till dessa räkmixätareYterfilter är en Fluval 403.
          mbunas

          Kommentar

          • Karon
            Användare
            • april 2002
            • 880

            #6
            Fluval 4+ eller Eheim 2252 borde väl cirkulera tillräckligt.

            Kommentar

            • Torsten
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 647

              #7
              Du kan ju byta ut pumpen i Juvelfiltret. Då tappar du visserligen filtervolym, men du kan få bra snurr på vattnet. Jag vet att det finns ett pumphuvud till Juwelfiltren på 1000 liter i timmen, kostar typ en 4-5 hundra. Den hade jag inte tagit bort när jag sen kommer hem, utan då kopplat tebax ytterfiltret igen..

              Kommentar

              • forssten
                Användare
                • december 2003
                • 70

                #8
                Lite dyrt men ok!Tack för tips men vad menar du med tappad filtervolym?
                mbunas

                Kommentar

                • Torsten
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 647

                  #9
                  Om du ökar på pumpkapaciteten i det innbyggda filtret och kopplar bort ytterfiltret så blir ju den totala filtervolymen mindre fast du håller cirkulationen på en liknande nivå.

                  Kommentar

                  • forssten
                    Användare
                    • december 2003
                    • 70

                    #10
                    Ok! så logiskt.[]Tack och Hej!
                    mbunas

                    Kommentar

                    Arbetssätt...