Flagellater och Discus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    Flagellater och Discus

    Hej på er!
    Jag har nu haft mina discusar i ca 2 månader och jag misstänker att de fått flagellater. De är friska och fina, de äter bra och växer. Avföringen är däremot geléliknande och lite trådig.
    Jag har redan provat att medicinera med bakteriedödande medel men detta gjorde ingen nytta. Därför undrar jag om det kan vara flagellater och om det går att lösa på något sätt. Jag höjde temperaturen till ca 34 grader under en vecka, men då började mina neontetror stryka med så då valde jag att sänka igen. Jag har hört talas om en medicin som heter "Flagyl" och används till människor som skulle kunna användas men jag vet inte hur den skall doseras.

    Även om mina discusar inte är akut sjuka vore jag tacksam för hjälp.

    // Magnus

    // Magnus Arvidsson
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #2
    Flagyl är ett specifikt medel mot anaeroba bakterier och vid trikomonas-, amöba- och giardiainfestation.
    Den dosering jag har använt är 1 tabl ( 400 mg ) per 100 liter vatten.

    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 1159

      #3
      Tack!
      Jag har nu lyckats hitta en medicin som inte kräver recept så jag skall prova den först, medicinerar du i sådana fall direkt i vattnet eller i foder?

      // Magnus

      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • salar
        Användare
        • juni 2002
        • 227

        #4
        Haloj!

        OJ! Du har nog problem desvärre.Dina fiskar kan ha blivit sjuka i butiken. Det här med sjukdomar,diagnostering och medicinering är ett extremt svårt kapitel.Så mycket vet jag att om man utfodrar med enbart oxhjärta utan att de får fibrer i matspjälkningen så kan det resultera i förstoppning så småningom och detta i sin tur (eller otur om man så vill) kan resultera i flagelatangrepp.
        Man måste vara mycket försiktig och veta till 100% vad man medicinerar mot. Annars kan det få katatrofala följer med döda fiskar.
        Jag vill varmt rekomendera Johans och Martins CD om Discus.
        De har svar på det mesta som rör Diskusens omvårdnad och skötsel.
        http//www.discusfish.nu

        Mvh Stefan
        SALAR

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 1159

          #5
          Hej!
          Jag har varit i kontakt med Martin via mail och förhoppningsvis fått de svar jag ville ha. Det som förvånar mig mest är att fiskarna är så pigga och "glada". Jag handlade mina discus på två olika ställen, hälften var svenskodlade och hälften var från Kitti Discus, en teori jag fått höra är att detta kan vara problemet. Dessutom hade jag andra fiskar i karet redan från början, nämligen Neoner, Apisto och Ancistrus.

          Förhoppningen är att det snart skall lösa sig!

          Tack för svaren!

          // Magnus

          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          Arbetssätt...