ni som har/haft flowerhorn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    ni som har/haft flowerhorn

    vart har ni köpt era ifrån, o hur har det gått, berätta gärna era erfarenheter av denna fisk, ska ev införskaffa nåra til helgen.
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    det finns, såvitt jag vet, inga FH i sverige värda namnet.
    fish r friend

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #3
      ska ev till lerum o där ska de ha men jag vet inte hur de ser ut de som han har.

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • januari 2003
        • 2437

        #4
        ring och fråga dem om odlare och namn på sorten/stammen.
        fish r friend

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #5
          Jag har aldrig haft denna fisk så jag kan inte delge några erfarenheter.
          Däremot kan jag delge innehållet i en artikel i tidningen "Singapore Staits Times" från den 26 juni i år.

          De rapporterar i en artikel om årets gigantiska flopp - Flower Horn. Massor av folk har där investerat i just Flower Horn och priser uppåt 350.000 kr stycket har rapporterats.
          Idag vill ingen ha denna fisk längre och värdet har fallit till nästintill noll.
          Detta dras fram som orsak till att 89 akvarieaffärer har försvunnit enbart i Singapore under de två senaste åren.

          Tidningen skriver - lika snabbt som denna fisk tog sig in på markanden - lika snabbt försvann den ut. Idag är det återigen arowanor som gäller.

          Det stora problemet enligt tidningen är folk har släppt ut mängder av Flower Horn i naturen eftersom de är osäljbara.
          Ciklidhälsningar
          Kjell

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Kitti Panaitti har lagt ned odlingen av Flower Horn och han satsade ganska mycket på detta. Kitti är ju annars en av de mest kända odlarna av Discus...

            Kommentar

            • TroffeMicke
              Användare
              • februari 2004
              • 412

              #7
              Ursäkta en inskränkt ciklidfreak.
              Var inne på Kittidiscus och tittade på Flower Horn då jag aldrig hört talas om detta djur,och fick sura uppstötningar av vad jag såg.
              Är detta en fisk skapad av människohand,eller ngt.som naturen själv skapat?
              I fall människan varit framme så börjar jag att bli rädd.
              Jag tycker att det räcker(är för mycket) med dessa vedervärdiga papegojciklider och alla dess former av slöjstjärtar.
              Men smaken är som baken........
              Mvh.Micke

              http://www.troffemicke.com/

              Kommentar

              • GoSatta
                Användare
                • februari 2003
                • 1686

                #8
                har kitti lagt av med FH?? trist! han hade dom absolut snyggaste enligt mig.
                /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                http://www.gosatta.org

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av TroffeMicke

                  Ursäkta en inskränkt ciklidfreak.
                  Var inne på Kittidiscus och tittade på Flower Horn då jag aldrig hört talas om detta djur,och fick sura uppstötningar av vad jag såg.
                  Är detta en fisk skapad av människohand,eller ngt.som naturen själv skapat?
                  Det är en odlingsform, så mycket är säkert. Enligt legenden är det en hybrid, men mest tycker jag den ser ut som en linjeavlad trimaculatum.
                  De har fått stor & snabb spridning i sydostasien, eftersom den är a) röd b) ett vattendjur c) stor och d) anses likna en drake - och därmed alltså är 4x lyckobringande!
                  Det går stories om hur flowerhorns stoppat bränder, botat cancer etc etc. Därav de höga priserna på exemplar som ser särskilt lyckobringande ut.

                  Av samma anledning är andra stora röda fiskar poppis & dyra - t.ex. asiatisk arowana och koi.

                  Eftersom folk dels tröttnar på dem -och man kan ju inte döda ett lyckodjur!- och det dels är lyckobringande att släppa lös dem, har man runt om i asien stora problem med förvildade flowerhorns.

                  Det var väldigt intressant att höra att flowerhorn-bubblan har spruckit. Undrar hur det kommer sig att botten kan gå ur marknaden för ett så lyckobringande djur? Anses de inte lyckobringande längre, eller har marknaden bara dränkts av alla miljontals flowerhorns?


                  Personligen tycker jag de är groteska och fula, men jag tycker ju detsamma om vanliga, naturliga, trimac, så jag är kanske inte rätt person att fråga.

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #10
                    Jag föredrar förstås min egen naturliga Trimaculatum.... men visst vore det ballt med en fläskigt färgrann högkvalite FH i en barebone tank i vardagsrummet... nåt coolt för de gäster som somnar när man nämner biotop eller så

                    ps snyggt kar du har Johan! Schyssta rötter ds
                    Anders L

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3029

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av anli



                      ps snyggt kar du har Johan! Schyssta rötter ds
                      tacka, dumma synpsillan äte på mina valisnera bara

                      Kommentar

                      • jarinen
                        Användare
                        • april 2003
                        • 1888

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

                        citat:Ursprungligen skickat av anli



                        ps snyggt kar du har Johan! Schyssta rötter ds
                        tacka, dumma synpsillan äte på mina valisnera bara
                        Synspilan tillhör kategorin växtätare, snällt av dig att servera kanonfina valisneria då arten äter utselutande växter .

                        Instämmer med anli , fint akvarium !

                        Mvh Jari

                        Kommentar

                        • Johan
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3029

                          #13
                          jag visste att de var växt ätare men jag var optimist o tänkte om jag ger dem mycket grönt foder så ger de fan i dem men icke! de ska fångas upp o i ett annat 720 där de får beta hur mycket de vill.
                          kul att ni gillar karet, kan tilläga att rötterna har färgat nu i nästan 5 månader, börjar avta lite nu.

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Gosatta: Det beskedet fick jag av en sekreterare som arbetar på kontoret hos honom (för övrigt en släkting).

                            Kommentar

                            • TroffeMicke
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 412

                              #15
                              Tack Mike för en god och saklig förklaring.
                              Vänligen Micke.
                              Mvh.Micke

                              http://www.troffemicke.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...