Kön på Jack dempsey?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mr_loffe
    Användare
    • januari 2004
    • 76

    Kön på Jack dempsey?

    Hej

    Har lite funderingar över min jack dempsey.
    När den var yngre så var den aggressiv men nu på senare dagar är den rätt lugn. Är väl ca 15 cm och låter sig motas bort av mitt blåciklidpar som är mindre än hälften så stora. Misstänker att det är en hona men jag har aldrig sett någon med så fina färger som min har. Har funderingar på att skaffa den en make men den stora frågan är. Vilket kön har den? Någon som vet hur man bestämmer? känns dumt att släppa ner en stor hane om det är en hane :/ Den är nämligen 8 år gammal och är som en gammal vän :] Vill inte se nåt bråk.

    Bild på den finns på min zoon


    Tack på förhand/Olof
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 638

    #2
    Hej

    Jag är ganska säker på att det är en hane, både vad det gäller färgerna, storleken på huvudet, och fenspetsarna.

    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

    Kommentar

    • mr_loffe
      Användare
      • januari 2004
      • 76

      #3
      Hej micke!

      Tack så mkt. Menar du att fenspetsarna är utdragna då? för dom är inte så utdragna som min A. Metae hanne t.e.x. Och det med färgen stämmer nog väldigt bra! Vet att Trop akvarieimport brukar ha inne vuxna JD så jag får ta och skaffa mig en hona Han har levt ensam i 6 år sen han dödat sin rumskamrat som lär vart en hanne.

      M.v.h Olof

      Kommentar

      • Micke_A
        NCS Medlem
        • januari 2003
        • 638

        #4
        Hej

        Ja, fenspetsarna ser för långa ut för att vara en hona. A. metaehanar har nog längre fenspetsar än JD-hanar. Jag har två JD som är rätt små än så länge, men som jag tror är en hane och en hona, för den ena har längre fenspetsar, kraftigare huvud, mörkare färg, och mer blå prickar. De kan nog döda varandra även om det är en hane och hona, för större ciklider kan vara rätt kräsna vid val av partner. Min hane jagar den mindre ibland, men inget allvarligt, den mindre är framme, och är med och äter och så. Så de kan nog bilda par när de blir lite större, har sett dem stå och spänna upp sig lite för varandra.

        Jag är sugen på att köpa ett salvinipar till dem, för de blir ungefär lika stora, har ungefär samma temperament, och skulle kontrastera snyggt, med JD:n som nästan är helt svart, och salvinin som är mest gul. Men då får jag nog göra mig av med några av de andra fiskarna, för salvini kan nog vara grinigare än JD. Min tuppkamshane kör lite med mina JD, men han är lite större.

        MVH Micke
        MVH Micke

        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

        Kommentar

        • mr_loffe
          Användare
          • januari 2004
          • 76

          #5
          Tackar så mycket micke!
          Har precis köpt ett 720 så jag tror det blir en liten hona på försök. Får se om dom gillar varandra :] Kan ju vara värt att försöka.

          Ja det där känner jag igen. Han jagade den lite i början men sen blev det för mycket för stackaren han/hon dog efter flytten.. tråkigt.
          Men det blir nog bättre för dig. Hur stora är dom?

          Jo det skulle säkert bli väldigt bra med ett par salvini till! Jag har mest sydamerikaner men börjar komma in på centraler lite smått. Jack dempsey är ju så fräcka fiskar!

          Mvh Olof

          Kommentar

          • Micke_A
            NCS Medlem
            • januari 2003
            • 638

            #6
            Hej

            Ja, men köp inte en för liten hona, då kan det nog gå illa.

            Ja, salvini är fina, tyvärr något bitska, men med rätt sällskap så ska det nog gå. Men som sagt, får nog göra mig av med några fiskar först, funderar på att sälja mina armatus.

            Ja, Trop akvariefiskimport brukar ju ha en del ciklider, även
            CA.

            Här är några bilder på mina JD, inte så bra, men man får ett hum om storleken. Jag tvättade rutan precis innan jag tog korten, det är därför de är lite bleka.




            MVH Micke
            MVH Micke

            "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

            Kommentar

            • korall_is_back_again
              Användare
              • juni 2004
              • 13

              #7
              Det är lungt en hane, jag har själv jack dempsey och jag ser direkt att det är en hane på fenorna, käken, allt! Skaffa en Hona

              Kommentar

              Arbetssätt...