Jodfritt salt??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars Andersson
    NCS Medlem
    • oktober 2002
    • 601

    Jodfritt salt??

    Jag besökte nyligen en importör i Tyskland som använde vanligt bordssalt med jodtillsats till sina fiskar. Han hävdade att det var bättre än jodfritt salt på nyhemkomna fiskar från Tanganyika. Han sa att han tidigare använt enbart jodfritt salt men att det börjar bli vanligt att man i Tyskland använder salt med jodtillsats. Jag blev lite frågande och undrar om någon vet varför vi akvarister i alla sammanhang säger att saltet vi använder till fisken skall vara jodfritt?
    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Flumsvar från mig: Det påstås alltid att jodmängderna i jodberikat salt är giftiga för fisken, men i min barnungdom använde jag jodsalt till mina ungfödare och de mådde utmärkt trots att "alla" påstod att de skulle ha dött. Självklart började jag då använda jodfritt salt. Personligen så TROR jag att faran med jodsalt är överdriven. Hursomhelst så är det en bra tumregel att efterlikna de naturliga förhållandena och i naturen så jodhalterna i vattnet så vitt jag vet inte ens en bråkdel av vad det blir om man använder jodsalt.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    Arbetssätt...