Fiskar med "rävskabb"???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gunger
    Användare
    • april 2004
    • 12

    Fiskar med "rävskabb"???

    Hej
    Har ni varit med om liknande? Att fiskarna bär sig åt som om de har "rävskabb"? De kliar sig i panik på botten och mot stenar, de slår med hjäl-fenorna mot kroppen och har liksom spasmer för sig.
    Jag ser inga yttre tecken på att de mår dåligt, typ prickar, hinnor, blanka ögon, slöhet osv.

    Har haft problem med "dimma" som det har skrivits om här på sidan men den har inte varit på samma sätt som ni förklarat. Jag har haft stora partiklar som svävat runt i vattnet.

    Medicineringen har bestått av FMC FORMACOR FORTE, en blå vätska som hälls i karet har gjort detta i en och en halv vecka, matat sparsamt och släckt och täckt karet under tiden.

    Nu har vattnet blivit klart igen men fiskarna kliar sig fortfarande i panik.

    Har ni något bra tips om vad som skall göras mer?

    Gunger
  • Kid
    Användare
    • mars 2004
    • 256

    #2
    Vad har du för vattenvärden och fiskar?

    Lite nyfiken, vad är det FMS.. medicinen attackerar? Dvs, vad botar den? Svamp, bakterier, parasiter etc.?

    /Kid

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Blå betyder metylenblått och det hjälper ju mot en hel del hudåkommor. Jag skulle salta med jodfritt salt. Att fisken kliar sig brukar tyda på hudskador och då är salt bra för att hjälpa till med saltbalansen i fisken (saltet stannar i fisken). Salt ökar dessutom slemproduktionen och även det är bra vid hudåkommor.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Gunger
        Användare
        • april 2004
        • 12

        #4
        Fiskar = röd zebra, hongi, trevavese, corall zebra.
        PH = OK
        Medicinen= "En medikation med flera användningsområden anpassad för behandling av yttre sjukdomar (ichyotherapi), med kraftfulla baktericid, bakteriostatisk och protozo-liknande kännetecken. Kontrollerar de flesta ectoparasiter inkl. svamp (Achlya, Saprolegina, Leptomitus) och majoriteten av de patogena micro-organismer som orsakar de vanligaste sjukdomar hos akvarie- och damfiskar."
        Så står det på beskrivningen av medicinen.
        Detta borde ta det mesta eller?
        Som sagt, vattnet har blivit klart och rent men fiskarna har fortfarande "rävskabb".

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          citat:"En medikation med flera användningsområden anpassad för behandling av yttre sjukdomar (ichyotherapi), med kraftfulla baktericid, bakteriostatisk och protozo-liknande kännetecken. Kontrollerar de flesta ectoparasiter inkl. svamp (Achlya, Saprolegina, Leptomitus) och majoriteten av de patogena micro-organismer som orsakar de vanligaste sjukdomar hos akvarie- och damfiskar."
          Den aktiva substansen är med stor sannolikhet metylenblått men kanske även malakitgrönt. M-grönt håller på att fasas ut eftersom att det är cancerogent. Hursomhelst så borde det ju ha ihjäl det som det kan vara. Oodinium kan tydligen vara knepigt att bli av med, men jag har inte hört att det ska gå på malawi. Håll rent och tillsätt salt. Det behöver inte vara extrema mängder. 0.5 - 1.0 dl/100 liter (börja med den mindre mängden, det kan hända att de slutar klia sig med en gång) och ersätt det som försvinner vid vattenbyten. Du kan sluta med salt när problemen försvunnit.

          Vad har du för hårdhet? Bikarbonat är kanske en god idé?
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Gunger
            Användare
            • april 2004
            • 12

            #6
            Hej Ola.
            Jag tillsätter bikarbonat vid varje vattenbyte så det är nog inte problemet, däremot skall jag pröva med salt. Mitt kar är inte så stort, bara 150l, så då rekomenderar du 1 1/2 dl till att börja med?
            Gunger

            Kommentar

            • Kid
              Användare
              • mars 2004
              • 256

              #7
              Vet att höga nitrat värden (för att inte tala om nitrit) ger upphov till hudproblem och kliande. Vad har du för värden? Vattenbyte?

              /Kid

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                150 liter akvarium = 100 liter vatten (max) vilket ger 0.5 dl salt till att börja med om du är saltskeptiker och 1dl om du inte är saltskeptiker och som sagt, se till att du har bra filtrering och byt vatten. Vattenberedningsmedel är en grej du bör testa rätt kvickt också. Det kan vara något kuf med kranvattnet.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Snapper
                  Användare
                  • januari 2004
                  • 37

                  #9
                  Om det är samma FMC jag använder så är det malakitgrönt, metylenblått och formalin i....tar det mesta

                  Kommentar

                  • Gunger
                    Användare
                    • april 2004
                    • 12

                    #10
                    Jag får nog köpa en ny nitrat-mätare för min är slut.
                    Vattenbyte= var 5:e dag pga. ganska många fiskar i karet. Skall prova med salt, som Ola föreslog och jag är INTE saltskeptiker så det blir 1 dl.
                    Skall även testa vattenberedningsmedlet.
                    Nu har jag att göra, återkommer med resultaten senare.....
                    /Gunger

                    Kommentar

                    Arbetssätt...