Kön och artfrågor (bild)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • augusti 2002
    • 330

    #31
    ok,men då får jag påstå att detta inte är naturlig stl,utan abnorm stl.pga av felaktigt(över gödning)foder,detta "drabbar" även andra arter än m.auratus från malawi sjön,Så om vi ska gå på det så stupar det mesta ang stl.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #32
      Du skrev ju "Jag tvivlar på att de kan uppnå 20cm i längd"...och då påvisade jag enbart underlag för att det händer.

      Märk väl mina slutord i förra inlägget.

      citat:Av dessa så kan man nog utröna att den storlek arten vanligtvis uppnår ligger vid ca 12cm...över det får nog skattas som undantagsvis.
      Jag har scannat nätet lite och storleken skiftar från 10cm-20cm så det är minst sagt en del tvivelaktiga uppgifter.

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • augusti 2002
        • 330

        #33
        Jo,men du hann redigera inlägget mens jag svarade(rätt uppfattat?),max stl måste vi gå på som det berömda kortspelet "finns i sjön",Väldigt ofta så får våra firrar för "bra" foder mot det naturliga så dom ränner i väg i stl,Har tex fått comments ang en så "vanlig" sällskapare som platy:O kan dom bli så stora??Ja visst med rätt omvårdnad så("fläskig" mat o väl stort kar)(offtopic)(ja,mike,jag vet att dom inte spelar i samma division,ens i samma liga)

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • augusti 2002
          • 330

          #34
          Tricella:nyfiken,, har du själv haft denna utomordentligt intressanta art? om inte har du missat ett o annat

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #35
            Nej jag har den inte själv och har aldrig haft den heller. Jag har tyckt att den är aningen aggressiv enligt de utsagor som jag hört och läst. Det är dock en fin mbuna...

            Jag har missat mycket av ciklidernas värld...men jag betar av mer och mer.
            Jag har ett starkt intresse för ciklider, generellt sett, och läser därmed en hel del på nätet varje kväll.

            Kommentar

            • TroffeMicke
              Användare
              • februari 2004
              • 412

              #36
              Ledsen att behöva säga det Hutti , men jag har haft hannar som växt enormt i fångenskap och blivit upp mot 20 cm.

              Och det är väl i fångenskap som giggsan har sina fiskar?????

              Sedan håller jag med både dig och Stefan ,det finns väldigt varierande uppgifter ang. strl. på Auratusen.
              men som sagt ,jag har odlat dessa enormt vackra fiskar i över 20 års tid och min största hanne blev över 18cm när han gick till de sälla jaktmarkerna.
              Mvh.Micke

              http://www.troffemicke.com/

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #37
                Det är mäktigt. En 20cm aggressiv Mbuna-krigare...

                Kommentar

                • giggsan
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 80

                  #38
                  Nej jag har mina i en naturlig sjö för ciklider

                  Min ena är just nu kanske 10cm, och den lilla ungefär hälften. Sen om den lilla är efterbliven eller den stora ätit för mkt vet jag inte. Men vet iaf att den stor bestämmer i detta akvarium, och jagar bort den lilla i tid och otid.
                  Är det bara hannar som tar revir eller bara honor?

                  Men jag testar med att köpa en hane och några till honor (efter att jag ordentligt kollat ph etc. och om jag inte köpter 1000liters karet).

                  Kommentar

                  • TroffeMicke
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 412

                    #39
                    Även honorna är "stygga" hos denna art,men när du säger det så kan den "lilla" vara en sent utfärgad hanne.Då vissa hannar undertrycks har dom svårt att färga ut och behåller istället yngelfärgen (honornas färg).Har själv haft både viltfångade och odlade Auratus med ilsket beteende hos honorna.Pms kanske?????(Ler)
                    Mvh.Micke

                    http://www.troffemicke.com/

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 330

                      #40
                      citat:Ursprungligen skickat av TroffeMicke

                      Ledsen att behöva säga det Hutti , men jag har haft hannar som växt enormt i fångenskap och blivit upp mot 20 cm.

                      Och det är väl i fångenskap som giggsan har sina fiskar?????

                      Sedan håller jag med både dig och Stefan ,det finns väldigt varierande uppgifter ang. strl. på Auratusen.
                      men som sagt ,jag har odlat dessa enormt vackra fiskar i över 20 års tid och min största hanne blev över 18cm när han gick till de sälla jaktmarkerna.
                      Du behöver ej va lessen för det,det är ju just det jag menar med abnorm stl,kan säga att jag har haft en hel del "umgänge" med den denna art jag med.Sen detta med fångenskap,som sagt många mbunas blir större i kar än i sjön,lite omvänt kan tyckas,eller?

                      Kommentar

                      • giggsan
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 80

                        #41
                        ToffeMicke: Ja pms har man ju varit med om, så det är inte omöjligt hehe. Hon (han/det) är inte alltid stygg mot den lilla, det kommer i omgångar, ibland försöker den lilla jaga den stora, men tillslut jagar den stora bort den lilla och så är det slut med det. Det stora vinner alltså alltid. Men aldrig så den försöker skada den lilla, utan jagar mest bort den.

                        Vad tror du om att köpa en hane och några honor till? Vill ju gärna ha en grupp, de verkar så ensamma.

                        Kommentar

                        • TroffeMicke
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 412

                          #42
                          Tjena igen.
                          Att jaga är ett normalt beteende för de flesta mbunas (revirtänkande)

                          Jag skulle : 1/ köpa ett större kar.
                          2/ köpa fler Auratusar (mkt.trevlig fisk,fast ilsken.
                          3/ ta bort tetrorna och skaffa fler sorter av mbunas.
                          Mvh.Micke

                          http://www.troffemicke.com/

                          Kommentar

                          • TroffeMicke
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 412

                            #43
                            Tjena Hutti.

                            Jag håller fullt och fast med dig att fiskar i fångenskap blir större än i det vilda.

                            Men i första hand handlar ju detta ämne om fiskar i fångenskap,förutom giggsans Svenska Malawisjö.

                            Främst beror detta på att vi matar dom regelbundet och inte så ofta kanske för mycket sammansatt mat,samt att i sjön sker en naturlig selektering av individerna.

                            Likaså behöver/kan fiskarna inte röra på sig(motionera)som de måste göra i sjön för att söka föda.

                            / Mikael
                            Mvh.Micke

                            http://www.troffemicke.com/

                            Kommentar

                            • TroffeMicke
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 412

                              #44
                              Sorry,inte så sällan med sammansatt mat ,skall det vara /DS
                              Mvh.Micke

                              http://www.troffemicke.com/

                              Kommentar

                              • giggsan
                                Användare
                                • juni 2004
                                • 80

                                #45
                                Jo det är ju de tankarn jag har.. Inser att jag inte fick tillräckligt med info från zoot jag köpte från (vill inte smutskastamed namn).
                                Har nu kollat ph och det är för lågt för mina ciklider
                                Så har två möjligheter:
                                1. ut med tetrorna, höja ph och skaffa några fler likadana
                                2. om jag får köpa detta 1000liters karet jag pratat om så köper jag kanske även några fler plus ngn mer art (vilka skulle passa bra med mina arga fiskar? hehe)

                                Är så tacksam för alla råd! [] Är ju en djurvän och vill att firrarna ska må bra!

                                /Erika

                                Kommentar

                                Arbetssätt...