Böende Tropheus grupp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper
    Användare
    • augusti 2002
    • 12

    Böende Tropheus grupp

    Hej
    Jag behöver hjälp från någon som vet vad han eller hon pratar om. Jag har haft mycket otur med miona tropheus sedan jag startade upp mina akvarium för ett år sedan. Först inhandlade jag en grupp på 25 st. orange. Av den gruppen är det idag bara 5 st. djur kvar. Dom var ca: 7 cm när jag köpte dom och började efter ett tag droppa av en efter en. Dom slutade och äta och drog sig undan. Ett tag fick jag för mig att en del blev svullna om buken innan dom dog och fick då tips att det vara bukvatten. Jag innhandlade då medicin i all hast och doserade efter konstens alla regler. Akivarie döden upphörde dock inte utan avstannade först när 5 st. var kvar. Då långt etfer det att jag gett upp med att försöka rädda dom. Tipset med att ge dem medicin kosta mig bara en väldig massa pengar men räddade inte några fiskar. Jag lät dom gå kvar där ett tag (ca:2 mån) och införskaffade sedan en grupp med röda regnbågar i ett annat akvarium. Nu håller dom på med samma sak. Gruppen om 22djur är nu 8st. Dom liksom lägger sig en efter en och bara dör ifrån mig. Dom blr inte svullna och har rätt hyfsde färger menh verkar lite slöa och äter inte. Jag har lyssnat på som många "förståsigpåare" nu och det har inte gett ett skit utan bara kostat mig massa pengar. Jag vill ha minst ett par fungerade grupper med moorii, de vakraste fiskar som finns, men jag vet inte om jag vågar köpa en grupp till.

    För ett antal år sedan hade jag en grupp med 25 st. Moliro. Dom fungerade helt perfekt. Det var aldrig några problem med dem. Så man undrar ju vad man gör för fel nu eller om man bara har maxotur.

    Snälla hjälp med någon som vet någonting om det här.

    Jesper

  • TIC37
    Användare
    • maj 2002
    • 45

    #2
    Skulle vara bra om du kunde lägga in lite information om vad du ger dem att äta, vattenvärden övrigt innehåll i akvariet osv. För att kunna ge dig ett vettigt svar bör man känna till alla bakgrundsfakta.
    Tycker annars att det lutar åt bukvattensot men det kan vara andra faktorer som spökar så fyll gärna på med mer info så tror jag säkert att vi kan komma fram till någon lösning på ditt problem. En sak som slår mig direkt, eftersom du har samma bekymmer i ett annat kar, är vattenkvaliteten. Kolla med ditt vattenverk vad du har för ämnen och i vilka koncentrationer.

    Carpe Diem
    Carpe Diem

    Kommentar

    • Juanito
      Användare
      • maj 2002
      • 180

      #3
      Hur matar du dom och med vad. Har dom fått för mycket mat?

      All fabriks mat menad för tropheus behöver nödvändigt vis inte vara så hälsosamma. De inehåller mer eller mindre proteiner och man skall ta det varligt med proteiner specielt från djurvärlden.

      Men jag skulle säga att istället för att köpa nya så pröva att få dom du har att yngla av sig så att du får fungerande grupper av det du redan har. Det är fullt möjligt men det kräver tid och kunskap.

      Mina moliros kommer från endast ett par. Men det tog honnom som fick dessa två ungefär två år att få den grupp han nu har på över 20 individer + okänt antal yngel.

      juanito
      juanito

      Kommentar

      • David Johansson
        Användare
        • april 2002
        • 581

        #4
        Under förutsättningen att ditt vatten inte är katastrofalt dåligt eller att du har något i akvariet som förgiftar dem så tror jag att felet kan ligga i matningen. Även om du använder ett kvalitetsfoder är det lätt att orsaka problem i deras tarmsystem. Övermatning skulle kunna vara en förklaring till ditt problem. Men precis som de andra skriver behövs mer info för att man skall kunna ge tips och idéer.

        David
        David

        Kommentar

        • kilova
          Användare
          • april 2002
          • 327

          #5
          Var akvariet nystartat när fiskarna började dö.Då kan jag tänka mig att vattnet inte var ok+ att du medicinerade ofta bidrar inte till att vattenkvaliten blev bättre (troligtvis har inte filterna kommit igång med nyttiga bakterier)jag har själv haft samma problem när jag började med troffar.Min erfarenhet säger att man ska ha ett rejält inkört akvarie när man börjar med troffar.Prova att antingen byta vatten från ett gammalt akvarie(aldrig rent kranvatten dom första 3 månadera) byt heller inte vatten så ofta ibörjan och byter du ska du byta ca 5% varanan vecka,efter detta har ditt filter börjat fungera.och efter det kan du börja byta vatten 1gång i veckan.
          mvh kim



          Tropheus moori golden kazumba F1
          Tropheus dubosi F1
          Tropheus Chaitica F1
          Tropheus red chimba F1
          Tropheus black pemba F1
          Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
          Tropheus moori bärnsten F1
          Tropheus moori kejsare
          Mvh Kim

          Kommentar

          • babelfisk

            #6
            Hej Jesper!

            Visserligen sträcker min erfarenhet sig ännu inte till tropheus, men detsamma har hänt mig med mitt malawiakvarium. Det är så vansinnigt frustrerande när alla börjar prata om bristande kunskap och man inte gör något annat än kontrollerade exakta vattenbyten i lagom antal och matar efter som du ju själv sade "konstens alla regler". Det är SORG att se dyrgriparna dö en och en och till slut tar man till medicinerna som sista desperat åtgärd....och det blir ju oftast värre efter det....I mitt fall hade jag enligt flertalet erkänt kunniga en filteryta som var tillräcklig, men vattnet var ändå så pass instabilt att fiskarna fick ett svagt immunförsvar. Ett nytt överdimensionerat filter löste den saken....
            Det känns lite som att en bra akvarist är en som lärt sig "sitt vatten" och utifrån det kan skapa en bra miljö just där han/hon bor oavsett vad det står i böckerna (såklart inom rimliga gränser, men ändå :-)!!

            MVH
            /Anna

            Kommentar

            • Therese
              Användare
              • april 2002
              • 196

              #7
              När jag startar upp ett nytt akvarium brukar jag ta vatten från ett akvarium som redan är igång o hälla i det nystartade akvariumet o ännu har jag inte haft nåra problem me nystartade akvarium.

              mvh Therese

              Kommentar

              • Jesper
                Användare
                • augusti 2002
                • 12

                #8
                Hej igen
                Nu har det lagt sig. Jag hade två sorters troffar i karet. Den ena sorten är nu helt borta. Det var bukvatten. efter en vecka si så där var det en fisk som uppnått det sista stadiet innan den dog. helt uppsvälld så det fanns inga tvivel på vad det kunde vara. det jag tycker är konstigt är att den ena gruppen tycks ha klarat sig helt oberörda av dramatiken i karet. inte en enda fisk av "orangen" har ens sett lite hängig ut. jag vet inte men i och med att jag satte ihop fisken i samma kar kan det naturligtvis utlöst en raktion hos den ena gruppen. bakteriekrock har man ju hört talas om. men det går ju uppenbarligen för en del att kunna "köpa till fisk" till sitt kar. det jag tror personligen kan ha utlöst det är att fisken förmodligen ha fått olika föda innan de hamnade hos mig. när jag sedan började maata dem så klarade inte de fiskarna av det som fick en annan kost. turligt nog var väl orangen vana vid den födan dom fick eller så hade de starkare kondition än regnbågarna vilket gjorde att dom klarade det bättre. dessutom har jag nog matat för mycket i min iver att diom skall trivas. man vet ju hur man är själv Jag har inte något fel på vattnet som man kan se med de tester som finns så det tror jag inte var problemet. jag tror helt enkelt, som någon så klokt påpekade, att det var maten som spökade. det är nu i sin ordning men det vore kul att höra era teorier som man kan ta med sig i framtiden.

                Nu när jag läste det jag skrev inledningsvis ser jag att det inte framgår att regnbågarna och orangen gick ihop men så var det. Först när jag köpte dom gick dom själva men efter någon månad efter inhandlingen och ca:3 mån efter bukvattenstormen flyttande jag ihop dem. att orangen skulle vara sjuka och dragit med sig det in i det nya karet tycker jag låter lite långsökt. men det är klart, jag kan ju inte sådant här så det kan väkl hända. orangen var i alla fall helt krya när dom flyttade och hade förövrigt inte varit sjuka någon gång. För dom fiskarna jag flyttade hade ju aldrig insjuknat och ätit som om inget hade hänt hela tiden. anledningen till att jag vet det säkert var att dom som överlevde den gången var något mindre än gruppen i övrigt. därför var det lätt att se att det just var dom som åt. allt ihop det här kanske låter lite smått förvirrat men det är väl också det som gör det så svårt.

                Avslutningsvis har jag några frågor jag skulle vilja ha bra svar på:

                1. Hur känsliga är moorii för matbyten?
                2. vita trådar som avföring. betyder det alltid bukvatten trots att dom äter och verkar pigga?
                3. Vad matar man upp moorii yngel med?

                Tack för de asvar som kommit.

                /Jesper



                Kommentar

                • TIC37
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 45

                  #9
                  Beklagar verkligen din nya erfarenhet av bukvattensot, det är aldrig roligt när detta sker med våra skyddslingar.

                  Till dina nya frågor;
                  Min egen erfarenhet är att om man matar försiktigt i början då man introducerar nya djur i akvariet brukar det gå bra oavsett vad de tidigare fått. Genom att ge mycket lite mat åt gången men upprepar detta lite oftare första veckan så "lär" sig de nya fiskarna att det är god mat som kommer ner i karet då de gamla invånarna hugger vilt efter det lilla som kommer dem tillgodo vid varje matning. Jag har aldrig varit petig med maten för mina fiskar utan kör räkmix oavsett vad de fått tidigare och det har funkat hittills.

                  "Vita trådar" är enligt mig det absolut säkraste tecknet på att fiskarnas matsmältningsorgan är allvarligt stört och den vanligaste "allvarliga störningen" är just bukvattensot. Har dock vid ett par tillfällen upplevt samma vita trådar då man misskött vattenbytena kopiöst och då har man kunnat få igång dem med ett rejält vattenbyte. Mitt framtida tips till dig är att börja med ett rejält vattenbyte och se om det har verkning över de nästföljande 24-36 timmarna, annars medicinera för bukvattensot.

                  Slutligen så tar vi matfrågan för yngel och där har jag som policy att inte mata annorlunda. Detta beror på att jag aldrig skiljer ut ynglena ifrån de vuxna utan honan tuggar, släpper ynglena och sedan får de klara sig själv. I ett inkört kar med riklig algväxt på stenar och bakgrund samt tillräckligt med gömställen för ynglena så har jag ungefär 65-75 % överlevnad utan att mata på något speciellt sätt. Ynglena tar rester på botten och betar det som finns på stenar och snäckskal och eftersom de är relativt stora när de släpps av honan så klarar sig som sagt mer än hälften utan att jag bryr mig. Det är mitt sätt, jag vet att det finns andra som gör på andra sätt.

                  Man har på olika håll diskuterat just Tropheusars matvanor samt munnens placering och hårt odlade fiskar utan möjlighet till att beta alger tenderar att ha munnen mer framåtriktad enligt min erfarenhet. Eftersom fisken i sitt naturliga habitat endast betar alger och ytterst sällan äter "jagad" mat så har vilda Tropheusar munnen väldigt djupt belägen under kroppen och detta tycker jag mig uppleva att jag gynnar genom att tvinga fisken att beta de alger som finns samt leva med likartade förutsättningar som i verkligheten.


                  Carpe Diem
                  Carpe Diem

                  Kommentar

                  • Jesper
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 12

                    #10
                    Hej igen
                    Jag har hört någon säga att ynglen växer sämre om man låter dom gå kvar. Att små fisk skulle växa sämre tillsammans med större fisk i samma kar. Är det så eller har missuppfattat?

                    /Jesper

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #11
                      Den sämre tillväxten beror väl snarare på att de yngel som får gå kvar har sämre tillgång på föda och inte lika täta vattenbyten än det faktum att de går tillsammans med de vuxna fiskarna.


                      Mvh Michael Persson
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • peter
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 161

                        #12
                        hej jesper det är troligt att dina fiskar får buken
                        av för mycket mat eller fel mat det finns ett recept
                        och hur man gör troheusmix på www.aquariummalawi.se/
                        rakmix.se m.v.h.peter

                        Kommentar

                        • Jesper
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 12

                          #13
                          Tack för alla svar.
                          Jag har nu införskaffat en grupp vuxna orange på 30 djur. Dom är så snygga att jag får ståpäls. Dom har redan lekt i karet och en av honorna går och tuggar. Jag hoppas att det skall gå bra den här gången. Jag tror nog som en del av er som svarat att jag varit mycket slarvig med matningen. Tack för tipset med matreceptet!
                          Blir dom sjuka igen dyker jag ner i karet och ger dom 1:a hjälpen
                          Hoppas att det här blir mitt sista inlägg om sjuka tropheus.

                          Jesper
                          Tacksam trohpeus fantast.


                          Kommentar

                          Arbetssätt...