Nutrafin CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morphide
    Användare
    • januari 2004
    • 49

    Nutrafin CO2


    Jag har idag ett CO2-set igång sen någon månad tebax.
    (Fick med det när jag bytte till mig ett kar tidigare i vår)

    Frågan är nu om jag måste köpa påfyllnads mojänger eller om man själv kan blanda ihop något för att slippa köpa.

    När man bygger egna så brukar man väl ha en flaska nummer två som renar(?) de bubblor som kilar iväg i slangen ner till karet.

    Jag förstår att det givetvis blir extra noga med att hålla koll på värden om man blandar till något själv, men jag vill ändå ge det ett försök.

    Som orginal är det 3 påsar man blandar ner tillsammans med vatten om jag inte minns fel. (Har bara gjort det 2 ggr)
    Bifogar ett par länkar så ni förstår vilket produkt det är jag pratar om.

    Logga in på Facebook för att börja dela och ta kontakt med vänner, familj och andra som du känner.



    Tack på förhand.

    /// morphide
  • defdac
    Användare
    • april 2002
    • 865

    #2
    Japp det går att göra en vanlig jästsats i flaskan, det är förmodligen det dom små dyra påsarna ändå innehåller (kanske även med någon form av stabilisator typ bikarbonat).

    Om du gör egen jästsats så föreslår jag att du bara fyller till max 3/4-delar av flaskan eftersom mäsk har en tendens att bubbla och börja krypa upp i slangen och ner i akvariet med dimma som följd.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Tobias
      Användare
      • juni 2004
      • 95

      #3
      Jag har samma produkt, fast en amerikansk forpacking. Pa insidan av cylindern sa finns det en markering som du ska fylla socker upp till, iaf sa ar det sa i min. Hall sedan i en tesked eller mindre med jast och lite bikarbonat, det ar allt som behovs for CO2!
      Tycker daremot inte att den ar sa effektiv, koldioxiden far alldeles for lite kontakt med vattnet.
      Bygg en egen diffusor!
      Ta en liten plastflaska, ca 1/2 liter till 0,75 liter och skar av botten. Kop en liten pump och led vattenflodet genom korken pa flaskan. Se till att flaskan star upp i akvariet sa att vattnet pumpas rakt ned i den. Den ska dock inte sta pa botten, den ska bara sta vertikalt. Led sedan slangen med koldioxid in i sidan pa flaskan eller upp genom botten sa bubblorna far flyta upp i vattenflodet. De kommer sedan att bubbla omkring inne i flaskan tills koldioxiden ar upplost i vattnet.
      På väg tillbaka in i hobbyn.

      Kommentar

      • defdac
        Användare
        • april 2002
        • 865

        #4
        Jag har gjort många PET-flaskereaktorer och jag får aldrig 100% upplösning - det blir alltid en uppbyggnad av restgas som på något sätt måste slippa ur reaktorn.

        Spillet blir mindre ju fetare pump som får driva reaktorn, så hur stark pump brukar du använda Tobias?

        Över 600 l/min har jag fått för mig det måste vara för att börja komma upp i riktigt bra upplösning.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Tobias
          Användare
          • juni 2004
          • 95

          #5
          Jag har en Rio 50 som ger ca 250 liter i timmen. En pytteliten sak.
          En del gas, de riktigt sma bubblorna lacker ut fran botten ibland. Akvariet ar ett 450 liters sa det racker inte med en blandning av jast och socker dar. Jag har en cylinder som styrs av en pH-matare, sa nar det nar 6,5 sa slas tillflodet av. Da brukar det bli tid over for all gas att tas upp av vattnet.
          Jag fuskade dock och gjorde inte min egen sjalv, diffusorn kom med pH-mataren. Diffusorn ser ut sa har.
          På väg tillbaka in i hobbyn.

          Kommentar

          • defdac
            Användare
            • april 2002
            • 865

            #6
            Coolt! En PlantGuild-reaktor va?
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Tobias
              Användare
              • juni 2004
              • 95

              #7
              Jajamensan! Saljs de i Sverige?
              På väg tillbaka in i hobbyn.

              Kommentar

              Arbetssätt...