bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • reecord
    Användare
    • februari 2004
    • 341

    bakgrund

    Tja!

    Jag håller på att bygga en amazonas bakgrund. Akvarie lacken blir ju rätt ljus så ja tänkte att ja skulle göra något för att matta ner det lite så att det inte blir så gllansigt. Ja har kollat runt lite på forumet och sätt det är måga som tycker att man ska ha på torv på lacken för att matta ner det kan man kanske blässtra så att det blir mattare? eller ska ja ha torv på? Suger inte torven till sig lacken?
    Ja vill ju inte att det ska bli som nålar.
    Sydamerika
  • reecord
    Användare
    • februari 2004
    • 341

    #2
    eller vad tror ni?
    Sydamerika

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Vad menar du med att lacken blir "rätt ljus"?

      En lack är ju transparent (oftast) och det är ju i sådana fall nyansen du målar bakgrunden med som kan bli ljus.

      Sedan vet jag inte om det är så bra att blanda in saker i lacken.

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • april 2002
        • 1081

        #4
        Du menar att lacken blir blank, antar jag, inte ljus. En del häller torv i lacken, men då måste man hälla i rejäla mängder och det ska helst vara långfibrig torv. Själv har jag aldrig provat. Jag tycker inte att den blanka ytan är något större problem, det upplevs inte lika blankt under vattnet som ovan. Dessutom blir det snart alger och annat som fastnar på bakgrunden.

        /Hasse

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Jag hade inget i min lack och det ångrar jag bittert efter att ha sett Sune Holms torvbesträdda bakgrunder! Nu skulle jag tryckt finhackad torv i lacken. Om du "klappar" bakgrunden ordentligt så blir det ju inte "taggigt" och torv är ju mjukt. Du kan låta den torka ett tag innan du gör det. Om du lackar två gånger så känns det lite onödigt. Man kan även strö salt i den halvtorra lacken. Det löser sig i vattnet och lacken blir inte blank. Sand är ett tredje alternativ.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Ola: Finns det bilder på dessa bakgrunder av Sune Holm?

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ingen aning. Han brukar ta med sig exempel när han håller föredrag.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • reecord
                Användare
                • februari 2004
                • 341

                #8
                är det någon som har blässtrat bakgrunden?
                Sydamerika

                Kommentar

                • Mård
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 285

                  #9
                  Måste säga att enligt min ringa erfarenhet inom ämnet så är det smartast att ha saker i lacken....iaf färgpigment...lackade med epotex när jag gjorde min bakgrund och när man blandar i färgpigment i lacken (iaf epotex) så blir det inte samma trissta nyans över hela baggrunden utan blir olika nyanser och ådror precis som i sten.....sen är ju problemet att det antagligen inte alltid går att tillsätta saker i tvåkomponents lacker med lyckat resultat..
                  Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...