M.mbenji & Röd Zebra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas.
    Användare
    • april 2002
    • 142

    M.mbenji & Röd Zebra

    Hej.

    Skulle vilja veta hur det ligger till med korsningar inom malawiciklider. Jag har både Röd Zebra och M.mbenji i mitt 720 liters kar, idag lekte en av mina M.mbenji hanar av en röd zebra för andra gången(!), det finns honor inom båda arterna i karet. Jag funderar nu på att göra mig av med mina mbenjis. Förra gången dom lekte sparade jag ynglen för att se hur dom blev (bara för eget "bruk"). Om jag sen gör mig av med mina mbenjis och släpper i mina hybrid yngel i mitt stora kar kan dom efter många rena röd zebra lekar bli "äkta" röd zebra igen eller ska jag avliva ynglen. Jag menar inte att hybriderna blir "äkta" utan deras avkomma efter några generationer.

    Vill ha råd om hur jag ska gå tillväga, ska jag göra mig av med mina mbenjis och ta bort ynglen helt?

    Mvh// Jonas



  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Så länge du behåller fisken för dig själv tycker jag att det är upp till dig själv att avgöra hur du ska göra. Se bara till att inte sprida dina korsade fiskar vidare, varken till vänner eller till handeln. Avkomman efter en korsning och en renrasig fisk kan ju aldrig bli renrasig. Alla som håller på med ciklider har ett ansvar att se till att korsningar inte uppstår. Man vet aldrig hur tillgången på vildfångad fisk kommer att vara i framtiden, därför måste vi vara rädda om de stammar vi har idag.



    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    Arbetssätt...