Ny starta en 720L Tropheus balja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne
    Användare
    • juni 2004
    • 17

    Ny starta en 720L Tropheus balja

    Hej alla !
    Som sagt tänkte köra igång ett troffekar. Akvariet är 720L och jag har haft Diskus I det innan, så jag är inte helt barskarpad på tillbehör men anar att dessa små krabaterna kräver lite andra förutsättningar vad det gäller pump kraft o fart på vattnet i karet.
    Har idag 2 ehiem ytterfilter som pumpar 1000L/H 2 mindre som drar igenom 600L/H vardera tÄnkte att det måste väl till lite mer rotation än vad det ger ? Har även finkornig Rådasand undrar om det går att använda eller om jag måste ha ett ljusare bottenmaterial. Skulle även vara roligt med lite förslag på andra invånare i karet man kan ha ihop med troffar


    Tack på förhand !
    MVH Daniel
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Hmm,kul för dig!
    Jag skulle nog satsat på att behålla ett ytterfilter och sen skaffat 2 eheim 2252(kraftpaket) el. 2 kraftiga pumphuvuden.
    Rådasanden duger gott.Men väljer du nån Moorii-variant så färgar de ut bättre med vitt bottenmaterial.2-3cm tjockt lager räcker.Stora vita kalkstenar i typ tre rösen så långt ifrån varann som möjligt.

    Å sen skulle jag köpa vuxna troffar direkt.Pesonligen har jag inte tålamod tillräckligt att vänta på de växer till sig...25-35st är lagom för en 720:a,tycker jag.

    Som medinvånare är de som kräver samma mat bäst.Ett gäng Eretmodus skulle jag skaffa.En variant av Julidochromis skulle också sitta fint.Räkna med att de kommer att knipa ett och annat yngel om du låter ruvarna spotta i karet.Jullarna klarar sig fint på enbart tropheus-mix.

    Du har en rolig tid framöver: med inredning,jakt på de fiskarna du bestämmer dig för att ha och sen bara sätta sig ner och bara låta sig beundras.Tropheus är vackra och intressanta fiskar som ställer en hel del krav på sin ägare(mer än de flesta andra fiskarna).Men det är också en del av tjusningen!!

    LYCKA TILL!!!
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Jag har experimenterat ganska friskt med ett 720 Tanganyika kar sista året och kommit fram till att det nog går bra med det mesta från sjön i ett sådant. Just nu har jag Tropheus, daffodiler, hästnosar, similis, leptosoma, jullar och lite annat.

      Om man ska ha lite köttätare tillsammans med Tropheus så kan man långsamt gå upp till 50/50 räkmix. Det fungerar till allt utom rena rovfiskar tycks det.
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Danne
        Användare
        • juni 2004
        • 17

        #4
        Tack så mycket för era inlägg!
        Härligt att se att det fanns lite att välja på när det gäller grannar till dom
        Så 2 Eheim 2252 räcker till alltså trodde dom ville ha lite mer tryck än så.Hur lång tid ca tar det för dom att växa upp och bli könsmogna?

        Tack på förhand !
        MVH Daniel

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Jag har ett Aquabee up 3000 som enda pump i mitt 720 och det känns bra. Ett ytterfilter och två 2252 räcker bra men det finns många som kommer att rekomendera det dubbla vilket ju fiskarna inte mår dåligt av.

          Från 3-4 cm (vanligt i butik) till könsmognad kan man väl räkna ungefär ett år.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Danne
            Användare
            • juni 2004
            • 17

            #6
            Ok kan ju lika gärna köra två sånna som du har då fredrik det ärju ingen direkt skillnad i pris men den du har drar ju betydligt mer vatten i timmen kanske är en fördel ? Eller blir 2 sådana för mycket blås?

            Tack på förhand !
            MVH Daniel

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #7
              Jag tycker som sagt att en räcker. Det är redan omöjligt att få sanden att ligga kvar utan strilrör med bara en.
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • Danne
                Användare
                • juni 2004
                • 17

                #8
                Tack så mycket för hjälpen Ozric och Fredrik Kanon !!

                MVH Daniel

                Kommentar

                Arbetssätt...