Var köpa salt? Skillnad NaCl?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kid
    Användare
    • mars 2004
    • 256

    #16
    Christer, hur mäter du konduktiviteten? Hur mycket höjs konduktiviteten om man doserar 1 dl salter per 100 liter vatten?

    mvh
    /Kid

    Kommentar

    • Christer T

      #17
      Kid,
      Jag har en "mätapparat" för det. Med Akvarielagrets Malawiblandning som är salt och bikarbonat, i vilka proportioner vet jag inte, så höjs ledtalet med ca 1300 µS.

      Synd att ingen verkar vara så bra på det här med vattenkemin för sjöarna i Afrika.

      Kommentar

      • Kid
        Användare
        • mars 2004
        • 256

        #18
        Tack Christer!

        Då har nog Ola rätt ändå ang. att 2 tsk salt/100 liter visst spelar roll, vilket inte jag trodde.

        Antag för enkelhetens skull att konduktiviteten är direkt proportionell mot halten upplösta salter (vilket säkert är fel!.
        1 dl salt -> 1300 mikroS
        0.5 dl salt -> 650 mikroS.
        Vet inte hur mycket en tsk är, men låt säg 1 tsk=0.1 dl vilket innebär:
        2 tsk salt =0.2 dl salt -> 260 mikroS. Perfekt konduktivitet för malawi!

        Undrar om detta betyder att alla som saltar 0.5-1.0 dl salt per 100 liter har fiskar som inte trivs (i det för salta vattnet)?

        Fast å andra sidan så saltar man kanske inte bara för konduktivitetens skull, utan för andra positiva effekter?!

        mvh
        /Kid

        Kommentar

        • Christer T

          #19
          Kid,
          Konduktiviteten är direkt proportionell mot hur mycket salt du tillsätter. Det vet jag med erfarenhet från mitt orkidéodlande som är anledningen till att jag köpte mätaren.

          Problemet med ditt resonomang är att redan kranvattnet ligger på 200-230 µS (Stockholm). Om du utgår från osmos vatten så stämmer det dock. Har nu börjat studera lite på utländska siter. Återkommer om jag kan få fram mer fakta.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #20
            I ett perfekt skött akvarium är nog salt helt onödigt, men om man riskerar hudskador mm pga. dålig skötsel (få vattenbyten, tokfel vattenvärden, extremt mycket fisk mm) kan salt nog vara en bra försäkring. Salt ger tjockare slemlager och fiskarna får ju mat nog för att kompensera kostnaden. Jag har studerat sandstubb på både västkusten och i Östersjön och i Östersjön har alla svampangrepp i slutet av leksäsongen när alla fiskar är utslitna. Just svamp är den viktigaste organismen salt går på enligt mig. Gissningsvis har salt mindre/ingen inverkan på bakterierna (bortsett från slemlagret då). Sedan har salt en extremt possitiv verkan på skadad fisk samt extremt stressad fisk (båda får problem med vattenbalansen, vatten rusar in i fisken och salt ut).
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Kid
              Användare
              • mars 2004
              • 256

              #21
              Intressant. =)

              Drar då slutsatsen att det är onödigt att salta för att efterlikna malawivatten (om man t.ex. har Christers Stockholmvatten), men kan vara bra som försäkring mot svamp, stress och skador.

              Tack för informationen Christer&Ola!

              mvh
              /Kid

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #22
                Litet förtydligande. Med extremt stressad fisk menar jag en fisk med buken upp eller åtminstone balansproblem som gränsar till buken upp.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Per H
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 147

                  #23
                  Nu har jag lyssnat o lärt av er andra. Vilken debatt det blev!
                  Alltså, bergssalt kan man köpa i vanlig butik, men det verkar alltså gå med vanligt grovsalt/finsalt (utan jod)
                  Hur var det med havssalt, OM man nu vill ha det, var säljs det? (annat än i akvarieaffärer förstås)


                  Kommentar

                  • Kid
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 256

                    #24
                    Tror att havssalt finns att köpa i mataffärer tillsammans med bergssalten.

                    Trevlig Helg!
                    /Kid

                    Kommentar

                    • Per H
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 147

                      #25
                      okidoki! Trevlig helg du också, och alla andra på forumet!!

                      Kommentar

                      • FUSCO
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 15

                        #26
                        Intressant vad händer om ger 0,5 dl/ 100l salt och byter vatten en gång i veckan? Hur mycket salt försvinner det på en vecka det borde finnas en risk att det finns en viss mäng salt kvar från föregående saltdos lltså har man ökat mängden salt i vattnet till över 0,5 dl/ 100l hur ser det då ut efter 6 månader?

                        Kommentar

                        • Christer T

                          #27
                          FUSCO,
                          Saltet försvinner inte ur akvariet annat än med det vatten du byter. Om du har avdunstning i akvariet så bör du fylla på med "osaltat" vatten den mängd som dunstat bort. Om du sen har samma koncentration med salt i det påfyllda vattnet så blr koncentrationen i akvariet hela tiden den samma.

                          Kommentar

                          • FUSCO
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 15

                            #28
                            Är medveten omdet du skriver men jag har en känsla av att det saltas på tok för mycket i våra kar det ser du om du läser inläggen här. Dom som har mätinstrument för att kolla salthalten är nog mest rätt ute för vart jag vill komma är att råd som 0,5 dl/ 100 l innebär att du buffrar upp salthalten varje vattenbyte. Ett flertal zoohandlare har även dom rekomenderat samma mängd salt per vattenbyte. Summa sumarum vet vi inte mängden salt som dunstar bort på ca en vecka så vet vi inte hur mycket salt som skall doseras per vattenbyte.

                            Kommentar

                            • Kid
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 256

                              #29
                              FUSCO:
                              Du har nog rätt att man inte ska salta hur som helst och ha koll på vad man gör.
                              Men som Christer påpekar så saltar man bara vattnet man fyller på och bör naturligtvis tänka på hur mycket som avdunstat.
                              Fast hur mycket avdunstning kan man ha om man byter vatten 1 gång i veckan?

                              mvh
                              /Kid

                              Kommentar

                              • Per H
                                Användare
                                • mars 2004
                                • 147

                                #30
                                FUSCO skrev
                                "Summa sumarum vet vi inte mängden salt som dunstar bort på ca en vecka"

                                OBS Endast vatten, alltså H2O, rent destillerat vatten är det som avdunstar. Saltet blir alltid kvar. det enda salt som försvinenr är det som går ut med vatten vid byten.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...