Vattenbyte - Skadlig metall?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woggy
    Användare
    • maj 2004
    • 19

    Vattenbyte - Skadlig metall?

    Hej, Först skulle jag vilja säga detta är en jätte bra sida där man får bra och snabba svar!

    Så här kommer första frågan:
    Hur ofta kan man byta vatten, och hur mycket? (förutsatt att man vänjer fiskarna långsamt vid vattenbytena och inte går från 1 gång i månaden till 2 ggr/dag =)

    Fråga två:
    Är det skadligt för fiskarna om man har aluminium i vattnet? Byggde en stationär konstruktion idag för vattenbyte och när jag var färdig slog det mig att det kanske inte är så bra och ha metall i vattnet!

    Bilder på mitt fruktansvärt avancerade 5 minuters bygge =)


    OBS, Jag är nybörjare, så påstår jag något är det troligtvis fel. =)
  • woggy
    Användare
    • maj 2004
    • 19

    #2
    Inges som vet, jag har kvar metallen iaf och bytar 20% varje dag!
    OBS, Jag är nybörjare, så påstår jag något är det troligtvis fel. =)

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Vanligtvis brukar man råda att göra ett vattenbyte per vecka. Detta behövs om man har Malawi och Tanganyika då de gärna vill ha syrerikt färskt vatten.

      Om man har Sydamerika så behöver man inte byta varje vecka...utan där räcker med varannan vecka. Man kan, om man t ex vill trigga till lek, göra det en gång i veckan eller oftare under en kortare period.

      Vanliga mängder man byter brukar variera från 20-50%...

      Jag byter själv vatten med ca 40% varje vecka.

      Om du har aluminiumet endast i vatten under den tid du gör dina vattenbyten så tror jag inte att det skadar fiskarna. Har du det däremot ständigt där så skulle jag byta till en konstruktion av ett material som inte är metall.

      citat:där man får bra och snabba svar!
      Bra svar får man oftast...men snabbt var det ju tyvärr inte denna gång.

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av woggy

        Fråga två:
        Är det skadligt för fiskarna om man har aluminium i vattnet? Byggde en stationär konstruktion idag för vattenbyte och när jag var färdig slog det mig att det kanske inte är så bra och ha metall i vattnet!
        Aluminium är i princip ogiftigt, i alla fall vid höga pH. Är det ett malawi eller tanganyikaakvarium behöver du knappast oroa dig, är det ett extremt svartvattensakvarium kan du eventuellt så småningom få problem.

        Kommentar

        • woggy
          Användare
          • maj 2004
          • 19

          #5
          Oki, får bygga om med nått plaströr för säkerhets skull!
          Anledningen till att jag vill byta vatten så ofta är att mitt filter bara klarar 180l/h (till 375l) och jag har för mycket fisk i karet.
          Detta kommer jag dock ta tag i så fort jag får pengar!

          Svartvattensakvarium?
          OBS, Jag är nybörjare, så påstår jag något är det troligtvis fel. =)

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Vattnet man tappar från kranen har gått via metall (koppar) rör ett flertal gånger innan det når akvariumet, iof är rören behandlade men även då med någon sorts metall.

            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            Arbetssätt...