450 liter CA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    450 liter CA

    Tankar om att börja med Centraler har snurrat i min skalle nu ett tag (har afrikaner nu).
    Jag undrar lite vad man kan ha för nått snyggt. Jag vill inte ha får små fiskar helst 20+ och inte alltför snälla heller.
    Finns det någon som har nått förslag?
    Mvh
    Robin
  • malawi_voodoo
    Användare
    • juli 2002
    • 790

    #2
    Nicaraguaciklider
    /Glenn Wouda

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • augusti 2002
      • 1232

      #3
      Jackdemphsy, citrinellus, texas, Salvini, synspilum, Vieja... ja det finns många

      Mvh Ola
      ola lindeberg

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        ja, ola du har ju rätt med att det finns många men vilka går att ha ihop?
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • jarinen
          Användare
          • april 2003
          • 1888

          #5
          Ska du ha 20+ kategorin så går det inte att svara på frågan!, det enda du kan göra är att prova dig fram, i vilket fall blir det fråga om ett fåtal individer och absolut inga par.

          Jag har provat en hel del arter ihop och nuvarande fungerar rätt bra, Synspila och nicaraguenser. Nicaragua rekommenderar jag varmt som utgångspunkt, vackra och blir rätt stora och inte så där vansinnigt krävande som en del CA kan vara.

          Nicaragua och synspila funkar rätt bra för mig´och de brukar leva i samma vatten i det naturliga vad jag förstått.

          Ska man vara "generell" påstår jag att olika arter av CA ska överhuvudtaget inte gå ihop i akvarium, de skiljer som natt o dag individuellt så därför kan man ändå prova sig fram och få något som fungerar bra till slut.

          Får man det att funka så är ju CA ciklider bäst, vackrast, excellentast, coolast och intressantast !!


          Mvh Jari

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            Precis som jarinen säger, prova dig fram.

            Köp fiskarna som småttingar på 3-5cm, köp de arter du gillar som blir ungefär lika stora och som "enligt pappret" är ungefär lika aggressiva. Köp grupper på ett par individer av samtliga arter och låt dem sedan gallra ut sig själva, de svagaste individerna sållar du bort och de starkaste lämnar du kvar.

            Väljer du arter som har en maxstorlek på över 30cm så får du nog nöja dig med ett lekpar eller 2 eller 3 ensamma hanar. Väljer du arter som har en maxstorlek på 20-25cm så kan det fungera med ett lekpar och ensamma hanar av två arter till eftersom de växer så sakta och på så sätt hinner vänja sig vid varandras närvaro.

            Har du lite tur och inreder klokt med många stora stenar och rötter som delar av karet på ett naturligt sätt så kan det fungera jättebra även om det egentligen borde bli fiasko. Det kan givetvis även sluta i katastrof även om det egentligen borde fungera jättebra. Detta är centralamerikanska ciklider i ett nötskal. Oförutsägbara utan dess like.

            Pga detta så är det näst intill omöjligt att med säkerhet ge exempel på vilka arter som skulle fungera ihop. Allt handlar egentligen om att prova sig fram.
            Några kombinationer jag själv skulle kunna tänka mig prova är dock:
            salvini + carpinte + dempsey
            synspila + carpinte + nicaraguensis
            citrinellum + synspila + carpinte
            För samtliga kombinationer gäller: Ett lekpar av den minst aggressiva och minsta arten, ensamma hanar av de övriga. Alternativt ensamma hanar rakt av.

            Sedan har vi givetvis jaguarcikliden. Extremt oförutsägbar beteendemässigt, jag själv skulle säga att de är ganska fredliga bortsett från under leken, andra kan säga att de är tokaggressiva monster eller skygga ängsliga stackare. Alla varianter verkar finnas. Hur som helst så är det en sanslöst kul art att äga om man hittar rätt individer. Min just nu absoluta favorit inom hela ciklidhobbyn.
            Enda nackdelen med dem är att de blir så stora vilket gör dem svåra att kombinera med något annat.

            Mvh Fredrik
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • mars 2003
              • 3740

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av FI


              Har du lite tur och inreder klokt med många stora stenar och rötter som delar av karet på ett naturligt sätt så kan det fungera jättebra även om det egentligen borde bli fiasko. Det kan givetvis även sluta i katastrof även om det egentligen borde fungera jättebra. Detta är centralamerikanska ciklider i ett nötskal. Oförutsägbara utan dess like.
              Håller med! Har två hannar, Trimac och Midas, som har samsats jättefint i ett 720 i två månader snart... och plötsligt PANG! Trimacen blev toksne i går kväll och har spöat Midasen, som gömmer sig bakomm ett powerhead just nu. Som tur är så verkar det lugna ner sig igen...
              Själv är jag frestad att ha ett lekpar Sysnila tillsammans med dessa hannar, eller rättare sagt så var det så för någon dag sedan
              Man kanske inte skall utmana ödet!
              Anders L

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #8
                Hehe, det verkar finnas en hel del kul. Det svåra är nog bara att få tag på fiskarna verkar det som.
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #9
                  Robin: Väljer du någon av de "vanligare" arterna så ska det inte vara så svårt att få tag på dem, de har inte alltid hemma fiskarna i butiken men det är bara att säga till så beställer de hem. Salvini, jaguar, carpinte och dempsey går alltid att få tag på. Hur fina exemplar det sedan är låter jag vara osagt, jag har tyvärr råkat ut för en del "måndagsexemplar"...

                  Jag har just nu salvini, carpinte, urophthalmus och festae på uppväxt i mitt 375 liters så om du känner att karet ditt är i minsta laget så är det bara att peka på mig och skrika: "- Men kolla på han då!"
                  Skämt åsido, fiskarna är små och alla ska givetvis inte sparas. Planen är att landa på ett lekpar och en eller två ensamma hanar av arterna jag fastnar för. Alternativt så kör jag med 2-4 ensamma hanar om leken ställer till med för mycket problem.

                  Mvh Fredrik
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 2670

                    #10
                    citat: Jag vill inte ha får små fiskar helst 20+ och inte alltför snälla heller.
                    I ett 450 l kar så blir det en svår ekvation att få ihop. Men inte omöjlig!
                    Skall du bara ha singlar så blir det lättare, men inte speciellt kul (min åsikt).
                    Sedan är ju inte urvalet så stort heller på 20+ arter. så då får man rikta in sig på de som är tuffa men inte rör på sig speciellt mycket. Salvini är då ett alternativ (fast att få den att bli över 20 cm är en stoor utmaning). Parachromis Friedrichstahlii och Loisellei hade också varit utmärkta fiskar (också, för att de är nästintill omöjliga att få tag på), de blir dessutom runt 30 cm. Generellt för alla Parachromis arter är att de verkar ha en mycket god parsammanhållning när de väl etablerat ett revir i karet (de håller sen detta hela tiden). Övriga Parachromis är inte att tänka på (om du skall ha mer än ett par) managuense och dovii blir för stora och motaguense är alldeles för vildsinta. Har själv ett motaguensepar och redan vid 17 o 14 cm har de tagit halva mitt 3m kar som revir och de är inte ens störst i karet.
                    Av Viejaartena så går de flesta att ha, bara man kan ordna med skydd för honan mellan lekarna. De tar inte speciellt stora revir under leken (positivt) och de håller inte revir hela tiden heller. Men mellan lekarna så vill hanarna i regel inte se någon hona. Har man en grupp på 6-8 st så underlättar detta. Fast det blir trångt med 6-8 st 30cm pjäser i karet, för det blir allesammans 30cm och därutöver (detta beror givetvis på akvariestorleken också). Alla Vieja arter är mycket rörliga fiskar som gärna vill använda hela karet som simutrymme.
                    Av arterna Amphilophus citrinellum/labiatum så påminner de om Viejaarterna men de är som regel aggressivare. Fast här finns det större möjligheter att kunna få par som håller ihop hela tiden. Har väl egentligen aldrig haft ett Viejapar som fungerat klanderfritt hela tiden. Med labiatum har det gått bättre.
                    Nicaraguense är en väldigt vacker ciklid (fast här gäller det att få tag på RÄTT fisk, tyvärr har väldigt många nics rätt taskiga färger jämfört med hur de såg ut när de kom in på 80-talet). Den är inte speciellt aggressiv men tenderar att bli en riktig "pain in the ass" för de som den klarar av. De exemplar som jag haft har varit väldigt glada i att jaga annan fisk.
                    Jack Dempsey är ett annat alternativ, relativt tuff men lugn ciklid med bra parsammanhållning.
                    Texasciklid, här kan man få tag på riktigt aggressiva och riktigt fredliga fiskar. Fast generellt så är den bland de tuffare arterna. etablerade par brukar fungera bra tillsammans.

                    Texasciklid och Salvini hade kunnat bli en bra lösning (de går dessutom at få tag på).
                    Tänk på att skaffa 8-10 st ungdjur. Salvinin kan vara problematiska att få harmoniska par av.

                    Jag hade väl kunnat skriva en massa saker till om olika CA-arter men jag stoppar här.
                    Har under alla dessa år jag haft fiskar växlat mellan Malawi och CA men alltid funnit CA som en större utmaning att hålla. Det krävs stora kar och stort tålamod för att hålla dem (såvida man inte nöjer sig med en art i ett kar, vilket också är väldigt trevligt). Sedan så har utbudet inte heller varit det största till skillnad från Malawicikliderna. Det kommer ju nästan en ny art eller färgvariant från Malawisjön varje vecka.


                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Sedan finns det mindre firrar också som Archocentrus, Thorichthys, Theraps carouleus osv. osv.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Johan
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3029

                        #12
                        festae skulle jag vilja ha tag i oxå men den verkar lite lurig att få tag i

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          citat:festae skulle jag vilja ha tag i oxå men den verkar lite lurig att få tag i
                          ..och så är den ju en sydamerikan (fast släktskapsmässigt så är den nog en centralare trots allt).
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 330

                            #14
                            jag har blandannat ett 428 liters,fördelen med det är att det är 196cm långt,i det har jag haft ett par veija zonatum+ett par citrunellum(mindre en zonatum paret),och det gick,fullvuxna 20+ arter,blir svårt om dom leker,för det kommer dom att göra förr eller senare.ett välväxt par jaguar tror jag kan funka också,inte ofta jag sett 30+ ex. av dom(är det nån här som någonsin sett 50cm:ers i kar?),samt att dom verkar väldigt lojala(snälla) mot varann om man jämför med veija.nått snyggt? Chuco godmanni 25cm eller,"c" bartoni 18cm,eller V argentea 27cm(inte så lätt att få tag på iofs,man får ofta anpassa sig var man bor,utbudet varierar kraftigt,synd!)

                            Kommentar

                            • Robin
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 4526

                              #15
                              tack för all info!
                              nu har jag lite koll på vad jag vill och kan ha.
                              Mvh
                              Robin

                              Kommentar

                              Arbetssätt...