skalarer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • reecord
    Användare
    • februari 2004
    • 341

    skalarer

    Tja!

    Ja ska ha i två lekpar i ett kar med en doppvärmare och ett litet inerfilter tepraturen ligger på cirka 26 grader här kommer några fråger:

    Ska ja ha kvar den tekniska utrustnigen?
    Ska ja till sätta tex luft?
    kan yglen sugas in i filtret?

    Tack på förhand
    Sydamerika
  • reecord
    Användare
    • februari 2004
    • 341

    #2
    ingen som vet det är rätt så bråtom
    Sydamerika

    Kommentar

    • GoSatta
      Användare
      • februari 2003
      • 1686

      #3
      beror ju på vad ett litet filter är och vad det är för filter. Men kan itne se något problem med det.

      Klart odm kan sugas in men att alla skulle försvinna där känns rätt otroligt.

      Hur stort är karet?
      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
      http://www.gosatta.org

      Kommentar

      • 56ovwal
        Användare
        • mars 2004
        • 664

        #4
        Frågan är en smula luddig... Hur stort är akvariet ? Är det ditt 420l ? Eller 65l ? Har du tänkt odla på skalarerna eller "bara ha dem" ? Ah, nu ser jag att du frågar om ynglen kan sugas in i filtret, alltså ska du försöka odla dem. Jo, ynglen kan sugas in i filtret. Du behöver inte tillsätta luft om innerfiltret redan sköter syresättningen tillfredställande. Om du menar ditt 420 behöver du nog inte bekymra dig om att ynglen sugs in i filtret, de kommer bli uppätna av övriga invånare innan dess. Sorry. Menar du ditt 65l är det på tok för litet för två lekpar skalarer, ja, för vuxna skalarer överhuvudtaget.
        Jag tror vi behöver kompletterande uppgifter från dig innan vi kan ge dig några bra svar.
        Pigge
        Bygger ny akvarielokal:
        http://ovwali.blogg.se/
        Uppdaterad:2011-12-23

        Kommentar

        • GoSatta
          Användare
          • februari 2003
          • 1686

          #5
          ja 65L är för små fölr att kunna dra upp yngel också, dom behöver ganska snabbt mycket större akvarium än så.
          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
          http://www.gosatta.org

          Kommentar

          • turbo

            #6
            jag läste en artikel på internet, där kille lät sina skalarer leka i det stora karet, sen så förflyttade han rommen som låg på ett blad till ett annat akvarium. Han tog en glasburk ned i akvariumet, stoppade in bladet i glasburken och flyttade den numera vattenfyllda burken till det andra akvariumet. Där fick eggen ligga ensamma. Om jag kommer ihåg rätt så verkade det som att rommen mådde bra av lite cirkulation, så man skulle rikta ublåset så att det blev lite cirkulation i varje fall.
            sen kan du ju alltid låta skalarynglen vara i ditt 65l kar tills de vuxit till sig lite, sen får du se hur de klarar sig i det stora karet.

            Kommentar

            • reecord
              Användare
              • februari 2004
              • 341

              #7
              ja det är mitt lilla kar ja har en http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=579 sånn här. Jag ska flytta över dom till det stora karet ja har bar tänkt att ha några stycken och ja har inte några anndra fiskar i mitt lilla akvarium för tillfället
              Sydamerika

              Kommentar

              • 56ovwal
                Användare
                • mars 2004
                • 664

                #8
                Ledsen, tror inte jag blev så mycket klokare. Kanske för att det är fredag eftermiddag som man är lite trögare än vanligt.
                Du ska alltså pressa ner två lekpar skalarer i ett 65l för att senare flytta dom till ditt 420 ? Går naturligtvis bra om det gäller några få dagar, men inte längre ! Varför inte direkt till 420 ?
                Pigge
                Bygger ny akvarielokal:
                http://ovwali.blogg.se/
                Uppdaterad:2011-12-23

                Kommentar

                • johanlidman
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 118

                  #9
                  Två lekpar i ett 69liters akvarium, det bäddar för problem. Varför ska du ha båda i det akvaiet har du inget annat kar att stoppa dom i?, jag har ett 350liters som är avdelat på mitten där har jag inget bottenmaterial, enbart en luftdriven skumfilter, värmestav och en egengjord "lekpinne". vattentemperaturen har jhag konstant på 28grader, matar med torrfoder och frystfoder och suger upp allt smuts på botten varje dag.

                  Detta funkar jättebra för mig.
                  MVH
                  Johan Lidman
                  Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

                  Kommentar

                  • reecord
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 341

                    #10
                    ja har en massa andra fiskar i det karet men ska ja stänga av pumpen?
                    Sydamerika

                    Kommentar

                    Arbetssätt...