Hur kan man fånga yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias-D
    Styrelsemedlem
    • januari 2003
    • 511

    Hur kan man fånga yngel?

    Hur ska jag göra för att fånga 100-tals pigga yngel?!?!
    jag har försökt att göra en fälla med en PET-flaska men det har inte gått så lyckat. Vad anväder ni som lockbete??
    Har ni några andra tips om fällor lr hur jag ska fång dom??
  • Andreas67

    #2
    Jag antar att du ska fånga dom för att flytta dom till ett eget yngelkar.
    Jag hade samma dilema men löste det brutalt och enkelt.
    Mitt yngelkar var nästan tomt på vatten så jag tog slangen jag brukar tömma akvariet med och med hjälp av hävert så flyttade jag vatten från det stora karet till det lilla och passade då på att "dammsuga" yngelna som mådde prima när de en efter en ploppade ut i det lilla karet.

    Kommentar

    • Mathias-D
      Styrelsemedlem
      • januari 2003
      • 511

      #3
      Jag tog till hårdhanskarna och fick ur nästan alla yngel som frodas i sitt nya yngelkar.

      Kommentar

      • Covenant
        Användare
        • maj 2004
        • 42

        #4
        använde du då slamhävertmetoden som andreas67 nämner i ovanstående inlägg?
        jag har samma funderingar. men känns som att jag kan skada ynglen ifall jag tar till håven.

        mvh Fredrik
        Ha tålamod med mig,jag är nybörjare, tack.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Det går bra med hävertmetoden, men se till att ynglen "landar" mjukt i vattnet och inte i sidan på hinken...

          Det finns risk att något yngel kan dö på vägen, men det händer ganska sällan. Däremot så finns det en större stressfaktor när man jagar med håven och då kan man även klämma yngel...så jag tror att hävertmetoden trots allt är den enklaste och eventuellt också den bästa metoden.

          Kommentar

          • Mathias-D
            Styrelsemedlem
            • januari 2003
            • 511

            #6
            Jag använde två håvar...det funkade bra man jag fick ta ur all inredning.

            Kommentar

            Arbetssätt...