Vattenvärden...vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Vattenvärden...vad göra?

    Jag har testat mina vattenvärden i mina kar...min fråga är om jag behöver göra något eller om det är bra värden som det är. Jag har Malawiciklider...

    Det jag funderar över är yngelkarens nitrathalt.
    NO3-Nitrat, NO2-Nitrit, dGH-Total hårdhet, dKH-Karbonathårdhet...

    Alt 1.

    375L Akvarium

    NO3=0
    NO2=Ok
    dGH=<7
    dKH=20
    pH=8

    Alt 2.

    105L Yngelakvarium

    NO3=100
    NO2=ok
    dGH=<7
    dKH=20
    pH=8

    Alt 3.

    105L Yngelakvarium

    NO3=100
    NO2=Ok
    dGH=>7
    dKH=15
    pH=8

    Testerna gjorda med AquaVital Multistick...

    Idag gjorde jag ett 50% vattenbyte i mitt 375L akvarium.
    Bägge 105L gjordes vattenbyten med 20-30% under gårdagsförmiddagen.
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Jag hittade själv svaren på min fråga...

    citat:Orsaker till hög nitrithalt (NO3)
    - Mycket avfallsämnen i dammen. Kontrollera att du inte har mycket bottensediment liggande.
    - Fisken matas mer än de äter upp
    - Döda fiskar eller andra djur
    - Inte tillräckligt med nedbrytningsbakterier
    - Plötsliga förändringar i pH kontrollera KH
    - Dåligt eller igensatt filtermaterial
    - Mediciner har doserats i vattnet
    - Syrebrist i vattnet kontrollera att pumparna inte stängs av på natten
    - Nyinstallerad damm eller akvarium där fiskarna matas för mycket.
    citat:NO3 Nitrat
    Det sista steget i nedbrytningsprocessen är när nitriten omvandlas till nitrat. Nitrat kan nu växterna ta upp som näring eller kan det brytas ned i en icke syrekrävande process till kväve. I rimliga mängder är nitrat ofarligt för fiskarna. Akvarieväxter och dammens vattenväxter tar upp nitrat som näring. Om mängden växter är för liten för att ta upp den nitrat som bildas, kan det därför lätt uppstå alger om nitraten inte avlägsnas. Överskottsnäringen kan i akvarium och mindre dammar göras med regelbundna delvattenbyten. En regel är att halva dammen skall vara täckt av växter.
    En lämplig nivå på nitrathalten är helst under 25 mg/l vatten för att minska risken för alger.
    Fisken tål utan vidare 50-100 mg/l. Det bästa sättet att minska nitrathalten är regelbundna delvattenbyten. Kranvatten kan i en del fall ha höga nitratvärden speciellt om källan ligger på jordbruksmark. Testa regelbundet det vatten du tillför dammen. Orsaken till höga halter av nitrat kan vara:
    För många fiskar, inte tillräckligt mycket växter eller växter i dålig kondition. Regelbundna delvattenbyten inte genomförs. Dåliga förhållanden för nedbrytningsbakterier. Har du för höga halter skall du minska antalet fiskar, mata fisken mindre, sätta i mer växter eller bygga ett biologiskt filter
    Mer finns att läsa här:



    Med andra ord så innebär detta att jag dels behöver snygga till i mina yngelakvarium då nedbrytningsbakterierna inte orkar med belastningen.

    Det andra jag bör göra (enligt mig själv) är att försöka få upp totalhårdheten...men där vet jag inte riktigt hur jag skall göra.
    Jag har provat med kritor (kalk)...men det verkar inte fungera effektivt...

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      citatet andra jag bör göra (enligt mig själv) är att försöka få upp totalhårdheten...men där vet jag inte riktigt hur jag skall göra.
      Jag har provat med kritor (kalk)...men det verkar inte fungera effektivt...
      Jag håller helt med om att du måste få ner nitraten - du har halter som kan ge problem hos yngel. Däremot förstår jag inte varför du vill få upp totalhårdheten? Kalciumhalten i vattnet är rätt likgiltig, utom om du är växtakvarist.
      Vill du stabilisera pH, är det alkaliniteten (cirka detsamma som KH) du vill höja, och det gör du med bikarbonat. Eftersom du har malawi är det bara att köra hårt med bikarbonatet - lös en matsked eller så i varje hink vatten du byter.

      Skolkrita består av gips (kalciumsulfat) och höjer visserligen hårdheten (kalciumnivån), men ökar inte vattnets pH-buffrings-förmåga, och kan i förlängningen tillochmed sänka den.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Tack för det klargörandet Mike!

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #5
          citatet andra jag bör göra (enligt mig själv) är att försöka få upp totalhårdheten...men där vet jag inte riktigt hur jag skall göra.
          Jag har provat med kritor (kalk)...men det verkar inte fungera effektivt...
          Varför när totalhårdheten i sjön ligger vid 4-6 dGH?

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Ja du Henke...saken är den att jag missuppfattade lite...så det behöver jag inte göra som ni säger.

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • oktober 2002
              • 405

              #7
              Tunzes bioreaktorer är suveräna på att hålla ner nitratvärdena.
              Har aldrig mer än 20mg/l även om jag matar mycket och "slarvar" med vattenbyten. (Du kanske kan bygga en själv?

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Hehehe...den var rolig bs!

                Nej du...när jag vill ha något speciellt så köper jag det utan att gnälla om priset. Ibland kan det dock vara lämpligare att vara mer ekonomisk. En liten eloge för din lustiga pik...

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 1913

                  #9
                  Bs:

                  Den finns bara för akvarium upp till 500 liter va?
                  Eller kan man typ bygga ut den för akvarium över 1000liter?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...