Vad är så ball med fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #16
    För mig började det med att pappa var en inbiten akvarist & med i akvarieföreningen när jag föddes. Hade i mitt rum ett litet kar i plast på 7-12l med guppy när jag var riktigt liten. Efter hand så har karen blivit större & större... Mysko va...??!!? Då min far la av med fiskar typ slutet -70 början -80 så utvecklade jag mig ännu mer där hemma på pojkrummet.. När moder Svea behövde mig i kölvattnet av ubåtskriserna så var mitt rum fullt med akvarier. Tror det var ca 6 st baljor som puttrade i rummet då. I ungkarls lyan blev det ett 220l växtakvarie som utvecklade sig till grön soppa... Ut med växterna & i med T-ciklider. (Odlade lite olika fiskar,hade nog 3-4 kar igång som mest då...) Det funkade mycket bättre... tills min fd. fru dök upp i bilden.... Lyan omvandlades sakta men säkert till en lya utan akvarie..(tänk va dom kan ställa till det...) Sedan för fyra år sedan så blev man då ungkarl igen.... Det lilla 50l karet som varit med ett tag blev ett 220l igen & sedan träffade man då en ny kvinna... som också var intreserad av akvarie ( man skall ha tur i bland!) Sedan när vi flyttade till nuvarande lägenhet så började hobbyn att så sakta svälla.... Nu har vi 4 kar i gång. Hon är nästan lika tokig som jag...vilket inte vill säga lite....
    Varför är man då akvarist? Tja... det är ju lätt att förstå att man är ju mer eller mindre född in i detta med akvarier, fast det är inte riktigt så enkelt..det bottnar i något mer... Allt som man lär sig (kemi, biologi,geografi...osv. ..osv...) är en viktig del men också tillfredsställelsen när fiskarna mår bra & förökar sig. Att kunna sitta ner & kolla in vad som hänt under dagen när man varit på jobbet är en sak som är viktig men också säkert en bidragande orsak att man mår ganska bra...för det är avslappnande att sitta & kolla in i burken & se vad daffarna & calvusarna har för strider om vilken sten som är vems... eller se om ocelatusen har lekt... eller..... ja det händer hela tiden något. När tv:n gick sönder för ett tag sedan så tyckte jag att vi slänger ut tv:n & skaffar ett kar till...men där gick tydligen gränsen för hennes "vansinne" när det gäller fiskar.. Så en ny tv fick det bli med en massa såpor... Mysko detta med tv... man kan se såpor i akvariet istället ju!
    Snacka om en ball hobby...

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • juni 2004
      • 1314

      #17
      Något som är extra kul med Malawi är just detta att fisken kommer se rätt annorlunda ut när den är vuxen. Det är väl något som gör det extra spännande med Malawi tycker jag.

      Jag är rätt ny på det området och mina fiskar har inte nåt mogen ålder än. Dom enda som nått full färgprakt är mina små Demasoni. Jag har dom ensamma i ett 222 liters. Grymt snygga fiskar.

      För ett par dagar sedan var jag hemma hos några som hade vuxna Malawisar, ni skulle sett mitt barnsliga smajl, det riktigt kittlade i magen. Det var bara SÅÅÅÅÅ snygga! Fatta vad ball dom är!

      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • denti
        Användare
        • januari 2004
        • 60

        #18
        För mig började det med att jag letade efter en begagnad bil på blocket. Där tittade man även på andra annonser och då kom jag på att ett akvarium skulle sitta fint i lägenheten.
        Att det skulle vara just ciklider i akvariet vet jag inte orsaken till men det har liksom varit självklart hela tiden.
        Så nu sitter man här med ett 340L, 375L och ett yngelakvarium i en liten tvåa, tur man har en snäll sambo.

        /Dennis
        /Dennis

        Kommentar

        • Abbe

          #19
          Jag och min fru köpte ett 100l akvarium till våran son i julklapp. En månad senare hade vi införskaffat ett 400l till oss själva. Funderar på vart man kan klämma in ytterliggare ett akvarium i lägenheten. Finns det någon medecin mot akvariesjukan? =)

          Kommentar

          • waros
            Användare
            • februari 2004
            • 172

            #20
            Jag har alltid haft husdjur, och då oftast pälsbeklädda sådana. Nu har jag en allergisk sambo så det föll sig naturligt att leta efter allergifria alternativ.

            Akvarier hade förr i tiden alltid verkat så jobbigt, man hade ju den vanliga missuppfattningen att det är slabbigt, svårskött och krångligt i största allmänhet.

            Jag började med läsa på allt jag kom över och köpte sedan ett litet 64 liters akvarium för att jag skulle lära mig och känna efter om det var kul. Jag blev "besatt" så nu är har jag ett 375 liters malawi akvarium och funderar på hur jag ska övertala sambon om att få ha ytterligare ett med tropheus

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #21
              Jag fick mitt första akvarium när jag fyllde sex år och har inte varit utan sedan dess. Jag gillar vatten. Jag gillar att det är tre dimensioner som organismerna rör sig tyngdlöst i och jag gillar att brytningsindexet skiljer sig vilket gör att det ser större ut inne i akvariet. Det är som att titta in i en helt frammande värld.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • S.L
                Användare
                • maj 2004
                • 12

                #22
                Jag skyller allt på min far som köpte ett 120 liters sällskaps kar när jag var 13-14 år..sen dess har jag aldrig varit utan ett kar i nån form..allt ifrån små på 60 liters till 720..och se nu..nu ska jag dra igång en affär oxå..blir 30 kar bara där till att börja med..och sen 20 till om allt går bra...Utan kan man inte överleva enligt mig...finns ingen bättre hobby..kanske då vara miljardär och röäkna all stålar))

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 1314

                  #23
                  Du föll verkligen för akvariesjukan du!

                  Var öppnar du affär då?
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  • discusred
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 851

                    #24
                    Jag vaknade upp mitt liv med akvarium hos mina föreldrar, farsan och morsan hade den fina egenskapen att gilla fiskar innan jag föddes. Jag själv tror jag föddes som fisk, man bodde första nio månaderna i kokkong som bestod av med mest vatten, sen släppte morsan ut vattnet som fick morsan att likna ett levande Niagrafall. Och jag själv simmade efter i olika bifloder som liknade Amazonasbifloder, tills jag kom ut i huvodfloden Amazonas, troligtvis plockade en Indian upp mig vasskanten, eller kanske var det en sköterska. Hur som helst hade denna resa fått mig att gilla fisk från Amazonas. Jag hade sett en platt fisk på resan genom bifloderna som jag tror var en discus, men troligvis var det en lever eller något liknade, men man inbillar sig så mcket när man är liten. Men nu håller jag på med discus.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...