Att bygga sandfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ef01homa

    Att bygga sandfilter

    Jag funderar på att skaffa mig ett 375L akvarie(ev större) och är lite osäker på vad man skall ha för filter i det. Jag är lite skeptisk till ytterfilter eftersom det verkar som att de flesta som har sådana har varit ute för någon insident som lett till vattenläckage. Skulle man som alternativ till ett ytterfilter kunna bygga ett sandfilter och ha det efter mitt innerfilter i akvariet?

    Vore kul att höra från någon som har byggt ett sandfilter eller från någon som har erfarenhet av ett.
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Varför inte filterkammare med blå filtermatta? Välbeprövat och bra. Om du ändå skall använda sandfilter så försök med den fluidiserande varianten. Jag läste en länk någonstans att jänkarna mätt upp en otroligt effektiv nitrificering med sånna filter. Sök på order fluidicerande på detta forumet och på zoopet så får du upp massor av information.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • MagnusL
      Användare
      • januari 2004
      • 326

      #3
      Jag har ett Merlin fluidiserande sandfilter från RedSea PHishfarm. Det kan monteras inuti och utanför akvariet. Jag driver det med ett Eheim 1050 som pumpar 600 l/t. Jag har mitt utanför akvariet, hängande på sidan. Efter jag körde igång det har jag aldrig lyckats få utslag på nitrit eller nitrat på mina tetra tester. Jag kör det i ett 300 liters malawikar med mycket fisk och mycket matning. Jag köpte det på nätet ifrån Tyskland för 900 bagis.. Hör av Dig om Du vill veta mer.
      Magnus Lovgren

      Kommentar

      • Gugges

        #4
        Ehhum, hur kan du inte få nitrat i ett sandfilter? sandfilter är ju som alla andra och bryter ju inte ner nitrat.. med 600l/tim så lär det ju inte vara syrefritt för att det ska börjas brytas ner heller.. nyfiekenhetsfråga bara...

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          En bra artikel i ämnet;
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • MagnusL
            Användare
            • januari 2004
            • 326

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Gugges

            Ehhum, hur kan du inte få nitrat i ett sandfilter? sandfilter är ju som alla andra och bryter ju inte ner nitrat.. med 600l/tim så lär det ju inte vara syrefritt för att det ska börjas brytas ner heller.. nyfiekenhetsfråga bara...
            Exakt, att jag inte har nån nitrit att tala om breor ju på sandfiltret det hajar jag också, varför jag inte får utslag på nitrat är konstigt. Har kollat teststickorna och dom ger utslag i andra burkar.
            Magnus Lovgren

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • augusti 2002
              • 3029

              #7
              jag ser att det är hämtat ur ciklidblad från 97, jag har har lika mycker ris som ros ang detta, finns det undersökningar som är nya som styrker eller dementerar dessa filter?

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #8
                Att du inte får nitrat beror på flera faktorer men inte på ditt sandfilter.
                Det handlar om hur mycket du tillför och hur mycket du exporterar.

                Tillförandet sker via protein i maten som ger nitrat efter nitrificeringsprocessen i ett fungerande akvarium. Den kan begränsas genom liten fiskbelsttning, försiktig matning, proteinfattnígt foder osv

                Exporten sker genom vattenbyten och genom upptag hos växterna.

                Om du har noll i nitrat så tillför du lika mycket som du exporterar.
                Simple as that.
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • MagnusL
                  Användare
                  • januari 2004
                  • 326

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

                  jag ser att det är hämtat ur ciklidblad från 97, jag har har lika mycker ris som ros ang detta, finns det undersökningar som är nya som styrker eller dementerar dessa filter?
                  Hur menar Du? jag trodde att det var ganska klarlagt vid det här laget att dom fungerar. De används ju för vattenrening inom industrin/reningsverk, vid fiskodling och även i slutna system i labbmiljö.
                  Magnus Lovgren

                  Kommentar

                  • MagnusL
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 326

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

                    Att du inte får nitrat beror på flera faktorer men inte på ditt sandfilter.
                    Det handlar om hur mycket du tillför och hur mycket du exporterar.

                    Tillförandet sker via protein i maten som ger nitrat efter nitrificeringsprocessen i ett fungerande akvarium. Den kan begränsas genom liten fiskbelsttning, försiktig matning, proteinfattnígt foder osv

                    Exporten sker genom vattenbyten och genom upptag hos växterna.

                    Om du har noll i nitrat så tillför du lika mycket som du exporterar.
                    Simple as that.
                    MVH
                    Magnus
                    Okej, jag mäter alltid precis innan jag byter vatten (40% i gång i veckan) Då borde alltså växterna tagit hand om det nitrat som bildas i nitrifikationsprocessen (önsketänkade?) + att det säkert finns en liten mängd som inte stickan fixar att mäta. Att jag inte kan mäta nitrit tolkar jag som att sandfiltret funkar. Eller tänker jag fel?
                    Magnus Lovgren

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #11
                      Helt rätt.
                      Ingen nitrit= tillräckligt effektivt filter.
                      Ingen nitrat= Mycket kvävebegränsade växter.

                      Dags för en liten varning: Om du har noll i nitrat och bara lite fosfat tillgängligt i vattnet så kan du riskera blågröna alger (cyanobakterier). De har nämligen en helt fantastisk funktion i att skapa sitt eget kväve, vilket gör att dom snabbt kan konkurera ut dina växter. Att ha lite högre (5-10 mg/l) nitrat halt är bara bra.
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • MagnusL
                        Användare
                        • januari 2004
                        • 326

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

                        Helt rätt.
                        Ingen nitrit= tillräckligt effektivt filter.
                        Ingen nitrat= Mycket kvävebegränsade växter.

                        Dags för en liten varning: Om du har noll i nitrat och bara lite fosfat tillgängligt i vattnet så kan du riskera blågröna alger (cyanobakterier). De har nämligen en helt fantastisk funktion i att skapa sitt eget kväve, vilket gör att dom snabbt kan konkurera ut dina växter. Att ha lite högre (5-10 mg/l) nitrat halt är bara bra.
                        MVH
                        Magnus
                        Intressant, ska kanske prova att gå ner på 30% -iga vattenbyten istället. Cyano vill jag INTE ha.
                        Magnus Lovgren

                        Kommentar

                        • Johan
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3029

                          #13
                          anledningen till att jag är fundersam är att killen i djurbutiken har lagt av att ta hem dem o själv sagt att de funkar inte enl önskan. men det är ju iof bara dennes åsikt. men om ni är nöjda så är klart intressant att fundera på det igen.

                          Kommentar

                          • MagnusL
                            Användare
                            • januari 2004
                            • 326

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

                            anledningen till att jag är fundersam är att killen i djurbutiken har lagt av att ta hem dem o själv sagt att de funkar inte enl önskan. men det är ju iof bara dennes åsikt. men om ni är nöjda så är klart intressant att fundera på det igen.
                            Om jag hade zoobutik skulle jag inte vilja sälja såna filter heller, dom är billiga, och den enda reservdelen man får sälja är sand i små mängder..
                            Magnus Lovgren

                            Kommentar

                            • Johan
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3029

                              #15
                              vad heter dem o var kan man hitta dem?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...