RÄKMIX

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    citat:Ännu roligare blir det när man sitter och pratar med en levande person som gör exakt samma sak men får ett helt annat resultat. Min räkmix med gelatin (recept från ciklidboken) blir mycket fast och smutsar inte ner alls under ätfasen.
    Det beror nog på hur mycket vatten man behöver tillsätta när man kör ingredienserna i mixern. Sedan är det ju olika vad man använder att mixa med...
    Men visst...jag har provat mig fram med olika konstellationer i räkmixen och alltid haft svårt med att dosera gelatinet rätt.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #17
      citatet beror nog på hur mycket vatten man behöver tillsätta när man kör ingredienserna i mixern. Sedan är det ju olika vad man använder att mixa med...
      Inget vatten, varm matberedare. Nu lade jag till lite i mitt svar som jag glömde skriva och både Tricella och Mike hann svara, så läs det igen.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #18
        citatnget vatten, varm matberedare.
        Menar du att du inte tillsätter något vatten alls för att få t ex de frysta ärtorna att mixas...utan det funkar ändå?
        Då förstår jag att du får rätt med gelatinet. Jag tillsätter vatten och då får jag problem med att dosera gelatinet...

        Vet inte om jag törs prova att köra utan...beredare kanske brinner då...

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          citat:Menar du att du inte tillsätter något vatten alls för att få t ex de frysta ärtorna att mixas...utan det funkar ändå?
          Räkor och ärtor är snabbtinade och rumstempererade och jag behöver inte tillsätta vatten. Sedan kör jag min mix rätt länge så att det blir en rejäl smet.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #20
            Jo..då förstår jag. Jag kör mina ärtor lätt tinade..mer åt det frysta hållet för att jag inte vill ha stora ärtskal kvar i mixen. Men det går kanske bättre som du gör...jag får testa nästa gång jag gör mix.

            Kommentar

            • malawi_voodoo
              Användare
              • juli 2002
              • 790

              #21
              yeah det är askul att disskutera räkmix man får alltid nya intressanta ideér som man vill pröva på sina små älskningar

              Även jag tror att hemligheten att få en fast mix är att den e varm när man har i geltainet. Fast jag har ingen vettig förklaring till detta.
              Dessutom har jag mitt kylskåpet i ett par tre timmar, före jag fryser in det
              /Glenn Wouda

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

              Kommentar

              Arbetssätt...