Silikona bottenglas & Frigolit fråga.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Covenant
    Användare
    • maj 2004
    • 42

    Silikona bottenglas & Frigolit fråga.

    Hej, jag har ett 720l Zooline aluram-akvarium med alu-benställning.
    har köpt glas och ska silikonera de fast i botten delen av ramen.



    ser ut ungefär så hära fast med 2 par ben mera imellan de yttre.



    1. Det sitter mittstag under akvariet som är nitat fast, och nitarna känns på ovansidan där glasskivan ska sättas fast, ska man lägga nått imellan när man ska börja silikona så det inte skaver? tex lite silikon.

    2. Frigolit, ska man verkligen ha det imellan aluramen och alubenställningen? i botten är självklart att jag kommer ha frigolit.

    Är det något mera jag ska tänka på innan jag börjar sätta fast glasskivan?

    Det glaset som satt i ifrån början sprängdes mer eller mindre på grund av min fars stenar. så vi inhandlade en ny glasskiva och ska sätta in de.
    sidorutorna står på aluramen så det är bara och lägga in bottenglaset i mitten. trodde inte att akvarier var byggde så. men tydligen är dom det.

    ska man lägga nått imellan aluramen och glasskivan när man ska silikona in den?

    SKISS:
    Ha tålamod med mig,jag är nybörjare, tack.
  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    Hur satt det ursprungliga bottenglaset, satt det något mellan ram och glas ?
    Nitar som sticker upp mot bottenglaset låter ju inte så himla kul
    Kan det finnas specialnitar tro ?
    Svårt att säga något definitivt utan att se hur det ser ut i verkligheten, men sticker verkligen niten upp borde man väl bli tvungen att lägga något tillräckligt fast och tjockt men ändå mjukt som mellanlägg så att glaset går fritt från niten.
    Mellanlägget får absolut inte kunna glida undan, då kommer katastrofen med expressfart.

    Kommentar

    • Covenant
      Användare
      • maj 2004
      • 42

      #3
      okej fel skrivet av mig, ett nit huvud då. som ett litet spikhuvud ser det ut. nästan helt platt. 0.5mm kanske de är. känns lite bara.
      Ha tålamod med mig,jag är nybörjare, tack.

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • april 2002
        • 880

        #4
        Är man osäker borde man kanske kunna skära ut remsor av cykelslang och som man limmar fast i ramen, gör man ursparningar för nitarna blir det inget som sticker upp.
        Gör man det runt om blir det jämntjockt och både fast och mjukt på en gång liksom

        Kommentar

        Arbetssätt...