Biobollar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joel_N
    Användare
    • mars 2004
    • 76

    #16
    Vilket är bäst om man jämför Prosubstratet och biobollarna om de ändå fyller samma funktion?
    //Joel, the one and only

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • augusti 2002
      • 330

      #17
      citat:Ursprungligen skickat av janne dansk

      jag jobbar på en bilskrot är der ingen som har provat att andvända krossathärdat glass
      Ja varför inte,jag har tillgång till glas i form av 1-2mm runda kulor,allt handlar om yta för baskeluskerna ska fästa vid,sen om det består av sand,glas,filtermatta(blå),plastskedar,biobollar,s pelar ingen roll,sök ett matriel med stor yta(ta fram miniräknarn)[8D]

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • augusti 2002
        • 330

        #18
        Sen med ytterfilter,här är det vattnet vi ska rena,partiklar tar vi bort med typ snabbfilter,in i ytterfiltret ska vatten,som vi med blotta ögat tycker är rent,inga växtdelar,inga foder rester,utan "rent vatten",brukar sätta ett svampfilter på insug.ytter filtret ska bara gå o gå för bäst effekt.eller?

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #19
          citat:Ursprungligen skickat av Joel_N

          Vilket är bäst om man jämför Prosubstratet och biobollarna om de ändå fyller samma funktion?
          Det har jag oxå frågat, och det är svårt att få nåt svar. Folk har sina favoriter och det är mest teorier och tyckande. Någon oberoende jämnförelsetest har jag icke hittat.
          Anders L

          Kommentar

          • Christer T

            #20
            Det är ju möjligt att det finns ett skäl till att biobollar inte är så lätta att få tag på längre. Dom kanske helt enkelt inte är så bra.

            Enligt Eheim har en liter Ehfisubstrat Pro en yta för bakterierna på 450 m2 vilket enligt dom själva är oöverträffat.

            Kommentar

            • Magnus W
              Användare
              • april 2003
              • 101

              #21
              citat:Ursprungligen skickat av Joel_N

              Vilket är bäst om man jämför Prosubstratet och biobollarna om de ändå fyller samma funktion?
              Ett argument som ibland framförs är att Prosubstratet s yta har så små porer at de sätts igen snabbt, vilket minskar ytan rejält. Biobollarna är mer öppna i sin konstruktion.

              -- MW

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #22
                Som sagt, många teorier och mycket tyckande...
                Anders L

                Kommentar

                • Joel_N
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 76

                  #23
                  Vad använder ni er av för "fyllning"??
                  Om ni testat olika saker, hur har de fungerat?
                  //Joel, the one and only

                  Kommentar

                  Arbetssätt...