Revbygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frump

    Revbygge


    Just tillbaka efter traditionell vår-promenad på Skansen med flickvännen. Passade på att ta en titt in i skansen-akvariet - De har ett fett j-la saltvattensakvarium där.. Det som slår mig är dekorationerna de har på väggarna mellan sina akvarier. Dels är det nog en del riktiga döda hård-koraller som man har limmat up, dels är det koraller i gummi, men sen är det oxo en massa annat som man måste ha murat upp.. Hela väggen ser ut som ett rev direkt taget från en Livaboard tur i röda havet!!!

    Nu misstänker jag att korallrev inte hör till malawi firrars naturliga biotop (möjligen gamla förstenade), men vilka möjligheter till gömslen och annat skoj för firrarna, för att inte tala om vilken fröjd för ögat, vore det inte att få till någonting liknande i sitt bakgrundsbygge??!

    Frigolit/husfix är nog en utmärkt grund, men om man vill "snida till den lite".. Jag tänker på nånting i still med lera för att få till det finstilta och lite mer fantasifulla. Nån som vet vad man kan använda som håller i ett akvarium och inte skadar firrarna? (funtar på att gjuta i finbetong, men det blir ett h-vete att få till formarna..

    Det kanske tom går att handla fejk-koraller el dyl?
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Jag vill minnas att Sune Holm (mannen bakom BTN) talade om att han tillverkat ett och annat i skansenakvariets interiörer när han höll föredrag i Götet. Mycket frigolit-konstruktion lär synas där.



    Tony Englund

    Kommentar

    Arbetssätt...