könstbestämma salvini

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    könstbestämma salvini

    så här står det på zoopet

    Det är relativt stor skillnad mellan könen, då hanarna har mer utdragna fenor och intensivare färger. Honan saknar nästan helt den blåa tonen. Honan har en fläck mitt på ryggfenan och en mörk fläck på den undre gällockskanten.

    bägge mina har fläck där men de är lite olika stora, hur är det. finns det några säkra kort på hur man kan se skillnad?
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #2
    Detta intresserar även mig.
    Har du några bilder på dina Johan?
    Enligt det där med fläcken på gällockskanten så är alla mina 6 salvini hanar... Ingen fläck så långt ögat når... Sån otur kan man väl inte ha?
    Den här har dock något slags mörkt parti på ryggfenan...


    Hur stora bör de vara innan man kan könsbestämma dem?

    Mvh Fredrik
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #3


      detta är min minsta av de två jag har. den har märkligt nog fläck på ena gälen men inte den andra. däremot har bägge fläck på ryggfenan.(detta trodde/tror jag är min hona)

      håller på att ta lite bilder. det blev inte så många bra på den andre. ska ta fler genast.

      *edit*



      min förmodade hane.det som jag tycker r skumt är just att fläckarna skulle vara det som avgör, min "hona" har en fläck" "hanen" 2 bägge har fläck på ryggen. den lilla har lite mindre rött på buken...agghh va svårt

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #4


        detta rör ihop det ännu mera

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #5
          Jo det där var minsann knepigt, jag fattar ingenting efter att ha sett bilderna på den där franska sidan... Enligt de där bilderna så är det honan som har intensivast färger medan hanen ser lite blek ut, fläck på gällocket verkar man inte heller kunna gå efter om de där bilderna stämmer då 3 av 5 honor är utan fläck.
          Det verkar dock bara vara honan som har ett mörkare parti på ryggfenan, kanske är det det man ska gå efter?
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029

            #6
            vetef*n helt ärligt, vi får hoppas vi att det finns nån kunnig där ute som kan guida oss

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • augusti 2002
              • 330

              #7
              har du kollat under,dvs genetilierna(eller hur tusan det stavas)

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • augusti 2002
                • 3029

                #8
                nej det har jag inte, det är lite krångligt att fånga upp dem bland alla rötter o växter, sen vet jag inte hur det ska se ut, visserligen kan jag ju kolla om dem är lika el inte.

                Kommentar

                • Johan
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3029

                  #9
                  Deras förhållandevis ringa storlek gör dem inte mindre vackra, snarare tvärtom. Honorna är vackrast med de klaraste färgerna, speciellt vid anal- och ryggfenan. Här finns en ljus och attraktiv röd färg som varierar i intensitet och utbredning beroende på geografisk variant. Buken hos hanen visar oftast bara upp en aning av denna vackra färg, men delar med honan en ljust gul basfärg och en vacker blå färg vid ryggfenan ovanför sidolinjen. En blå färg som också finns i linjer på huvudet

                  detta säger en gammal artikel härifrån medans på zoopet hävdar de att hanen är den som är finast-."då hanarna har mer utdragna fenor och intensivare färger"


                  någon har fel...frågan är vem=?

                  Kommentar

                  • chrillo
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 180

                    #10
                    Har själv haft Salvini och vad jag vet så har honan en mörk fläck på ryggfenan som hanen saknar. Detta syntes ganska tydligt på våra redan vid 4cm storlek.
                    720liter Malawi

                    Mvh /Christian
                    http://www.akvaristforeningnord.org

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3029

                      #11
                      har plockat upp mina nu o kollat på den samt sökt på salvini male o salvine female bild sök på google o hanarna ska inte ha nåra fläckar vilka både mina hade så nu är det att åka o byte en på måndag.

                      Kommentar

                      • Johan
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3029

                        #12
                        så nu har jag varit o bytt, det var mycket stor skillnad på fläckarna om man vet att man ska titta efter dem. den hanen jag fick med mig hem hade inget på gäl locket o inget svart på ryggfenan. så det är ett tips, min hona är ca 5cm o hanen ca 7

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #13
                          Ruskigt vad avis jag blir på att ni har så bra utbud på salvini där nere i söder, här uppe i norr får man kasta sig över de få som hittar hit och hoppas på att de har rätt kön.
                          Det vore jättesjysst om du kunde fota den nya hanen då den har fenan uppe. Jag skulle behöva ha någon bild att gå efter så att jag vet vad du menar, jag tycker mig nämligen se lite mörkt på ryggfenan på samtliga mina salvini...

                          Mvh Fredrik
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Johan
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3029

                            #14
                            han är lite fegis just nu o guldsömmen ska till att leka så det är lite kinkigt, bilden på zoopet är bra för att titta på ryggfenan. den ska vara helt ren inga färger mer än grundfärgen som är på hela fisken.

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #15
                              Typiskt, då har jag bara honor...
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...